gehoorbeentjes (perioticum) determineren. poe hee!
gehoorbeentjes (perioticum) determineren. poe hee!

Hallo lezer,
Dit bericht betreft mijn determinatie van mijn gehoorbeentjes. Ze staan er niet allemaal op maar als deze zouden kloppen dan heb ik de meeste gedetermineerd. Ik heb als bron uiteindelijk een bericht van Peter F. uit 2005 gebruikt om tot deze determinatie te komen. Ik zoek bevestiging voor deze determinatie.
afbeelding:
1 delphinae (Dolfijnen)
2 delphinea of monodontidae (Dolfijnen of Beloega/narwals)
3 delphinae
4 Ziphiidae (spitssnuitdolfijnen)
5 kentriodontidae (Primitieve dolfijnachtigen)
6 kentriodontidae
7 pontoporiidae (rivierdolfijnen)
ik zal ook nog een bericht openen waarin ik mijn vraagtekens plaats. Gehoorbeentjes waar ik heel veel over twijfel.
alvast bedankt voor de hulp.
maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt
- Markwalvis
Antw: gehoorbeentjes (perioticum) determineren. poe hee!
Beste Maarten, volgens mij alsvolgt:
1 is zeker een Delphinidae, want de lob van de anterieure processus(ap) is dubbel en de ventrale "kom" van de posterieure processus (pp)is geribt. Hij ziet er wat rond en klein en derhalve "basaal" uit. Delphinidae sp. dus.
2 (en 3 is volgens mij hetzelfde maar wat geërodeerd)is een Delphinidae, aff. Stenellinae (Delphinus of Stenella sp.). Het is geen Monodontidae, want die hebben een typische beenring rond de craniale openingen en het slakkenhuis staat niet loodrecht maar typisch geïnclineerd op de laterale zijde ingeplant. 4 is een typische Ziphiidae (pp glad en schotelvormig en ap "inflated" en met twee divergerende randjes op de ventrale zijde (V-vormig uiteenlopend). 5 is een Eurhinodelphinidae. Ongeveer als een Ziphiidae maar slanker (minder opgeblazen); ap in verhouding lang en dun, slank en de twee randjes op de ap lopen parallel. 6 is een Kentriodontidae en lijkt vrij sterk op de type soort, dus aff. Kentriodon. 7 kan vanalles zijn. deze lijkt mij te sterk beschadigd voor determinatie. Mogelijk is het ook een Eurhinodelphinidae, iets anders kan ook; vergelijk hem eens met vijf. Mooie stukken en (bijna) allemaal goed. Als je meer info wil over benamingen etc mail je maar. Groeten, Mark.
1 is zeker een Delphinidae, want de lob van de anterieure processus(ap) is dubbel en de ventrale "kom" van de posterieure processus (pp)is geribt. Hij ziet er wat rond en klein en derhalve "basaal" uit. Delphinidae sp. dus.
2 (en 3 is volgens mij hetzelfde maar wat geërodeerd)is een Delphinidae, aff. Stenellinae (Delphinus of Stenella sp.). Het is geen Monodontidae, want die hebben een typische beenring rond de craniale openingen en het slakkenhuis staat niet loodrecht maar typisch geïnclineerd op de laterale zijde ingeplant. 4 is een typische Ziphiidae (pp glad en schotelvormig en ap "inflated" en met twee divergerende randjes op de ventrale zijde (V-vormig uiteenlopend). 5 is een Eurhinodelphinidae. Ongeveer als een Ziphiidae maar slanker (minder opgeblazen); ap in verhouding lang en dun, slank en de twee randjes op de ap lopen parallel. 6 is een Kentriodontidae en lijkt vrij sterk op de type soort, dus aff. Kentriodon. 7 kan vanalles zijn. deze lijkt mij te sterk beschadigd voor determinatie. Mogelijk is het ook een Eurhinodelphinidae, iets anders kan ook; vergelijk hem eens met vijf. Mooie stukken en (bijna) allemaal goed. Als je meer info wil over benamingen etc mail je maar. Groeten, Mark.
Markwalvis
Antw: gehoorbeentjes (perioticum) determineren. poe hee!
Mark ontzettend bedankt. Fijn dat je ervdetijd voor hebt genomen. Ga eerst even aan de gang met de info die ik nog heb, maar denk dat ik je zeker nog eens mail voor meer info. Ga nu een lijst maken van zeezoogdieren vondsten. Kan ik je eventueel ook wervels voorleggen.
maarten76
en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt
en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt