Walviswervels Antwerpen breken open na jaren... !

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Walviswervels Antwerpen breken open na jaren... !

Bericht door scherven » 05 nov 2011, 16:14

Tipje, neem blanke lak en verdun het sterk met terpetijn laat dit goed in trekken en je bent er vermoedelijk van af ook pyriet kan er dan aardig tegen. vooral goed droog laten worden voor je het insmeerd of dompelt. Gewoon proberen ik heb er zelf goed resutaat mee. Succes.
stijnboy9 schreef:
Hallo,

vandaag bij een kameraad van mij geweest die heel zijn leven heeft verzameld. We gingen samen naar zijn collectie (vooral Plioceen van Antwerpen). Daar zagen we dat al de grote wervels van walvisachtigen na 30 jaar kapot zijn gegaan. Ik vraag me af wat is hier aan te doen?

Groetjes,
Stijn

0000000000

Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Xenina » 05 nov 2011, 17:23

Afbeelding

Afbeelding

Het fenomeen met het pyrietverval ken ik van enkele Ammoniten uit Normandie (en probeer hun met Zaponlak te konserveren) maar ik wist niet dat Phosphoriet Pyriet onthoud....

Mijn Haaientanden en andere Phosphorietfossielen zijn nog stets in goede staat maar de Potviswervels....
Ik plaats twee fotos waar jullie de witte of wit-gele poeder kunnen zien. Het lijkt een beetje of zwavel. wat denken jullie ervan en vooral: wat kan ik ertegen doen?

@stijn

Van zwavel op mijn antwerpse haaientanden is me niets bekend maar ik heb zelf enkele met roest erop. (Sommige zaten deep in oud ijzer.)

Groetjes, Xenina

[Bewerkt door Xenina op 05-11-2011 om 17:30 NL]

Xenina

Bericht door Xenina » 05 nov 2011, 17:30

Afbeelding

hier nog een roestige C. hastalis uit Hoe***en... Denk je dat het witte zwavel is?

Groetjes, Xenina

[Bewerkt door Xenina op 05-11-2011 om 17:32 NL]

Xenina
Antw: Antw: Walviswervels Antwerpen breken open na jaren... !

Bericht door Xenina » 06 nov 2011, 22:14

stijnboy9 schreef:
Hoi Xenina: Ja of het resultaat ervan. Zwavel is geelachtig.

Gr.
Stijn
zo wat denk je van het poeder die mijn potviswervels afzonderen? Is het ook zwavel? Maar voraal: hoe kan ik het stoppen?

Groetjes, Xenina

Camiel
Been thanked: 4 times

Bericht door Camiel » 07 nov 2011, 04:37

stijnboy9 schreef:
Op tanden kom je trouwens ook Zwavel tegen en daarrond altijd een beetje roest,
Tenzij je je tanden verzamelt in geothermische warmwaterbronnen lijkt me niet dat er zwavel op je tanden voorkomt.

Groeten, Camiel

“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

mammalboy

Bericht door mammalboy » 07 nov 2011, 11:36

Ik weet niet hoe je het kan stoppen, maar heb wel een belangrijke tip! Hou de fossielen waarvan je weet dat er roest of zwavel op zit apart! Het kan namelijk overslaan op andere fossielen en die ook aantasten!

Mvg. Ivo

zoeken is leven, leven is zoeken

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 07 nov 2011, 12:46

mammalboy schreef:
Ik weet niet hoe je het kan stoppen, maar heb wel een belangrijke tip! Hou de fossielen waarvan je weet dat er roest of zwavel op zit apart! Het kan namelijk overslaan op andere fossielen en die ook aantasten!

Mvg. Ivo
met haaientanden en wervels heb ik geen ervaring maar wel met ammonieten. Fosforiet en pyriet blijken dikwijls samen te gaan en het is niet omdat je de pyriet niet ziet dat die er niet is; soms is fosforiet dooraderd met pyriet of is verborgen onder een laagje fosforiet. Ik ga dan ook omzichtig om met mijn fossieltjes : ze krijgen allemaal een laagje paraloid en gaan elk apart in een joshidoosje (of een goedkopere variant) zodat bij besmetting het de andere fossielen niet aansteekt. Het is zeker belangrijk de fossielen droog te bewaren; ik ben nu op zoek naar drooghoudzakjes voor electronica om er bij te steken.
De aangetaste fossielen die ik had heb ik behandeld met ammoniakdampen. Hiervoor is een volledig afsluitbare pot nodig, ik gebruik een steriliseerbokaal. Hier doe ik 1cm ammoniak en maak een eilandje waar ik het fossiel enkele dagen op leg. Het zijn de dampen die het doen; gewoon in ammoniak leggen schijnt niet te werken.(ps. dit stinkt verschrikkelijk) Na deze behandeling gaan ze in de paraloid; tot nu toe blijven de behandelde fossielen goed. Er zijn er wel bij die erg broos geworden zijn en roestkleurig.
groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gesloten