Vreemde haaientand ??
Antw: Vreemde haaientand ??
Pascal heeft zeker gelijk dat er op stranden van alles door elkaar ligt. Zo heb ik op een strand waar voornamelijk Holoceen/Weichselien (land) en Eemien (zee) materiaal ligt, ook fossiele mollusken uit Eoceen en Plioceen gevonden (en zelfs een Zwinwachter!). Dat zijn verspoelde resten die waarschijnlijk met de Oerschelde mee zijn gekomen naar het noorden. Ook heb ik er Eo-/Mio-/Pliocene haaientandjes gevonden. Het is dus mogelijk dat je materiaal vind van een andere ouderdom dan er overheersend gevonden wordt, zeker op opgespoten stranden.
Echter, dit is niet waarschijnlijk en dergelijke vondsten zijn uitzonderingen, geen regel. Daarom moet je eerst met zekerheid de gebruikelijke soorten uit kunnen sluiten, voordat je kan gaan spreken over dergelijke uitzonderingen.
Wat die steenkernen betreft (ik herinner me de discussie nog), dat zijn Glycymeris sp., Paleogeen/Neogeen, géén Krijt. Maar dat betekent niet dat het algemene principe van verspoelde fossielen niet kan, dit is een goed bekend verschijnsel, zoals bijvoorbeeld je egel uit het Krijt op Knokke bewijst!
[Bewerkt door Bram op 18-11-2011 om 23:24 NL]
Echter, dit is niet waarschijnlijk en dergelijke vondsten zijn uitzonderingen, geen regel. Daarom moet je eerst met zekerheid de gebruikelijke soorten uit kunnen sluiten, voordat je kan gaan spreken over dergelijke uitzonderingen.
Wat die steenkernen betreft (ik herinner me de discussie nog), dat zijn Glycymeris sp., Paleogeen/Neogeen, géén Krijt. Maar dat betekent niet dat het algemene principe van verspoelde fossielen niet kan, dit is een goed bekend verschijnsel, zoals bijvoorbeeld je egel uit het Krijt op Knokke bewijst!
[Bewerkt door Bram op 18-11-2011 om 23:24 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Bram.Ik loop dertig tot vijfendertig jaar rond op het strand in Knokke,Als ik je vertel dat deze tand geen Striatolamia is,en het ook nooit zal worden neem dit dan van me aan.Jij bent van 1997,en ik heb nog geen minuut getwijfeld aan jou kennis,En toch vind ik deze week een zee-egel die je niet kent van Knokke.Ik vind vorige week een schelp waarvan Mussels niet wist dat ze recent voorkomen aan de Belgische kust.Bram ik ben geen wetenschapper,maar ook geen ééndagsvlieg.GR Pascal(BTW Bram de discussie ging over de steenkern van Pectinucula)
[Bewerkt door strandjutters op 19-11-2011 om 00:13 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 19-11-2011 om 00:13 NL]
strandjutters
- strandjutters
Hallo Hans,mooie tanden toon je daar van Striatolamia Macrota,mag ik ook weten van waar deze komen.Gr Pascal
strandjutters
Hallo Pascal,
1993, niet 1997. Ik ben nou ook geen kleuter meer
Ik probeerde meer op het algemene concept van verspoelde fossielen op stranden te reageren, dan op dit specifieke topic betreffende jouw haaientand (want ik weet niks van haaientanden en ik ben ook niet van plan dat te veranderen). Wat dat betreft, kan ik mij dus niet uitspreken en dat doe ik ook niet.
Ik twijfel ook zeker niet aan jouw kennis wat betreft strandfossielen van Knokke en omgeving! Sterker nog, ik eindig mijn antwoord met een zin waarin ik onderbouw dat ik het mij heel goed voor kan stellen dat dergelijke 'dwaalgasten' gevonden worden op het strand (van Knokke), waarmee ik volgens mij enkel jouw idee onderbouw, niet onderuit probeer te halen...
Groeten,
Bram
1993, niet 1997. Ik ben nou ook geen kleuter meer

Ik probeerde meer op het algemene concept van verspoelde fossielen op stranden te reageren, dan op dit specifieke topic betreffende jouw haaientand (want ik weet niks van haaientanden en ik ben ook niet van plan dat te veranderen). Wat dat betreft, kan ik mij dus niet uitspreken en dat doe ik ook niet.
Ik twijfel ook zeker niet aan jouw kennis wat betreft strandfossielen van Knokke en omgeving! Sterker nog, ik eindig mijn antwoord met een zin waarin ik onderbouw dat ik het mij heel goed voor kan stellen dat dergelijke 'dwaalgasten' gevonden worden op het strand (van Knokke), waarmee ik volgens mij enkel jouw idee onderbouw, niet onderuit probeer te halen...
Groeten,
Bram
- strandjutters
Hallo Bram,sorry voor het misverstand.GR
[Bewerkt door strandjutters op 19-11-2011 om 11:34 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 19-11-2011 om 11:34 NL]
strandjutters
Antw: Antw: Vreemde haaientand ??
strandjutters schreef:
Een baggerschip houd daar geen rekening mee als ze gaan opspuiten.GR(Of misschien baggeren ze nu al op tijdperk,ik zal het eens navragen aan de mensen die ik ken op de baggerschepen)
[Bewerkt door strandjutters op 18-11-2011 om 23:10 NL]
Hallo Strandjutters,strandjutters schreef:
Hallo Pangeaman,er bestond vroegen zo een fabel dat de tanden in Cadzand aanspoelden! Waar zijn ze nu naartoe,een ander locatie gekozen zeker.Ja misschien wel de Kaloot?Wie weet.GR
haha je humor heeft er tenminste niet onder te lijden.
had je nog iets aan de foto van de Scapanorhynchus texanus tanden om te vergelijken?
dus dan kunnen we bij het krijt materiaal van Knokke ,zoals jou zeeegel zeggen ,knokke ex situ?
gr Pangeaman
[Bewerkt door Pangeaman op 19-11-2011 om 22:20 NL]
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
- strandjutters
Hallo Pangeaman,Ja ik heb er wat aan,de foto's geven een mooi beeld van een gerolde tand uit het bovenkrijt,in CBN zul je dit soort tanden niet vinden,ze kruipen niet in de grond.De baggerraars baggeren tot op de stenen heb ik gehoord vanavond,ze halen het zand weg tot het niet meer rendabel is,nu is mijn vraag ,wat zijn die stenen(krijtrotsen).GR
strandjutters

Hallo Strandjutters,
nog even een andere foto uit mijn bestand gehaald van Scapanorhynchus texanus,
komt misschien ook nog van pas.
het zand wat in Knokke wordt opgespoten, waar wordt dat opgezogen?
hoever vaart baggerschip van zijn losplaats vandaan ?
gr Pangeaman
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
- strandjutters
Hallo Pangeaman,Ze varen ten westen van de vlakte van de Raan,Het schip is per trip één uur onderweg,met lossen en laden erbij.GR(BTW de witte tand in de midden van het plaatje is volgens mij Hypotodus verticalis)
strandjutters
Antw: Antw: Vreemde haaientand ??
Hoi,strandjutters schreef:
...ik denk dat er teveel word gedetermineerd op tijdperk en niet op de vondst...
Lijkt mij goed de kenmerken er eens bij te pakken. Ik zie een behoorlijk verrolde tand die goed in Mitskurinidae of Odontaspididae zou kunnen passen. Er lijkt een beschadiging te zitten op een worteltak, waardoor -voor mij- niet is vast te stellen of er ooit een side-cusp aan heeft gezeten.
Als ik er nu eens wat kermerken probeer vast te stellen:
Aan/Afwezigheid side cusps? weet niet.
Stiaties over de kroon? idem
Smalle, relatief lange worteltakken? niet meer vast te stellen.
Diepte/lengte voedingsgroef? niet goed meer vast te stellen.
Ouderdom? ex-situ, niet vast te stellen.
Is het -gegeven deze observaties- uberhaupt mogelijk aan een goede determinatie te komen?
Ik had nog een vraagje: strandjutter, je geeft aan dat Scapanorhynchus een vermoedelijke voorouder is van S. macrota. Dat vond ik wat curieus, omdat beide in andere families zitten, die beide -dacht ik- een goed fossil record hebben tot in het vroeg krijt. Ben ik abuis?
Groeten, Erik
[Bewerkt door Erik op 20-11-2011 om 20:00 NL]