carboon westfalen 2

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
scherven
Been thanked: 40 times
carboon westfalen 2

Bericht door scherven » 19 jan 2012, 14:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hallo, mannen van het Carboon. Ik heb nog een paar foto,s van vondsten uit het Carboon uit West Falen afvalberg Ibbenburen.
Gisteren ben ik geweldig geholpen door jullie.Foto 1-2 ammonietje(gepyritiseert)in een soort carbonische zandsteen.
Foto,s 3-4, in een soort schalie 2 klepjes lijkt op een soort zoetwatermossel.
Foto,s 5-6-7-8, een brok kool met afdruk soort zegelboom het is een ca. 1,5cm dikke plak boom of plant die gepyritiseert is. Als jullie mij wat namen kunnen geven zou ik zeer blij zijn. Groetjes, Ben-Lochem

0000000000

Carboon
Has thanked: 444 times
Been thanked: 527 times
Antw: carboon westfalen 2

Bericht door Carboon » 21 jan 2012, 11:35

Foto 1-2: Geen idee. Weet niet veel van ammonieten, sorry.

Foto 3-4: Inderdaad een tweekleppige. Het gaat waarschijnlijk om een Carbonicola sp. of een verwant geslacht. Hier weet ik niet zo veel van verder, maar misschien kun je op die naam eens een Google-search doen.

Foto 5-8: Inderdaad een zegelboom, maar deze is zo ver verweerd en/of vergaan voor fossilisatie dat je de lidtekens niet meer kunt waarnemen. Daarmee is het niet meer mogelijk om dit op naam te brengen verder dan "zegelboom". De parallele banen maken het wel waarschijnlijker dat het om een type Sigillaria (of aanverwant) gaat dan om een Lepidodendron-achtige.

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Spongebob
Has thanked: 425 times
Been thanked: 642 times
Antw: Antw: carboon westfalen 2

Bericht door Spongebob » 21 jan 2012, 11:47

Carboon schreef:
Tim
Lijkt me ook geen Carboon of goniatiet.
Eerder een Lias-ammonietje, die op een Ibbenbüren-trip van een Jura-vindplaats is meegenomen.

Time fades away (Neil Young)

scherven

Bericht door scherven » 21 jan 2012, 13:52

Hoi, Spongebob. Nu je het zegt gaat mij een lichtje branden. In de jaren 70-72 van de vorige eeuw gingen we wel is naar een groeve bij Osnabruck( Oster Cappelen. Daar lag het Keuper en daar ritselde het van de ammonieten, verml is dit nog een over blijfsel uit de doos die ik nog altijd heb bewaart. bedankt voor je opmerkzaamheid.

0000000000

scherven

Bericht door scherven » 21 jan 2012, 14:07

Hoi Tim Carboon, het ammonietje is een vergissing geweest deze hoorde niet in het Carboon thuis maar kwam uit de buurt van Osnabruck uit het Keuper. Kan gebeuren toch. Je bericht over de Carbonicola vond ik fijn en ben aan het Google gegaan en het klopt , het verschil tussen Anthacosia en Carbonicola is niet zo goed tezien.
Het stuk met de zgn Zegelboom blijft natuurlijk een raadsel maar jij hebt er toch een naampje aan gegeven is prima. Weer bedankt voor de moeite.Ben-Lochem
Carboon schreef:

Foto 3-4: Inderdaad een tweekleppige. Het gaat waarschijnlijk om een Carbonicola sp. of een verwant geslacht. Hier weet ik niet zo veel van verder, maar misschien kun je op die naam eens een Google-search doen.

Foto 5-8: Inderdaad een zegelboom, maar deze is zo ver verweerd en/of vergaan voor fossilisatie dat je de lidtekens niet meer kunt waarnemen. Daarmee is het niet meer mogelijk om dit op naam te brengen verder dan "zegelboom". De parallele banen maken het wel waarschijnlijker dat het om een type Sigillaria (of aanverwant) gaat dan om een Lepidodendron-achtige.

Tim

0000000000

Spongebob
Has thanked: 425 times
Been thanked: 642 times

Bericht door Spongebob » 21 jan 2012, 14:34

scherven schreef:
Hoi, Spongebob. Nu je het zegt gaat mij een lichtje branden. In de jaren 70-72 van de vorige eeuw gingen we wel is naar een groeve bij Osnabruck( Oster Cappelen. Daar lag het Keuper en daar ritselde het van de ammonieten, verml is dit nog een over blijfsel uit de doos die ik nog altijd heb bewaart. bedankt voor je opmerkzaamheid.
Ostercappeln (Haaren) yep!
Lias dus (geen Keuper)

Time fades away (Neil Young)

Tomie

Bericht door Tomie » 23 jan 2012, 20:49

Hoi,

misschien is het dit hier.
http://images.google.com/images?as_q=Eu ... ell=1&sa=X

mvg

Tom

scherven

Bericht door scherven » 24 jan 2012, 10:30

Hoi Tomie, fijn dat je nog hebt gezocht naar het ammonietje, Euomphalus komt voor van het Siluur tot Perm. Dus zeker zijn kunnen we niet. Alleen de vindplaats kan dat bepalen volgens mij. Ik zou hem de naam van jou kunnen geven.Bedankt.
tomie schreef:
Hoi,

misschien is het dit hier.
http://images.google.com/images?as_q=Eu ... ell=1&sa=X

mvg

Tom

0000000000

Plaats reactie