zeeboon stekels ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
scherven
Been thanked: 40 times
zeeboon stekels ?

Bericht door scherven » 24 jan 2012, 13:16

Afbeelding

In mijn boorresidu vind ik miniscule kleine stekeltjes het lijkt wel glas. Zijn komen voor in de Form.v.oosterhout(plioceen). Er zitten soms paravanen(wimpels) aan. Is dit gewoon bij deze stekels. En zijn ze altijd zo klein. Ze zijn nog geen millimeter en zijn bijna niet te verwerken. De foto is gemaakt met een stereo microscoop. Ik ben benieuw of er mensen zijn die hier ook wat mee gedaan hebben. Ik heb de naam ; Echinocyamus pusillus gegeven en hoor wel als het niet goed is. Ben-Lochem

0000000000

Bram
Antw: zeeboon stekels ?

Bericht door Bram » 24 jan 2012, 13:34

Afbeelding

E. pusillus zou kunnen. Wat is het formaat van de grootste stekel die je hebt gevonden? E. cordatum kan je namelijk denk ik ook niet uitsluiten. E. cordatum heeft van die schepjes aan het eind om efficienter te kunnen graven. Ik heb eens een enkele tientallen recente exemplaren verzameld, zie foto. Deze zijn van E. cordatum en zijn compleet 10+mm.

scherven
Antw: Antw: zeeboon stekels ?

Bericht door scherven » 24 jan 2012, 14:45

Hoi Bram, de grootste stekel is vermoedelijk wat jij zegt ca.8mm, maar ze zijn allemaal gebroken. Het zullen wel cordatum,s zijn denk ik naar aanleiding van jou idee. De fijne fractie moet ik nog uitsorteren. Deze foto was van een proefmonster en komt voor op een diepte van ca. 50-52 m. Dus ik hou het maar op jou naam geving. Bedankt, Ben-Lochem.
bram schreef:
E. pusillus zou kunnen. Wat is het formaat van de grootste stekel die je hebt gevonden? E. cordatum kan je namelijk denk ik ook niet uitsluiten. E. cordatum heeft van die schepjes aan het eind om efficienter te kunnen graven. Ik heb eens een enkele tientallen recente exemplaren verzameld, zie foto. Deze zijn van E. cordatum en zijn compleet 10+mm.

0000000000

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 24 jan 2012, 18:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Scherven,ik heb wat foto's gemaakt van de zeeklit-Echinocardium-cordatum.Recent,misschien kan je er wat mee .GR

strandjutters

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 24 jan 2012, 19:10

Oik in het Belgische Plioceen kom je heel regelmatig zee-egelstekels tegen, zowel van irregulaire als van regulaire zee-egels. John Jagt schreef hier ooit een artikel over, de referentie ontsnapt me. Heb je al slangster materiaal gevonden? Dat is ook bijzonder talrijk aanwezig in de Lillo Formatie, zeker in de Zanden van Oorderen. Eenmaal dat je het herkent, zie je die stukjes overal :)
puik werk!
mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Spongebob
Has thanked: 425 times
Been thanked: 642 times

Bericht door Spongebob » 24 jan 2012, 20:04

Stijn schreef:
puik werk!
Vind ik ook!
Mooie foto's en erg interessant.
Ben benieuwd wat je nog meer ontdekt Ben.

Tom

Time fades away (Neil Young)

scherven

Bericht door scherven » 25 jan 2012, 10:44

Hoi, geweldige foto,s die je plaatste het is me nu duidelijk geworden waar die zgn. schepjes aan het einde van de stekel van zijn. E.cordatum heb ik er bij gepaatst. z hoeveel keer vergrootzijn de foto,s., verml met zee profesionele aparatuur. bedankt, Ben.
strandjutters schreef:
Hallo Scherven,ik heb wat foto's gemaakt van de zeeklit-Echinocardium-cordatum.Recent,misschien kan je er wat mee .GR

0000000000

scherven

Bericht door scherven » 25 jan 2012, 10:49

Hoi, jij hebt het over slangester maar daar heb ik nog nooit een foto van gezien laat staan een stekel? misschien heb jij ergens nog een plaatje. Ik zal er zeker zelf ook naar op zoek gaan misschien even Googleen.
Stijn schreef:
Oik in het Belgische Plioceen kom je heel regelmatig zee-egelstekels tegen, zowel van irregulaire als van regulaire zee-egels. John Jagt schreef hier ooit een artikel over, de referentie ontsnapt me. Heb je al slangster materiaal gevonden? Dat is ook bijzonder talrijk aanwezig in de Lillo Formatie, zeker in de Zanden van Oorderen. Eenmaal dat je het herkent, zie je die stukjes overal :)
puik werk!
mvg stijn

0000000000

scherven

Bericht door scherven » 25 jan 2012, 11:50

Hoi bob, bij het uit spitten van mijn boormateriaal kom je de meest vreemd soortige dingen tegen. Ik hou alles apart en stel af en toe een vraag op het Forumik heb nog kilo,s te gaan maar heb alle tijd. Bedabkt voor je reactie.
Spongebob schreef:
Stijn schreef:
puik werk!
Vind ik ook!
Mooie foto's en erg interessant.
Ben benieuwd wat je nog meer ontdekt Ben.

Tom

0000000000

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 25 jan 2012, 13:19

Hallo Scherven,ik maak de foto's met een Digital microscope van 59 euro.Er staan ook veel foto's,maar dan van een andere soort zee-egel,in het Off topic daar het om recente zee-egels gaat,namelijk de zeeappels.GR

[Bewerkt door strandjutters op 25-01-2012 om 13:26 NL]

strandjutters

Plaats reactie