Twee beauty's na preparatie
Antw: Twee beauty's na preparatie
Wat een werk, zeg.
tientallen uren prepareren.
Dat maakt een hobby tot en Hobby!
Wat ik mij wel als prep leek afvraag en waar ik benieuwd naar ben is het volgende:
Kennelijk is dat prepareren een preciese werkje.
Hoe weet je nu dat als je materie weghaalt,dat nou net niet de materie is die je juist niet weg wil halen?
Is de te behouden materie veel harder dan de weg te halen materie?
Alvast dank voor een gedegen antwoord.
Grtz Hogst
- Everhardus
Hoi Hogst,
Dat weet je idd niet altijd. Bij het CBN-krijt spul is het zo dat je soms prepareert op een flinterdun kleurverschil. Da's nou niet direkt het meest lollige spul om mee bezig te zijn, ofschoon sommigen van ons hier toch aardig raad mee lijken te weten. Fijner is het als er een breukvlak is of een verschil in hardheid. Bij deze trilobieten denk ik dat het 'm vooral in het vrijleggen van de details zit, ofschoon ik voor mijn beurt praat want ik heb zero ervaring met trilo's . Hoe dan ook is het handig enig monniken-bloed in je te hebben zitten want enig geduld is een vereiste....en je moet je vooral niet gaan afvragen of de tijdsinvestering lonend is (in geld uitgedrukt bedoelde ik...)
Gr.Marcel
Dat weet je idd niet altijd. Bij het CBN-krijt spul is het zo dat je soms prepareert op een flinterdun kleurverschil. Da's nou niet direkt het meest lollige spul om mee bezig te zijn, ofschoon sommigen van ons hier toch aardig raad mee lijken te weten. Fijner is het als er een breukvlak is of een verschil in hardheid. Bij deze trilobieten denk ik dat het 'm vooral in het vrijleggen van de details zit, ofschoon ik voor mijn beurt praat want ik heb zero ervaring met trilo's . Hoe dan ook is het handig enig monniken-bloed in je te hebben zitten want enig geduld is een vereiste....en je moet je vooral niet gaan afvragen of de tijdsinvestering lonend is (in geld uitgedrukt bedoelde ik...)
Gr.Marcel
- Jip en Janneke
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Allereerst dank jullie wel voor de complimenten.
Nestor,
En ik tel inderdaad 12 thoraxsegmenten, vandaar de Balizoma.
Hogst,
Niet altijd is het gesteente zachter dan de trilobiet, of dat er kleurverschil direct te zien is. Je kunt ook heel gemakkelijk gaatjes prepareren in je trilobiet. Dus als je uitschiet met je naaldje beschadig je de trilobiet of springt er een stukje vanaf. Vandaar dat ik tussen de segmenten met handgereedschap werk. Kost inderdaad veel tijd, maar zoals Marcel het zegt : geduld is een vereiste en je nooit afvragen of de tijdsinvestering lonend is.....
En soms heb je een trilobiet die wel makkelijk vrij te leggen is, doordat het gesteente er makkelijk afspringt.
Echt een pasklaar antwoord is er niet echt. Hangt veel van het gesteente en de fossilisatie af.
Nestor,
En ik tel inderdaad 12 thoraxsegmenten, vandaar de Balizoma.
Hogst,
Niet altijd is het gesteente zachter dan de trilobiet, of dat er kleurverschil direct te zien is. Je kunt ook heel gemakkelijk gaatjes prepareren in je trilobiet. Dus als je uitschiet met je naaldje beschadig je de trilobiet of springt er een stukje vanaf. Vandaar dat ik tussen de segmenten met handgereedschap werk. Kost inderdaad veel tijd, maar zoals Marcel het zegt : geduld is een vereiste en je nooit afvragen of de tijdsinvestering lonend is.....
En soms heb je een trilobiet die wel makkelijk vrij te leggen is, doordat het gesteente er makkelijk afspringt.
Echt een pasklaar antwoord is er niet echt. Hangt veel van het gesteente en de fossilisatie af.
De speurneuzen
Hoi,
Wat schitterend. We hadden het er op de beurs in Leeuwarden al over. Maar echt waar wat mooi.
groetjes Robert en Mirjam
Wat schitterend. We hadden het er op de beurs in Leeuwarden al over. Maar echt waar wat mooi.
groetjes Robert en Mirjam
Groningse afdeling van de Brabantse Bende
de bovenste is echt prachtig gedaan!
Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Subliem geprept. M'n complimenten voor zowel de vaste hand als het monikkengeduld! 

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Wauw wat ontzettend goed gedaan. Wat moet dit een mooie aanvulling zijn op de hobby! Dit zou ik ook fantastisch vinden om te doen, maar hoe begin je zoiets? Kan je zoiets ergens leren?
Groeten, Debbie