Albiaan:pyriet ammo met schaal ?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Albiaan:pyriet ammo met schaal ?

Hallo,bij het bekijken van deze pyriet ammoniet breekt er een laagje pyriet af,tot mijn verbasing komt een stukje schaal bloot.Is dit nu de echte schaal van een ammoniet,het lijkt in ieder geval niet op een mineraal.GR(Het is zeker niet de parrelmoer die ik gewoon ben)
strandjutters
Antw: Albiaan:pyriet ammo met schaal ?
Hallo Pascal, voor zover ik weet, is de sutuur van een ammoniet alleen zichtbaar als de schaal weg is, dus is het niet de schaal zelf die je ziet, maar hooguit een heel dun restant ervan; een ammonietschaal bestaat vaak uit meerdere lagen(die onderling sterk kunnen verschillen).
groeten, Bert
groeten, Bert
Elbert
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Elbert ,bedankt voor de uitleg,nu het is net datwat ik zie,onder dit stukje schaal zie ik de sutuurlijnen,op het stukje schaal zie ik deze niet.GR
strandjutters
vergeef me mijn mineraal kennis.
maar ik zou zeggen kwarts of calciet kern met daaromheen pyriet schaal?
dit ken ik wel van Charmouth, van buiten mooi gouden pyriet en van binnen wit kristallijn materiaal (ik noem dat uit gemakzucht meestal calciet)
helaas zie je dit pas zodra je een mooie ammoniet in 1 of ontelbare stukken hebt gespleten.
maar ik zou zeggen kwarts of calciet kern met daaromheen pyriet schaal?
dit ken ik wel van Charmouth, van buiten mooi gouden pyriet en van binnen wit kristallijn materiaal (ik noem dat uit gemakzucht meestal calciet)
helaas zie je dit pas zodra je een mooie ammoniet in 1 of ontelbare stukken hebt gespleten.
oeps...