zee

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Silvan
zeeëgels zoeken

Bericht door Silvan » 20 okt 2011, 00:24

Hallo
Ik heb een vraag over zeeëgels zoeken. Hoe zoek je zeeëgels in vuursteen? Kun je dan het beste de blokken vuursteen doormidden hakken?(gaat best lastig volgens mij) of moet je gewoon kijken? Het gaat nu over de vuurstenen uit het gulpense kalk. Dat is toch de vuursteen waar die inzitten? Zijn er daar nog andere fossielen in te vinden?

Ivo

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 311 times
Contacteer:
Antw: zeeëgels zoeken

Bericht door Caveman » 21 okt 2011, 10:23

Het zee-egels zoeken in vuursteen is vooral een ervaring, vaak zie je het aan de buitenkant van de vuursteen al. Er zitten dan stukjes schaal van zee-egels en andere fossielen in. Er zijn verzamelaars die beweren in de groeve de "goede" vuurstenen aan de vorm te kunnen herkennen. Veel gaan zoeken en de ervaring leert je in welke blokken te zoeken! gr Mart Sorry, ik was vergeten het veiligheidsaspect te noemen, gelukkig door de leden hieronder alsnog gedaan!!

[Bewerkt door Caveman op 21-10-2011 om 20:11 NL]

To share or not to share, that's the question!

ivok

Bericht door ivok » 21 okt 2011, 11:15

ik heb vroeger vaak in een grindgroeve vuursteen egeltjes gezocht.

ik weet niet of je dat echt vuursteen mag noemen, het was namelijk niet die hele donkere vuursteen zoals we hem kennen uit de mergelgroeves, dit was splijten en een kwestie van geluk.
Toch kon je daar ook meestal een fossiel aan de buitenkant al zien zitten en probeerde je met een klap de rest van het fossiel te ontsluiten.
het betrof dan steenkernen van egels.

in de mergelgroeves zitten de mooie egels vaak op het grensvlak mergel/vuursteen. je ziet ze liggen en raapt het op, that's it.
Toch heb ik daar ook eens een dagje met de vereniging echt in vuursteen gezocht. Iemand vertelde me dat je de mooiste dingen kon vinden door een halve dag vuursteen te splijten. Naief als ik was ben ik toen in de wilde weg steen gaan splijten.
Dat was een keer daarna nooit meer.
Veel te link vind ik zelf.
Het is nog het beste te vergelijken met hameren op glas.
Hard werken weinig tot niks vinden en gevaarlijk. de splinters die er af komen zijn vlijmscherp en springen met behoorlijk wat kracht er af.

oeps...

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 21 okt 2011, 11:50

Aan te bevelen is om een veiligheidsbril te dragen. Ook opassen met je vingers. De hamer kan afketsen. Als je een punthamer hebt kan dit wel eens tot lelijke verwondingen lijden. Oppassen dus. Soms is het gebruik van een moker handiger (om grote blokken klein te slaan) en vervolgens met een kleinere hamer (liefst met platte kop) te steen verder te bewerken. Ook handschoenen zijn geen overbodige luxe!!

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 21 okt 2011, 13:18

Verweerde vuurstenen, vooral uit de Lanaye Member, kunnen prachtige afdrukken en kernen van zeeëgels opleveren. Maar zoals al enkele keren hier aangehaald, het open slaan van vuursteen kan ernstige kwetsuren opleveren door wegspringende splinsters en grotere stukken. Deze zijn vlijmscherp en kunnen gemakkelijk door de huid dringen.
Dus absoluut vereist zijn stevige handschoenen, een goede veiligheidsbril, helm en bedekte armen en benen.
Uiteraard is ook een goede hamer (geologenhamer) nodig en in sommige gevallen komt een moker erg van pas.

Mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

ilse

Bericht door ilse » 22 okt 2011, 13:17

Hoi Ivo,
Met veel geluk kun je in Ault (Frankrijk) op het strand de silex zeeëgels zo op rapen tussen de stenen. Soms helemaal perfect en soms nog in de vuursteen verwerkt.

Groetjes...
I@J

[Bewerkt door ilse op 22-10-2011 om 12:18 NL]

FOSSILS ARE FOR EVER!

Spongebob
Has thanked: 416 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 22 okt 2011, 18:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Soms ook iets minder spectaculair als je ze vindt, maar een scheut zoutzuur doet wonderen. In het voorjaar gevonden bij Ault en deze week geëtst.

Time fades away (Neil Young)

Silvan

Bericht door Silvan » 23 okt 2011, 15:40

Bedankt voor jullie reacties!

Gesloten