Polyacrodus cuspidatus

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Hieronymus
Contacteer:
Polyacrodus cuspidatus

Bericht door Hieronymus » 14 jan 2012, 17:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eventjes een kort berichtje om het "prullenwerk" waar wij, verzamelaars, soms mee te maken hebben in onze hobby aan te tonen.
Als voorbeeld neem ik -zoals de titel al zegt- Polacrodus cuspidatus. Een redelijk zeldzame soort uit het Rhaetiaan, boven-Trias. (Zie ook http://rhaetianlorraine.webs.com/rhaeti ... steeth.htm)
Eigen aan dit materiaal is dat het heel vaak kapot is, aangezien het uit een zogenaamd bonebed (basisgrind) komt. Deze soort produceerde in die tijd de grootste haaientanden in deze regio, en is daardoor het meest onderhevig aan erosie en transportschade.

Foto1: Hier zie je hoe het meeste materiaal van deze soort er uitziet. Kapot, in kleine gruzelementen.

Foto2: De meer complete stukken die je vindt zijn meestal geërodeerd, missen de wortel, of de uiteinden van de kroon. Ook kapot dus.

Het is een huzarenwerk om er eentje heel te vinden. Als dit niet lukt, begin je natuurlijk te puzzelen.

Resultaat van zulk puzzel- (gespreid over verschillende dagen, gecombineerd is dit wel enkele uren) en plakwerk (ook niet simpel met zulke kleine breukvlakken) is dan te zien foto 3.

De tand op foto 3 is ook niet compleet -hij mist wederom de wortel en één zijkant- maar ik ben al blij dat ik een halve kant heb kunnen bijeen puzzelen en plakken. Wat u op die laatste foto ziet zijn 4 stukjes die mooi pasten en die weer bij mekaar gevoegd zijn.
Ik heb nog lang gezocht naar de andere helft, tot ik eens naar de tand zelf begon te kijken. Het breukvlak dat daar te zien is, is volledig afgesleten. Wellicht is die kant afgebroken tijdens een of ander geologisch proces. Die kant terugvinden is dus jammer genoeg uit den boze. Maar zeg nu zelf, zo'n herstelde tand, ookal is hij slechts gedeeltelijk compleet, toont toch veel mooier dan een paar losse brokjes.

In totaal meet hij 1.5cm in breedte. Compleet had die rond de 2.5cm gezeten, hetgeen best groot was geweest voor deze soort.

Mvg,

Jeroen

[Bewerkt door Hieronymus op 14-01-2012 om 17:31 NL]

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Polyacrodus cuspidatus

Bericht door strandjutters » 14 jan 2012, 17:45

Hallo Jeroen,mooi werk. Gr

strandjutters

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 14 jan 2012, 18:04

hey Jeroen,

Fantastisch werk. Zelf heb ik ooit eens heel wat Trias materiaal uit een bonebed uitgezocht en ik weet maar al te goed hoe zeldzaam die dingen zijn. Puik werk

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 14 jan 2012, 18:16

Jeroentje, was toch mooi niet?
Als ik Egem moe word Begin ik aan het restandje van het residu,wie weet wat komt er nog "voor de pinnen"
Maar ondertussen 16 maand bezig met Egem onder de 1mm , de tandjes "HOPEN" zicht op,als ik alles bij mekaar kieper,zal dat 6-7 cm³ zijn en de 10-20.000 stuks benaderen,'k zit al boven de 350 gimnura's.

Nu maar hopen dat ik geen tennis elleboog krijg van met me'n pincet te werken

Theo

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 14 jan 2012, 18:25

Afbeelding

@Stijn: Jep, 't is lastig materiaal. Vooral omdat ge zoveel moet rapen met uw pincet, haha.
Vorige week heb ik zo nog een tand van een of ander reptiel aan elkaar kunnen plakken (misschien een vroege Plesio? Hij vertoont in elk geval redelijk wat vergelijkingen met het overige materiaal van Theo en mij dat as such door C. Duffin werd gedetermineerd).
Merk de korte lijntjes op die dwars over de striaties lopen. Bitemarks?

@Theo: Gij hebt toch echt wel een engelengeduld hoor. Ik weet niet hoe je het er kan voor opbrengen, maar het resultaat mag er écht wel wezen. Ik kom in de week nog eens langs na mijn eerste examen van de reeks die nu gaat beginnen.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Theo
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Polyacrodus cuspidatus

Bericht door Theo » 14 jan 2012, 18:44

hieronymus schreef:

@Theo: Gij hebt toch echt wel een engelengeduld hoor.

Da gade mijn vrouw eens moeten wijsmaken!
Slijmer.(lol)

seffens tegen het nieuws van zeven trek ik weer naar me'n berging om uit te zoeken,is gewoon een verslaving

Theo

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 14 jan 2012, 21:43

Theo's engelengeduld is inderdaad lovenswaardig. Ik zag een tijdje terug al een deel van dat resultaat. Ronduit fantastisch!

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 14 jan 2012, 22:06

Er bestaat geen beter verzetje tijdens de examens.. :)
Heel mooi!

Groetjes,

Gunther

Gesloten