Strandvondsten omgeving Den Helder 09.2011
Strandvondsten omgeving Den Helder 09.2011

Beste Forumleden,
De afgelopen paar weekenden zijn wij een aantal maal aan het zoeken geslagen in de omgeving van Den Helder. Wij hadden vernomen dat hier zandopspuitingen plaatsvonden aan het strand.
Nu zijn wij wel eens wezen zoeken, maar nooit veel meer aangetroffen dan wat Eemien schelpen hier en daar. Denk dan voornamelijk aan wat fragmentarische pecten e.d. Vandaar het ons een goed idee leek te kijken of de zandopspuitingen meer resultaat zouden boeken.
Op de afbeeldingen zijn de resultaten te zien van een aantal maal zoeken. Het is dan wel geen "jackpot" voor de gemiddelde locatie met soortgelijk materiaal, maar voor ons was dit toch een bijzondere vangst voor de locatie.
In alle eerlijkheid zijn wij ook niet helemaal overtuigd dat alle stukken daadwerkelijk fossiel zijn of in wording. Als iemand daar wat meer over kan zeggen is dat natuurlijk altijd welkom. Maar naast "potentieel" fossiel materiaal, is er ook veel recent aan te treffen in alle categorieën. Dus vandaar toch een geregelde twijfel. Deze is wel gelimiteerd tot de botresten. Schelpjes gaan doorgaans prima.
In fotografische volgorde:
01: Wat diverse schelpvondsten met de karakteristieke soorten die je over het algemeen aantreft.
02: Een sfeerbeeld van diverse soorten aangetroffen pecten. We hebben een 3 tal soorten weten aan te treffen en een mogelijke 4e. Echter is dat nog niet helemaal duidelijk. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk bij pecten.
03: Een overzichtje van diverse aangetroffen wervels en botjes.
04: De grootste wervel die wij vonden. L:59mm x B:22mm. Waarvan weten wij niet precies. Wij denken in de richting walvisachtigen.
05: Een bot. En ik zeg dat precies zo omdat wij geen idee hebben in hoeverre dit te plaatsen is. L: 56mm.
06: Wederom een botje. Deed mij denken aan een zoogdierbot. Zat zelfs al te speculeren over de groep knaagdieren. En dan wel been? Maar dat is natuurlijk gewoon gezellig zondag met een kopje thee filosoferen zonder degelijke onderbouwing

07: Voor mij de topvondt van de zoekactie. Marijke plukte net een wervel van het strand. Ik keek en zag deze huidstekel voor haar laars liggen. Dus ergens is het ook wel een piepkleinbeetje haar vondst (hoewel het stuk in mijn vitrine ligt en blijft liggen natuurlijk

08: De laatste foto is van een vissentand. Heeft ook de typische onderzijde. Heb daar echter geen foto van gemaakt. L: 11mm x B: 7mm.
Gezien dit voor ons vrij ongebruikelijk leuke vondsten waren voor dit strandgedeelte, vonden wij het een leuk idee dit met jullie te delen. Waarschijnlijk blijven dit soort vondsten sporadisch en toegekend aan een willekeurige zandopspuiting. Uiteraard horen wij graag als er iemand wat herkenbaars op de afbeelding ziet.
gr, Colin en Marijke
'Just Pick It!'
- DragonSearcher
Antw: Strandvondsten omgeving Den Helder 09.2011
Hi Colin en Marijke,
Foto 5 lijkt vanaf deze foto sterk op een coracoid van een schildpad. Ook al zijn ze zeldzaam, schildpadbotten worden wel gevonden op het strand. Kan je een foto van de andere zijde plaatsen? Aan de andere kant lijkt mij een radius van een zeehond meer voor de hand liggen, dus dat zal het wel zijn
Foto 6 is een calcaneum van haas of konijn.
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 23-10-2011 om 15:33 NL]
Foto 5 lijkt vanaf deze foto sterk op een coracoid van een schildpad. Ook al zijn ze zeldzaam, schildpadbotten worden wel gevonden op het strand. Kan je een foto van de andere zijde plaatsen? Aan de andere kant lijkt mij een radius van een zeehond meer voor de hand liggen, dus dat zal het wel zijn

Foto 6 is een calcaneum van haas of konijn.
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 23-10-2011 om 15:33 NL]
... Eternity awaits ...
Bijkomende foto van 5 hoeft niet "radius zeehond"(je) volgende (6) is hielbeentje van geit of schaap
Theo

@Jerry en Theo; hierbij nog wat foto's vanuit andere hoeken ter verduidelijking. Op de laatste foto het achteraanzicht.
Op de 1na laatste foto staan de 3 soorten pecten die wij aangetroffen hebben op het strand.
Vooralsnog gedetermineerd als: (van links naar rechts) Aequipecten opercularis, Mimachlamys varia, en Flexopecten flexuosus.
gr, Marijke
Hey Colin en Marijke,
Met de Pectinidae zitten jullie goed. Vooral de Flexopecten is leuk, die vind je niet heel veel. Mima en Flexo sowieso Eemien, Aequi kan ook jonger zijn.
Groeten,
Bram
Met de Pectinidae zitten jullie goed. Vooral de Flexopecten is leuk, die vind je niet heel veel. Mima en Flexo sowieso Eemien, Aequi kan ook jonger zijn.
Groeten,
Bram
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
foto 7 is van een rog, maar dat wist je geloof ik al 
[Bewerkt door sjaak op 23-10-2011 om 22:19 NL]

[Bewerkt door sjaak op 23-10-2011 om 22:19 NL]
Groet,
Niels
Niels
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe! Erg leuk om wat hulp te krijgen bij diergroepen waar ik (wij) nooit actief naar zoeken en mee bezig zijn. Ben benieuwd of de foto's van Marijke voldoende zijn voor een volledig oordeel van Jerry en/of Theo.
@Bram: Ja de pecten zijn zeker erg leuk. Er kan misschien nog een andere soort worden toegevoegd. In de categorie van Mimachlamys, maar dat is nog even afwachten. Zal ik een aantal stukken wat beter voor moeten bestuderen.
@Sjaak: Ik wist inderdaad dat deze van een rog afkomstig is. Maar of mijn determinatie klopt? Ik heb nu eenmaal nog nooit dergelijke stekels gezien (uit "onze" contreien) die anders waren gedetermineerd.
@Bram: Ja de pecten zijn zeker erg leuk. Er kan misschien nog een andere soort worden toegevoegd. In de categorie van Mimachlamys, maar dat is nog even afwachten. Zal ik een aantal stukken wat beter voor moeten bestuderen.
@Sjaak: Ik wist inderdaad dat deze van een rog afkomstig is. Maar of mijn determinatie klopt? Ik heb nu eenmaal nog nooit dergelijke stekels gezien (uit "onze" contreien) die anders waren gedetermineerd.
'Just Pick It!'
- DragonSearcher

Hi Colin en Marijke,
dank voor de nieuwe fotos. Het zwarte botje lijkt mij toch wel een radius van een zeehond(achtige). Zie bijgevoegde scan uit Phoca/Stenella: A Skeletal Comparison of Two Marine Mammals. Schidpad valt af doordat het bot niet zo erg plat was als ik dacht

Wat betreft het hielbeentje/calcaneum, lijkt het mij toch wel van een konijn/haas. Zie bijgevoegde foto van een recent exemplaar. Deze is van een konijn en is een slag kleiner dan die van jullie, dus haas is goede kanshebber

Nog een vraagje aan jullie (of Bram). Is mijn schelpje ook een Flexopecten? Hij komt ook van het Noordzeestrand.
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Hey Jerry,
Ja, dat is ook een Flexopecten flexuosus, mooi!
Groeten,
Bram
Ja, dat is ook een Flexopecten flexuosus, mooi!
Groeten,
Bram
- DragonSearcher
Hi Bram,
tnx, leuk om te horen. Eemien dus. Voor mij ziet hij er recent uit. Ik had hem meegenomen omdat het mij opviel (jah soms let ik wel op schelpen ) dat de ribbels afwisselend smal en breed waren. Dit in tegenstelling tot andere pecten die ik gezien heb, die meer gelijkmatig geribbeld zijn.
Gr Jerry
EDIT:
@ Colin/Marijke: betreffende die roggenstekel, misschien heb je iets aan dit topic (stukje naar beneden scrollen): http://www.thefossilforum.com/index.php ... reek-hunt/ de stekels op de rug zijn anders dan op de buik. Maar denk dat je met R. clavata wel goed zit.
[Bewerkt door DragonSearcher op 26-10-2011 om 17:16 NL]
tnx, leuk om te horen. Eemien dus. Voor mij ziet hij er recent uit. Ik had hem meegenomen omdat het mij opviel (jah soms let ik wel op schelpen ) dat de ribbels afwisselend smal en breed waren. Dit in tegenstelling tot andere pecten die ik gezien heb, die meer gelijkmatig geribbeld zijn.
Gr Jerry
EDIT:
@ Colin/Marijke: betreffende die roggenstekel, misschien heb je iets aan dit topic (stukje naar beneden scrollen): http://www.thefossilforum.com/index.php ... reek-hunt/ de stekels op de rug zijn anders dan op de buik. Maar denk dat je met R. clavata wel goed zit.
[Bewerkt door DragonSearcher op 26-10-2011 om 17:16 NL]
... Eternity awaits ...