Churchill dok Somniosus of Centrophorus
Churchill dok Somniosus of Centrophorus

Ik heb dit tandje net uit mijn residu gevist is dit Somniosus of Centrophorus ik dacht zelf Centrophorus omdat ik een karteling over de hele kroon zie het tandje meet 6 mm breed en de messiale zijde is 5 mm wie helpt mij mety de goede determinatie
Grtn Arien van Oord
- Jordy_van_Boxtel
Antw: Churchill dok Somniosus of Centrophorus
Hey Arien
Ik denk ook dat het een Centrophorus is omdat er inderdaad duidelijke lichte karteling te zien is en een Somniosus heeft meestal niet zulke duidelijke/of uberhaupt geen karteling.
Mvg, Jordy.
Ik denk ook dat het een Centrophorus is omdat er inderdaad duidelijke lichte karteling te zien is en een Somniosus heeft meestal niet zulke duidelijke/of uberhaupt geen karteling.
Mvg, Jordy.
Antw: Antw: Churchill dok Somniosus of Centrophorus
hallo Jordy,jordy_van_boxtel schreef:
Hey Arien
Mvg, Jordy.
ik plak een link in van Stiek met een Somniosus met karteling.
dus het is een mogelijkheid,neem ik aan.
gr Pangeaman
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 142#125815
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
zijn eigen domheid te bevatten.
Hoi, bij Somniosus kan zeer zeker ook een lichte karteling voorkomen. Bij Centrophorus is deze meer uitgesproken(grover).
Groeten Ferry
Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
Dus dat zou dan inhouden dat dit een Somniosus is met over heel de kroon kartelingen Klopt dit
Grtn Arien
Grtn Arien
Hoi Ariën,
Heb er ook liggen, dus kom dat voor.
Groeten J&I
Heb er ook liggen, dus kom dat voor.
Groeten J&I
SeeYou!
Dit is dus heel goed mogelijk, al blijft het wel moeilijk determineren zonder de complete wortel.mirre2be schreef:
Dus dat zou dan inhouden dat dit een Somniosus is met over heel de kroon kartelingen Klopt dit
Grtn Arien
Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Hoi Arien,
In dit oude topic zie je een foto van mijn Centrophorus sp.(kan de foto op me pc helaas niet terugvinden momenteel).
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 730#106612
Hopelijk kun je zo goed het verschil in karteling waarnemen tussen Somniosus en Centrophorus en je tandje correct determineren.
Groeten Ferry
In dit oude topic zie je een foto van mijn Centrophorus sp.(kan de foto op me pc helaas niet terugvinden momenteel).
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 730#106612
Hopelijk kun je zo goed het verschil in karteling waarnemen tussen Somniosus en Centrophorus en je tandje correct determineren.
Groeten Ferry
Hoi Arien,mirre2be schreef:
Grtn Arien
Neen, dit is m.i. meer waarschijnlijk een Centrophorus (mannetje, door opgericht kroontje). Somniosus laat alleen karteling zien in de tanden van de grootste individuen. Dit tandje lijkt mij -met alle respect- niet een van de grotere jongens

De opmerking van Ferry begrijp ik niet zo. Centrophorus zou volgens hem een grovere karteling hebben dan Somniosus? Volgens mij niet. Zie ook de link die ik postte. Daarin staan een heel aantal voorbeelden van Centrophorus tanden uit Antwerpen.
groeten, Erik
Later toegevoegd: ...Ik heb net nog even naar die tand van Ferry gekeken, en begrijp nu waarom hij sugerreert dat er zo'n verschil in karteling is tussen de twee. De tand van Ferry is m.i. ietwat a-typisch door de erg sterke karteling.
@ Ferry, Ik ben even benieuwd: hoe groot is die tand van jou eigenlijk?
[Bewerkt door Erik op 11-11-2011 om 16:58 NL]