turritella

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
bonte mantel
turritella

Bericht door bonte mantel » 18 dec 2011, 23:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste , na een paar jaar fossielen en schelpen te zoeken , zit ik hier met heel wat turritella stukken , kunnen jullie me helpen deze op naam te brengen ? ik denk de eerste 2 van foto 2 Turritella tricarinata of foto 4 denk ik ook Turritella tricarinata foto 3 zijn dikke stukken soms wel van 1.5cm breed .
mvg clint

Jeremy
Antw: turritella

Bericht door Jeremy » 19 dec 2011, 14:24

Hallo
om te bepalen of het een
Turritella tricarinata is ben je best eerst op te zoeken wat de kenmerken hiervan zijn. Als ik mij niet vergis heeft elke winding drie rijen ( tri) van "bobbels". Dat zie ik niet bij de eerste exemplaten van foto 2. Ook best opletten met gerolde exemplaren. Zo op het eerste zicht zit je met verschillende soorten. Op jouw foto's is het ook moeilijk om details te zien.
groetjes
Jeremy

mussels
Antw: turritella

Bericht door mussels » 19 dec 2011, 15:55

Hallo Clint

Op foto's 3 en 4 zie ik alleen maar Haustator solanderi, een eocene penhoren. Ook de twee Turritella's links op foto 2 zijn van deze soort, waaronder de 2e van links een zeer mooi exemplaar.

http://www.werkgroepgeologie.nl/afbeeld ... en/014.jpg

De andere exemplaren op foto 1 en 2 behoren mogelijk tot T. tricarinata of T. incrassata. Die zijn (voor mij dan toch) in het echt al moeilijk uit elkaar te houden, laat staan van een foto. De windingen van tricarinata zijn iets boller dan van incrassata, dat is wel een verschil.
De horen rechts op foto 1 is mss nog iets heel anders, moeilijk te zien.

Strandvondsten?

Groeten, Lex

Gesloten