Knokke ; Vreemd zeeboontje ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Knokke ; Vreemd zeeboontje ?

Bericht door strandjutters » 04 jan 2012, 19:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,Ik vind net in mijn residu een zeeboontje met maar vier van die rijen gaatjes(kan nu net niet op de naam komen)Het lijkt op een plus teken,als ik me goed herinner hebben zee-egels er normaal vijf,zoals de eerste foto.Het vreemd egeltje heeft ook een vrij rare bult op de onderzijde.Iemand enig idee hier over.GR

strandjutters

Bram
Antw: Knokke ; Vreemd zeeboontje ?

Bericht door Bram » 04 jan 2012, 19:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Pascal,

Hele leuke vondst. Zeeboontjes zijn normaal gesproken, net als alle andere zee-egels en stekelhuidigen in het algemeen, 5stralig symmetrisch. Dit boontje wijkt duidelijk af en mist in ieder geval een ambulacrale zone.

Ik heb vorig jaar enkele duizenden recente zeeboontjes van de stranden van Langevelderslag, Noordwijk, Katwijk en HvH verzameld, waarin ik meerdere van dergelijke afwijkingen ben tegen gekomen. Uit de literatuur zijn hele lage percentages voor dergelijke afwijkingen bij Echinocyamus bekend, maar mijn gevonden percentage ligt voorlopig nog hoger (maar ik moet eerst nog een echt uitgebreid monster verzamelen (10.000 stuks oid), voor ik daadwerkelijk er statistisch wat over kan zeggen).

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 04-01-2012 om 19:34 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 04 jan 2012, 22:03

Afbeelding

Hallo Bram ik vind er net nog ééntje met een beetje afwijking,maar toch niet echt dat kruisje als bij de eerste.Ik heb er ook al veel uitgegooid maar nog nooit op details gelet.Ik zal ze eens allemaal bekijken,als ik een gaatje vind tenminste.GR Pascal

strandjutters

Caveman
Has thanked: 276 times
Been thanked: 318 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 05 jan 2012, 01:55

4-stralers komen zowel fossiel als recent voor onder alle soorten echinodermen, maar blijven zeldzaam!
Prachtige vondst!

To share or not to share, that's the question!

Bram

Bericht door Bram » 05 jan 2012, 09:25

Hoi Pascal,

Da's ook een leuke. Hij heeft inderdaad wel wat ambulacrale porien (gaatjes), maar niet zoals gebruikelijk. Wat mij betreft is deze afwijking nog interessanter, omdat hij niet zo duidelijk is. Er hebben zich wel porien gevormd, maar op een gegeven moment is die vorming gestopt. Waarom? Terwijl bij het compleet ontbreken van een hele ambulacrale zone het al wat minder vreemd is.

Interessant trouwens, is om te zien dat de beestjes wel hebben kunnen overleven en groeien, dus ondanks de pathologie zich wel konden redden.

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 05-01-2012 om 09:27 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 08 jan 2012, 21:56

Afbeelding

Hallo Bram,ook wel leuk,deze laat de binnenkant eens zien.GR

strandjutters

Bram

Bericht door Bram » 08 jan 2012, 22:05

Inderdaad mooi. Die 'interne steunpilaren' zijn uniek voor de orde Clypeasteroida, en onderscheiden het genus Echinocyamus van het gelijkende genus Fibularia. Wanneer je een exemplaar wilt breken om een dergelijk aanzicht te krijgen, lukt dat nooit, maar soms heeft de natuur het al voor je gedaan. Ik bewaar ze dan ook altijd.

Groeten,
Bram

Muisje
Contacteer:

Bericht door Muisje » 23 jan 2012, 20:54

leuke vondst

groeten van Muisje

Muisje
Contacteer:

Bericht door Muisje » 23 jan 2012, 20:59

ik heb voor dat ik muizenkiezen ging verzamelen, ook wel zeeboontjes geraapt, op 1400 exemplaren ben ik 3 van die 4 stralers tegen gekomen, het mechanisme waardoor er 4 ipv 5 stralen leken te zijn scheen steeds anders te zijn. meer of minderstraligheid schijnt bij veel soorten zeeegels voor te komen. In fossilien 5/2011 wordt er een artikel aan gewijd.
heb jij meer literatuur hierover, Bram?

groeten van Muisje

Bram

Bericht door Bram » 23 jan 2012, 23:24

Hallo Francien,

Ik ken wel wat literatuur wat dit betreft, maar er zal vast nog wel meer zijn.
E. pusillus algemeen: http://www.biolbull.org/content/165/3/745.full.pdf+html
Afwijkingen in Echinodermata algemeen: http://www.int-res.com/articles/dao/3/d003p221.pdf
Ceranka, T., 2007. Symmetry disorders of the test of the Miocene echinoid Echinocyamus from Poland. Acta Palaeontologica Polonica 52 (3): 503–518. (Is gratis op de website van Palaeontologice Polonica te vinden).
Jackson (1912) in Phylogeny of the Echini (ook gratis en legaal op internet te vinden) gaat er kort op in, maar
JACKSON, R. (1927). Studies of Arbacia punctulata and allies, and of non-pentamerous echini. Mem. Boston Soc. Nat. Hist. 8, 433-565, gaat er veel dieper op in. Dit werk is te kopieren in de bieb van Naturalis.

Groeten,
Bram

Plaats reactie