mammoet kiesje

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
he-men
mammoet kiesje

Bericht door he-men » 12 jan 2012, 21:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BEste forumleden,

Een paar weken geleden heb ik dit leuke kiesje met nog gave mooie wortelpunten gevonden in Hoek van Holland. Het lijkt mij spuugkies van een mammoetje. Is hier nog wat meer over te vertellen?
Het lijkt alsof het kiesje afgebroken is aan de bovenkant, of kan dat zijn gekomen doordat een aankomende kies hiertegen aan drukte? (Ik kan zelf niet echt beoordelen of die breuk er vers uitziet.)Dat zou betekenen dat die waarschijnlijk uitgespuugd is. Misschien zou je dit ook kunnen bepalen aan de hand van de slijtage van de kies, maar daar kan ik bij deze kies ook weinig over zeggen.
Is het trouwens verder nog te bepalen of de kies onder of bovenkaaks is, of kan je dit ook alleen maar zien aan de mate van slijtage?

Alvast bedankt voor de moeite!

HEmen

Theo
Been thanked: 1 time
Antw: mammoet kiesje

Bericht door Theo » 12 jan 2012, 23:26

Is geen spuugkies maar het tweede kiesje van een baby mammoet m² (2-4 lamellen)als die in de bovenkaak heeft gezeten in de onderkaak staat dat 2tje ondeaan de m (premolaa)

[Bewerkt door Theo op 12-01-2012 om 23:26 NL]

Theo

he-men
Antw: mammoet kiesje

Bericht door he-men » 13 jan 2012, 18:01

Aha, bedankt voor de info! Ik had de lamellen nog niet geteld, want ik dacht dat dit geen zin had als de kies gebroken was aan een kant. Ik vroeg me trouwens af of je in dat geval (Ik heb hier nog een aantal grotere gebroken exemplaren) misschien uit de lamelfrequentie of emaildikte de juiste m bepalen kan, of blijft dit hetzelfde bij grotere kiezen?

Gesloten