zee-egel?
zee-egel?
dag iedereen,
dit fragment heb ik gevonden boven Carcassonne, Frankrijk. (Eoceen?)
In het gesteente zijn nog een paar foraminiferen zichtbaar.
Op het einde van de arm zijn een 5-tal dwarse lijnen die de arm verdeelt in segmenten met telkens 4 gaatjes op elk segment.
Het doet mij denken aan een zeeëgel of zeester.
Graag jullie mening en ervaring want ben totaal leek op dit domein. Tot waar kan de determinatie, Echinodermata of trapje lager?
groetjes
Jeremy
Antw: zee-egel?
hallo,
wil dit onder de aandacht brengen.
Ik veronderstel dat het fragment van een zeeegel is en dus niet zo speciaal, en aangezien ik toch een zekere kwaliteit in mijn collectie wil brengen, zou deze weg mogen.
Daarentegen,...als het van een zeester zou zijn wil ik het wel graag houden.
Wie helpt mij hiermee?
groetjes
Jeremy
wil dit onder de aandacht brengen.
Ik veronderstel dat het fragment van een zeeegel is en dus niet zo speciaal, en aangezien ik toch een zekere kwaliteit in mijn collectie wil brengen, zou deze weg mogen.
Daarentegen,...als het van een zeester zou zijn wil ik het wel graag houden.
Wie helpt mij hiermee?
groetjes
Jeremy
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het doet me inderdaad eerder denken aan zee-egel. Rechtsboven zie je individuele plaatjes. de vorm van deze plaatjes en de manier waarop ze op de gaatjes aansluiten is wat je zou verwachten bij een zee-egel en kan ik moeilijk plaatsen bij zeester.
Echter, het feit dat je zelf twijfelt... ? Een foto is ook maar een foto natuurlijk.
Misschien kan ik de vraag omdraaien: welke eigenschappen van dit fossiel wijken volgens jou af van een zee-egel of doen jou denken aan een andere stekelhuidige?
Echter, het feit dat je zelf twijfelt... ? Een foto is ook maar een foto natuurlijk.
Misschien kan ik de vraag omdraaien: welke eigenschappen van dit fossiel wijken volgens jou af van een zee-egel of doen jou denken aan een andere stekelhuidige?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: zee-egel?
Frederik schreef:
Het doet me inderdaad eerder denken aan zee-egel. Rechtsboven zie je individuele plaatjes. de vorm van deze plaatjes en de manier waarop ze op de gaatjes aansluiten is wat je zou verwachten bij een zee-egel en kan ik moeilijk plaatsen bij zeester.
dag Frederik,
interessante vraag want ben vergeten dit argument, twijfel naar voor te brengen, mede door mijn onervarenheid met zeeegels.
De reden dat ik de optie zeester openliet was omdat
1 er geen enkel fragment tussen 2 armen is achtergebleven.
2 En de arm toch nog een zeker "bolheid" vertoont. Indien het een verdrukte zeeegel is zou ik denken dat de arm ook plat zou zijn?
3 de segmentering doen mij denken aan zeester,
groetjes
Jeremy
- Caveman
- Has thanked: 276 times
- Been thanked: 318 times
- Contacteer:
zonder twijfel een gedeelte van een zee-egel, maar mijns inziens niet de moeite om te bewaren. gr Mart
To share or not to share, that's the question!