CBN, onbekende vorm
CBN, onbekende vorm
dag iedereen,
dit fossiel heb ik enige tijd geleden gevonden in CBN (lengte: 2cm). Bij de preparatie ben ik op dezelfde manier tewerkgegaan als de ammonieten die ik gevonden had, nl met een scherpe speld telkens kleine stukjes laten afspringen op de verkleurde plaatsen. Het kalkskelet is dus opgelost. Op de voorkant, 3de foto, zat er in het midden een miniscuul schijfje , ongeveer 1mm, met een gaatje in, dat bij het drogen jammer genoeg is losgesprongen.
Op de linkerbovenkant, foto 2, zijn er 4 grote ribbels, horizontaal is er een rand te zien en achteraan een andere vorm, schuin aflopend.
Wat was dit? Zee-egel, bivalvia,....?
groetjes
Jeremy
- Spongebob
- Has thanked: 425 times
- Been thanked: 642 times
Antw: CBN, onbekende vorm
Hoi Jeremy,
Even snel, want het voetbal begint bijna,
Ik zie geen enkel spoor van een fossiel(behalve gefossiliceerde coccolieten).
En het lijkt wel of de steen is ingesmeerd met lak.
Groeten, Tom
Even snel, want het voetbal begint bijna,
Ik zie geen enkel spoor van een fossiel(behalve gefossiliceerde coccolieten).
En het lijkt wel of de steen is ingesmeerd met lak.
Groeten, Tom
Time fades away (Neil Young)
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Met heel veel inspanning zie ik iets wat lijkt op een verdrukte Schloenbachia?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Spongebob,Het is waarschijnlijk dat stukje dat Frederik bedoelt van een Schloenbachia,Ik zie het er ook in ,maar er zijn waarschijnlijk wel beter stukken of volledige te vinden in CBN.GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Inderdaad Pascal, zo bedoel ik het. 

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
hallo,
dit stukje heb ik op mijn 2de fossielenuitstap gedaan en er hangt onbewust toch wat nostalgie aan...
Een Schloenbachia...hoe kon ik er zelf niet op komen! Na vergelijking met de 2 exemplaren uit mijn collectie kan ik dit bijtreden.
Hetgeen mij tegenhield was dat kleine schijfje dat er afgevallen was na preparatie. Dit deed mij "hopen" om iets speciaals gevonden te hebben, een herkenbaar gevoel bij velen?
Echter, na bekijken van de 2 andere stukken besefte ik dat dit fragment uit dezelfde laag kwam, want heeft eveneens dezelfde bruine, okerachtige restanten. De acherkant en rechterzijde van het stukje heb ik toen niet kunnen vrijmaken. En als ik zie hoe mijn heel exemplaar verdrukt is kan ik aanvaarden dat die mooie ronding links, door het verdrukken is gekomen.
Weer een mysterie opgelost, bedankt voor het meedenken.
En oh ja Tom, die glans komt van een houtlijm-water-oplossing. Was bedoeld om de poreuze structuur te verstevigen. Ik was niet zo blij met die glans want ik vind het een beetje "vervalsing". Een beginnersfoutje dus. En een les rijker
Jeremy
dit stukje heb ik op mijn 2de fossielenuitstap gedaan en er hangt onbewust toch wat nostalgie aan...
Een Schloenbachia...hoe kon ik er zelf niet op komen! Na vergelijking met de 2 exemplaren uit mijn collectie kan ik dit bijtreden.
Hetgeen mij tegenhield was dat kleine schijfje dat er afgevallen was na preparatie. Dit deed mij "hopen" om iets speciaals gevonden te hebben, een herkenbaar gevoel bij velen?
Echter, na bekijken van de 2 andere stukken besefte ik dat dit fragment uit dezelfde laag kwam, want heeft eveneens dezelfde bruine, okerachtige restanten. De acherkant en rechterzijde van het stukje heb ik toen niet kunnen vrijmaken. En als ik zie hoe mijn heel exemplaar verdrukt is kan ik aanvaarden dat die mooie ronding links, door het verdrukken is gekomen.
Weer een mysterie opgelost, bedankt voor het meedenken.
En oh ja Tom, die glans komt van een houtlijm-water-oplossing. Was bedoeld om de poreuze structuur te verstevigen. Ik was niet zo blij met die glans want ik vind het een beetje "vervalsing". Een beginnersfoutje dus. En een les rijker
Jeremy
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Antw: CBN, onbekende vorm
jeremy schreef:
.., die glans komt van een houtlijm-water-oplossing. Was bedoeld om de poreuze structuur te verstevigen. Ik was niet zo blij met die glans want ik vind het een beetje "vervalsing". Een beginnersfoutje dus. En een les rijker
Jeremy
Uit ervaring weet ik dat een houtlijmoplossing voor dit soort gesteente niet ideaal is. De gele toplaag (verkleuring) zal na korte tijd loslaten omdat het zich aan de lijm koekt. Hetgeen resteert is een poreus stuk steen dat verder uiteenvalt. Beter is osteofix maar dan ook in dunne oplossing. Het "gesteente" in CBN verschilt nogal. De hardheid is relatief, soms harder dan poreuzer (hoger krijt/kalkgehalte). Alhoewel de hardere "stenen" moeilijker te bewerken zijn in het veld zijn de vondsten erin beter te preparen en te conserveren omdat de steen uitgeharder is. Je zult dit zelf moeten uitproberen.
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)