Hulp gezocht voor reconstruktie G. Aduncus.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Nikki
Hulp gezocht voor reconstruktie G. Aduncus.

Bericht door Nikki » 12 feb 2012, 20:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allen,

Ik ben met deze kou aan een reconstructie begonnen van G. Aduncus. Niet dat ik alle posities meen te hebben, (bij lange niet) maar ik kwam toevallig op onderstaande pdf uit. En wilde gewoon eens kijken hoe ver ik kwam.
Ik heb de reconstructie uitgeprint en gebruikt om er tanden bij te zoeken. Jammer dat het plaatje niet duidelijker is.
Maar dit is mijn poging, de rechter bovenkaak is compleet (Fouten niet uitgesloten) Linker bovenkaak mis ik er twee. Onderkaak is wat problematischer. Lijk er ook niet zoveel tanden van te hebben.
De zesde en zevende foto zijn tanden die gebogen zijn naar de labiale kant. Ik kan deze niet plaatsen; zijn deze pathologisch? Wie weet de positie van de rechtse tand op de laatste twee foto's.
Ongetwijfeld rammelt mijn poging van alle kanten, maar ik kijk dan ook uit naar jullie mening.

Groeten,
Nikki.

http://rmcg.unam.mx/2-1/(7)Applegate.pdf

Pangeaman
Antw: Hulp gezocht voor reconstruktie G. Aduncus.

Bericht door Pangeaman » 12 feb 2012, 21:03

he Nikki,
mooi project,
ik krijg de link niet open.
Gr.

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

stiek
Been thanked: 12 times

Bericht door stiek » 12 feb 2012, 22:43

nikki schreef:
Hallo allen,

Ik ben met deze kou aan een reconstructie begonnen van G. Aduncus. Niet dat ik alle posities meen te hebben, (bij lange niet) maar ik kwam toevallig op onderstaande pdf uit. En wilde gewoon eens kijken hoe ver ik kwam.
Ik heb de reconstructie uitgeprint en gebruikt om er tanden bij te zoeken. Jammer dat het plaatje niet duidelijker is.
Maar dit is mijn poging, de rechter bovenkaak is compleet (Fouten niet uitgesloten) Linker bovenkaak mis ik er twee. Onderkaak is wat problematischer. Lijk er ook niet zoveel tanden van te hebben.
De zesde en zevende foto zijn tanden die gebogen zijn naar de labiale kant. Ik kan deze niet plaatsen; zijn deze pathologisch? Wie weet de positie van de rechtse tand op de laatste twee foto's.
Ongetwijfeld rammelt mijn poging van alle kanten, maar ik kijk dan ook uit naar jullie mening.

Groeten,
Nikki.

http://rmcg.unam.mx/2-1/(7)Applegate.pdf
Hallo Nikki,

Uit ervaring spreek ik dat dit een leuk tijdverdrijf is.
Voor wat betreft het plaatsen van de tanden in de juiste positie heb je wel een moeilijke uitgekozen.
Tanden van de boven en onderkaak zijn moeilijk uit elkaar te houden.
Ook zit er verschil tussen tanden van vrouwelijke en mannelijke dieren.
Het kan goed zijn dat jij deze verschillen projekteert in de boven en onderkaak.
Mooi dat jij een symphysaire tand in de bovenkaak hebt (deze mis ik nog bij mijn kaakrekonstruktie).
Ikzelf kom niet verder dan te kijken naar de
vorm van de tandenlijn van het midden naar de mondhoek.
Voor zover je hem klaar hebt ziet hij er wel veelbelovend uit.

Het linkse tandje op de laatste foto op je hand lijkt mij Physogaleus contortus.
Kijk maar eens naar de discussie die een tijd geleden hier op het forum is gevoerd over beide geslachten.
Ik weet niet hoe je die moet terug halen.

Groeten Hans

Hans

Nikki

Bericht door Nikki » 13 feb 2012, 21:31

Hoi Hans,
Het is inderdaad niet de gemakkelijkste soort om te reconstrueren. Het ligt zo al weken op een plank en er wordt nog driftig mee geschoven.
Maar het is gewoon een erg tot de verbeelding sprekende soort en ik liep toevallig tegen een pdfje aan over tijger haaien.
Ik heb in voorgaande dagen nog wel nagedacht over mannelijke en vrouwelijke verschillen van tanden maar heb hier niets over gevonden. En zodoende heb ik dit niet meegenomen in mijn reconstructie. Heb jij misschien foto's van typische verschillen in sekse.
Maar dank zij jouw foto's kan ik aan een andere beginnen dat word I.Oxyrinchus. Ik weet niet hoever ik kom, maar zal te zijner tijd foto's maken.
De discussie over Contortus ga ik nog terug kijken.

P.S. Ik zit wat verder te zoeken en lees op een ander forum dat Appelgate voor zijn reconstructie voor de onderkaak P. contortus tanden heefd gebruikt. Dit schept natuurlijk extra verwarring.

Ik zal de titel geven van de link dan kunnen jullie hem googelen: Phyletic studies, part 1: Tiger sharks.

Groeten,
Nikki.

[Bewerkt door Nikki op 13-02-2012 om 21:42 NL]

[Bewerkt door Nikki op 13-02-2012 om 22:37 NL]

Gesloten