Ook nieuwe vondsten

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
MarkW
Antw: Ook nieuwe vondsten

Bericht door MarkW » 30 okt 2011, 22:33

Hoi Tom!

Da's een gladde en perfect ronde spons, lijkt wel een kogel! Proficiat met de vondst.

Over het stuk Ordovicische kalk; interessante steen op zich.
Chasmops lijkt me in de juiste richting, heb je de tegensteen nog? Wat je nu al hebt zou ook al verder geprepareerd kunnen worden om de rechterkant ook vrij te leggen. Heb het nog niet aangedurfd maar moet zeker mogelijk zijn, en dan zou je een mooi pygidium (dan wel gedeeltelijk) over houden.

Tof dat er een Coelosphaeridium onder ligt. Die algjes laten dus toch zien of het 't juiste spul is.

Dat holle gedeelte dat onscherp is aan de linkerkant, wat valt daar te zien? Lijkt bijna een afdruk van een ander deel van een trilo.

Mooie barnsteen, heb je een idee hoe oud die stukken zijn? Valt daar nog wat aan te polijsten/ontdekken?

Gr,

Mark

Spongebob
Has thanked: 416 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 30 okt 2011, 22:44

jordyvanderbeek schreef:
mijn eigenlijke bericht was, Je hebt mail!!!!
Ja Jordy, dat weet ik.
Mijn antwoord heb ik hierboven al gegeven.
Dat luidde : Helaas (geldt ook voor morgen)

@ Strandjutters : Verkiezelde kalksteen moet je meestal stuk slaan om er iets in te ontdekken.
De barnsteentjes passen niet aan elkaar en stammen volgens mij ook niet van één en hetzelfde stuk.
In Frankrijk zul je deze sponssoort niet tegenkomen, denk ik. Je moet de steen ook onder de microscoop hebben om het stervormige (sferoclonen) skelet te herkennen. Het is niet zomaar een rond steentje. Ik ben inmiddels aardig getraind, maar raap er regelmatig een "mispoes" op.
@ Mark : Het tegenstuk is verbrijzeld.
Er valt nog wel wat te preppen, inderdaad.
De afdruk links is van een gastropode.
Rechts is nog een afdruk van een stukje zeeleliestengel.

[Bewerkt door Spongebob op 30-10-2011 om 22:51 NL]

Time fades away (Neil Young)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 30 okt 2011, 23:05

Afbeelding

Hallo Spongebob,bij deze het steentje,dat van je fossielen stuk slaan was maar een grapje.GR(Balletje is 14 mm)

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 416 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 30 okt 2011, 23:59

strandjutters schreef:
Hallo Spongebob,bij deze het steentje,dat van je fossielen stuk slaan was maar een grapje.GR(Balletje is 14 mm)
Okee, LOL!
Als je jouw balletje (nog een keer LOL) onder de microscoop legt, zie je waarschijnlijk geen chalcedoon met sponsskelet, maar (ik denk) kwartskorreltjes die zich aaneen gekit hebben. Het zou misschien ook nog een vuursteentje kunnen zijn, of zelfs een omhulling van een Krijt-sponsje (Plinthosella). Van een foto is dat niet te beoordelen. Je kan hem ook doorslaan (of beter) doorzagen; dan weet je het zeker.

Time fades away (Neil Young)

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Ook nieuwe vondsten

Bericht door Gerrit-Jan » 31 okt 2011, 23:43

strandjutters schreef:
BDW ...
Bedoel je BTW? (By the way!) :D

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gesloten