Strandvondsten omgeving Den Helder 09.2011

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Marijkjj
Contacteer:
Antw: Strandvondsten omgeving Den Helder 09.2011

Bericht door Marijkjj » 26 okt 2011, 19:16

Hey Jerry,

Bedankt voor je duidelijke uitleg! vooral de foto van het hielbeentje maakt een hoop duidelijk :) Grappig, wist niet dat de rog ook stekels had op de buikzijde. Maar wij hebben dus te maken met rugstekel. interessant topic!

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 27 okt 2011, 00:39

Jerry,

Hartstikke bedankt hoor! Vind het namelijk erg leuk om namen bij de vondsten te plaatsen. Volgens mij kan ik inmiddels wel concluderen dat het in ieder geval gaat om vondsten die niet vrij recent zijn. Of het nu erg ver in het verleden is overleden durf ik nog steeds niet te zeggen. Zeker niet met de huidige determinatie. Er lijken wel meer beenderen zwart/bruin te worden met een duidelijk kleurverloop in de vondsten. Daardoor vermoed ik gewoon dat botresten in korte tijd al flink fossiel kunnen aandoen waar dit allicht nog lang niet het geval is. Of heb ik een lesje fossiele botresten van de NL kust herkennen gemist? :P

De pecten vind ik ook erg mooi. Dat vind ik stiekem toch weer liever dan de botjes. Uiteraard ben ik niet minder dankbaar als ik ze tegen kom.

Nogmaals bedankt voor je reactie!

P.s. Handige link!

[Bewerkt door Colin op 26-10-2011 om 23:56 NL]

'Just Pick It!'

Bram

Bericht door Bram » 27 okt 2011, 09:04

Hey Colin,

Als botresten in veen terecht komen dan kunnen ze in een paar honderd jaar verkleuren tot helemaal zwart. Wanneer ze er dan uit los komen, aanspoelen en de vinder ze te drogen legt, dan ontkleuren deze botten vaak weer, soms zelfs weer tot vrijwel helemaal wit. Dat geeft aan dat de botten niet erg oud zijn, maar ook niet letterlijk van gisteren.

Groeten,
Bram

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 27 okt 2011, 13:18

Het kan zelfs nog straffer,zet een paar botten in een ton (grote emmer) onder de regenwater afloop,zorg dat er wat bladresten bij in terecht komen,zorg dat de botten onder de smurie zitten, laat alles een jaar of twee staan,laat ze langzaam drogen,zeker niet in het zonlicht(bleekt)en je zal zien dat je mooi donkere botten hebt.

Theo

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 27 okt 2011, 20:03

Erg interessant. Het klopt inderdaad dan sommige botten vrijwel terug kleuren naar wit wanneer we ze schoonmaakten. Andere exemplaren werden weer bruin en sommige bleven pikzwart. Dit was vooral goed te zien bij de wervels. Vooral omdat wij die het meeste vonden en opraapten. Maar nu begin ik nieuwsgierig te worden.

Zijn er manieren om deze resten op relatieve leeftijd in te schatten zonder dat ik een doosje naar het lab moet sturen? Naast kleur vond ik het bijzonder dat ik bij sommige wervels de structuur veel steviger leek. De witte exemplaren waren zeer broos en makkelijk te beschadigen. Bruine waren alweer iets lastiger. En bij de exemplaren die zwart bleven kon ik behoorlijk wat druk uitoefenen met mijn vingers zonder dat ik beschadigingen aanbracht. In eerste instantie ging ik er vanuit dat hoe zwarter/structureel steviger hoe ouder en hoe lichter qua kleur/structureel brozer hoe recenter. Dit werkt in de praktijk natuurlijk niet heel precies. Denk ik zoals Bram al aangeeft in honderden jaren? Of zit ik al met spelingen van een paar duizend...

'Just Pick It!'

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 27 okt 2011, 20:47

Hallo colin,prachtige vondsten,foto 8 denk ik beenvis -Pycnodont maar dat weet je waarschijnlijk al.GR(En sorry voor gisteren)

strandjutters

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 27 okt 2011, 21:30

Helaas is het zo dat zwarte, duidelijk versteende botten jonger kunnen zijn dan bruine, veel minder versteende bottten. Het hangt allemaal af van het sediment waar het uitkomt. Bij strandvondsten kan het overal vandaan komen.

Zonder datering ben je aangewezen op vergelijken met andere vondsten. Als je bijvoorbeeld ziet dat veel bruine botten van een mammoet zijn en veel zwarte van runderen is dat een indicate van de relatiefe leeftijd.

Groet,

Niels

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 28 okt 2011, 00:59

Afbeelding

Ik heb hier een atlas die wit is als ik niet wist dat die van een Neusoorn was zou ik hem bij recent zetten komt uit de grindbanken voor Norfolk

Theo

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 30 okt 2011, 12:35

Dat is wel heel erg interessant moet ik zeggen. Het is dus puur op vergelijking gebaseerd. Daar hebben Marijke en ik denk ik toch iets te weinig kaas van gegeten nog. Vermoedelijk zullen wij vondsten van botjes toch aan jullie presenteren voor nadere uitleg.

Haal nu toch maar ook de witte botjes weer uit de verpakking om bij de rest neer te leggen. Gezien de leuke schelpvondsten is er namelijk een vitrineplankje voor ingericht. Nu ook leuke botjes erbij.

In ieder geval hartstikke bedankt voor alle inzichten!

'Just Pick It!'

Gesloten