Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door strandjutters » 08 feb 2012, 00:15

Afbeelding

Afbeelding

Hallo forum leden,aan jullie de eer,een 2 tal Trivia's Levantina's.Een Mediteraanse soort in fossielvorm van Knokke.GR

strandjutters

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door stiek » 08 feb 2012, 11:22

strandjutters schreef:
Hallo Spongebob,Bedankt,Ik heb een mail gekregen van Frank Wesselingh,ik zou zeer vereerd zijn ooit in de fossielatlas te mogen pronken met mijn naam,ik zal mijn uiterste best doen om te bewijzen dat de mediteraanse soorten hier vroeger voorkwamen,nu in fossiele vorm.één nadeel aan het verhaal,ik hou mijn vindplaatsen geheim tot na dit onderzoek,en probeer zoveel mogelijk exemplaren te verzamelen,ik heb mijn vindplaatsen al aan bepaalde mensen getoond van dit forum en nooit iets meer van gehoord,ik zal de eer aan mezelf houden in het vervolg,K'heb er tenslotte al veel uren op mijn knieen moeten zitten,2500 Trivia's vind je niet zomaar.Dit weekend duik ik ook weer terug Frankrijk binnen,sponzen vind ik ook nog leuk.GR Pascal(Het Triviatje met het gleufje op de rug en windingen die eindigen in een bolletje zijn van de soort Trivia Levantina,ook een medetiraanse soort)

[Bewerkt door strandjutters op 07-02-2012 om 23:10 NL]
Hallo Pascal,

Mooi dat je belangstelling van F. Wesseling
van Naturalis heb gekregen.
Ik wil je er even op attent maken dat i.v.m het onderzoek naar de Trivia's het zinvol is om de omliggende schelpen fauna te verzamelen.
Maar misschien doe je dat al.
Ik ben benieuwt wat er t.z.t aan gegevens uitrolt.

Groeten Hans

[Bewerkt door stiek op 08-02-2012 om 11:23 NL]

Hans

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door Frederik » 08 feb 2012, 11:32

veel werk om de juiste kleur te verkrijgen ik zal morgen eens proberen met daglicht,(...) kleur correctie (...)
In mijn ogen is er slechts één manier om dit echt goed te doen, en dat is manueel je witbalans goed instellen bij het nemen van de foto's (dit kan enkel als je fototoestel deze functie heeft). Daarnaast: subtiele kleurcorrecties op het beeldscherm achteraf zijn enkel zinvol als dat beeldscherm goed gecalibreerd is (ook hiervoor heb je bepaalde hardware nodig).

Verder lijkt het mij zeer boeiend, waar je mee bezig bent. Je zegt datde Trivia's slechts op bepaalde secties van het strand te vinden zijn. Het zou interessant zijn deze secties met de GPS af te bakenen.

Voorts is de tip om ook geassocieerde fossielen te verzamelen m.i. zeer zinvol.

Verder: gaan met die banaan!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Brammiej

Bericht door Brammiej » 08 feb 2012, 14:48

Afbeelding

Ha Pascal,

Ben zeer benieuwd naar de bevindingen van Naturalis!

Echter heb ik wat op en aanmerkingen: Trivia mollerati (2e naam altijd met kleine letter begginnen) is een soort in de Middelandse zee! Hij is kleiner dan T. arctica en geen synoniem. Adriatica is een onbeschreven naam die synoniem is gebruikt voor T. multilirata. Linnaeus heeft hem destijds omschreven, maar Locard heeft hem beschreven.

Niveria levantina is een synoniem voor Niveria problematica, deze soort leeft uitsluitend in de Egeische zee. Ik voeg foto van recente exemplaren. Je zult zien dat de ribben veel fijner zijn!

Trivia multilirata, zeldzame soort, leeft in diep water, fossielen hiervan zijn dan ook in diep water te vinden.

Pusula candidula is een zeer kleine (4-8mm), in Spaanse regionen levende trivia, kleur wit, die dunner/smaller is dan het genus Trivia trivia. Vandaar in genus Pusula geplaatst.

Pusula spongicola, extreem zeldzaame schelp. Leeft aan de zuidkant van de Middelandze zee, langs de noord-Afrikaanse kust en hoogst onwaarschijnlijk dat deze in Knokke leefde.

Nog een lijstje met recente trivia's die in Europa leven/leefden:
Pusula pullicina
Niveria grohorum
Niveria africana
Niveria permixtum
Niveria lathyrus

Daarnaast waren er tijdens het Mioceen zandafscheidingen, waardoor het onmogelijk is dat de Middelandse zee soorten in de Atlantische oceaan leefde en andersom. Hoop dat dit een duidelijk beeld geeft aan de medeforumleden. Ik zal hier niet meer determineren, maar als er mensen zijn die een trivia gedetermineerd willen, kunnen ze altijd mailen!

Ik heb 1 vraag, Pascal: Waar heb je deze info vandaan? Of heb je het zelf verzameld?

GR Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 08 feb 2012, 20:40

Hallo Frederik,ik maak enkel foto's met mijn digitale microscoop,er zitten daar geen functies op.Waarom met GPS afbaken als ik vragen mag?.Hallo Hans ik verzamel alle Gastropoden die ik denk fossiel te zijn van deze plaatsen heb er meer dan Trivia's.Hallo Brammiej,als je Trivia mollerati op internet intikt,en je gaat naar Wikipedia,daar vind je dit terug.GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 08 feb 2012, 20:59

Zie link

http://www.idscaro.net/sci/01_coll/plat ... idae_1.htm

Waar haal je het levantina verhaal vandaan?

Groetjes Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 08 feb 2012, 21:36

Hallo Brammiej,niet van deze link,zoals je ziet zijn dit recente Trivia's,ik had het over fossielen.ik zie ook dat je niet meer wilt determineren,welke had je dan al gedetermineerd??Jijzelf bedoel ik.GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 08 feb 2012, 22:13

Hoi strandjutters,
Je hebt goed gezien dat dat recente zijn, mollerati is niet fossiel en we hadden het toch over de hispania, waardoor de term mollerati opgeroepen werd?

Voor jou zal ik niet meer helpen betreft determinatie, je bent te vaak tegen de haren ingestreken, uit op zinloze discussies.

Maar je ontwijkt de vraag, waar heb je je info vandaan omtrent de fossiele trivia's dan?

Groetjes Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 08 feb 2012, 22:34

Zinloze discussie !!

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 09 feb 2012, 01:11

Brammiej schreef:
Voor jou zal ik niet meer helpen betreft determinatie, je bent te vaak tegen de haren ingestreken, uit op zinloze discussies.
Niet zo katterig reageren Bram. Volgens mij stelt Pascal heel redelijke vragen. En als jij iets meer weet over dit materiaal is dat vragen misschien triviaal, maar toch ook heel legitiem?
Door vragen word je slimmer, of niet?

Time fades away (Neil Young)

Gesloten