Vogelbotje

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Duys
Contacteer:
Vogelbotje

Bericht door Duys » 17 dec 2011, 21:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een een botje, wat volgens mij van een vogel is, kan er iemand een vogelsoort bijzetten, ik bedoel loopvogel, zwemvogel etc
Femur?
Duys

Erik
Antw: Vogelbotje

Bericht door Erik » 17 dec 2011, 22:43

Duys schreef:
Ik heb een een botje, wat volgens mij van een vogel is, kan er iemand een vogelsoort bijzetten, ik bedoel loopvogel, zwemvogel etc
Femur?
Duys
Hoi D.,

Ik kan er nog niet overduidelijk een vogel in zien. Mogelijk een distaal einde radius. Een femur mi zeker niet. Waar komt 'ie vandaan? Als 't marien Neogeen is, wil ik nog wel 'ns kijken. Voor eoceen oid wordt dat niet wat.
groeten, e

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 17 dec 2011, 23:58

Erik,

Dit is een botje uit de klei, Rupeliaans, marien met wat aandrijfsels etc, vogels worden ook gevonden, dus dacht ik,
even afwachten!

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 18 dec 2011, 18:03

Forum,
http://www.senckenberg.de/files/content ... record.pdf
Hier deedt het me aan denken, pagina138,
wel niet de femur maar een voetkootje, verkeerd gezien!
MD2
Duys

[Bewerkt door Duys op 18-12-2011 om 18:04 NL]

Basil

Bericht door Basil » 18 dec 2011, 19:57

Duys,

Klopt het dat het botje driehoekig is en dat je in de richting van proximaal scheenbeentje moet denken ?

Groet, Paul

We don't know what we don't know

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 18 dec 2011, 20:05

Basil,
de uitloper van het gewricht maakt het even driehoekig, dan plat,ovaal.

Erik
Antw: Antw: Vogelbotje

Bericht door Erik » 19 dec 2011, 00:15

Hoi,

De bovenstaande discussie begrijp ik niet helemaal. Een proximaal uiteinde van een falange is dit zeker niet. In dat geval zou je aan de proximale kant een duidelijke holte zien , en zou het bot op de breuk nagenoeg rolrond zijn, ipv driehoekig. (ik heb er daarvan, ook van Procellariidae, heel wat in mijn handen gehad). e.e.a. geldt ook voor 'n proximaal scheenbeentje (i.e. tartometatarsus). Ook dat ziet er heel anders uit, zou proximaal ook een goed herkenbaar gewrichtskommetje hebben, en op de breuk zou het 4-hoekig moeten zijn. En dat is 'ie niet.

Kijk eens naar distale eindes van radii:
http://courses.washington.edu/chordate/ ... s-ulna.jpg

Of hier: http://www.shearwater.nl/index.php?file=kop71.php

Ik kan helaas geen goede uitvergroting vinden, maar de radius is m.i. een van de weinige botjes die echt in aanmerking komt.

Probleem daarbij is dat die niet erg diagnostisch zijn.

Groeten, Erik

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 19 dec 2011, 12:07

Erik, Forum,
Ik heb navraag gedaan, het zou goed het distale einde van een radius kunnen zijn en van een vogel, determinatie zal moeilijk of niet mogelijk zijn,
wat jammer is gezien de zeldzaamheid van het gegeven!
Duys

Erik
Antw: Antw: Vogelbotje

Bericht door Erik » 19 dec 2011, 17:38

Duys schreef:
Erik, Forum,
Ik heb navraag gedaan, het zou goed het distale einde van een radius kunnen zijn en van een vogel, determinatie zal moeilijk of niet mogelijk zijn,
wat jammer is gezien de zeldzaamheid van het gegeven!
Duys
Hoi Duys,

Ik heb mij berichtje van gisteren nog eens doorgelezen, en daarin schreef ik dat distale eindes van radii niet erg diagnostisch zijn. Dat klopt denk ik toch niet. Ik had moeten zeggen dat ze simpelweg niet erg bekend zijn, en worden in beschrijvingen van soorten zelden tot nooit goed beschreven (mede doordat ze weinig gevonden worden).

Of het daadwerkelijk onmogelijk is, weet je eigenlijk alleen wanneer je echt een keer moeite gaat doen om het op naam te brengen.

Determinatie tot op familie zal zeker mogelijk moeten zijn. Ik heb vergelijkbare fragmenten van albatrossen, ganzen, alken, en jan van genten zonder problemen kunnen thuisbrengen. Procellariidae (pijlstormvogels, albatrossen e.d.) is wat mij betreft helemaal geen onlogische keuze voor jouw botje. Jouw botje lijkt hier -voor zover ik mij herinneren kan- veruit het meeste op. Het probleem ligt 'm er vooral in dat toegang tot goede collecties lastig is, en je er met literatuur alleen niet gaat komen.

Ik heb hier nog wat vogelmateriaal liggen uit St. Niklaas. Is dat niet ook rupleklei? 't Is iig oligoceen. Daarbij o.a. een distaal einde van een klein (pijl-)stormvogeltje. Wat mij betreft een indicatie dat Procellariidae wellicht niet zeldzaam zijn in het oligoceen. Mochten we nu eens het materiaal van een paar mensen bijeen kunnen leggen (van dezelfde locatie), dan wordt een majeure inspanning om eea op naam te brengen een suk interessanter ;-) .

Mocht je er toch een queeste van willen maken (dat kan verrassende dingen opleveren), zou je m.i. toch eens achter de verschillende artikelen aan kunnen gaan over Oligocene Procellariidae. Hoewel een determinatie tot op soort er -vermoedelijk niet in zit- zou het mij niet verbazen als je nog een heel eindje kunt komen.

Groeten, Erik

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 20 dec 2011, 12:03

Erik,
Klinkt goed,
bedankt voor mee te denken alvast,
Duys

Gesloten