Bryozoa: hoe vastkleven van kleine stukjes?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Jeremy
Bryozoa: hoe vastkleven van kleine stukjes?

Bericht door Jeremy » 16 feb 2012, 16:16

dag iedereen,

een paar weken geleden ben ik begonnen met mijn collectie bryozoa te ordenen en te determineren. Momenteel zit ik met heel wat fragmenten die te klein zijn om manueel te manipuleren of die heel fragiel zijn.
Ik heb daarom stukjes karton gesneden die passen in de kartonnen doosjes en daarop plaats ik een stukje "mastiek" waarin ik het fossiel druk, heel voorzichtigjes. Deze mastiek had ik eens gekocht op een fossielenbeurs en is te vergelijken met de strips om posters ed op te hangen.
Het mastiek is dik genoeg opdat het fragment, dat niet vlak is, toch vastkleeft.
Mijn vraag is nu echter of de chemische producten of dampen, de minuscule deeltjes van de fossielen niet zou aantasten? Wat gebruikt men in muzea hiervoor? En zijn er nog andere mogelijkheden, ideeen?

groetjes
Jeremy

ivok
Antw: Bryozoa: hoe vastkleven van kleine stukjes?

Bericht door ivok » 16 feb 2012, 17:27

ehh

wat bedoel je exact met mastiek....

kan verschillende betekenissen hebben.
maar ik gok op een soort van stopverf wat een beetje plakt.

ongeacht wat het exact is, wat ik heb kunnen vinden over mastiek gaat het in alle gevallen om min of meer natuurproducten.
een paar vullers en olien.
moderne stopverf zit ook kunsthars in, maar dat zal nog het minste uithalen met je fossiel.

Ik verwacht niet het erg veel met je fossiel zal doen, alhoewel ik het een en ander gelezen heb over "zweten" van de producten en een oxidatieve droging.

ik kan me voorstellen dat een van de natuurlijke olien uit je mastiek een laagje op de achterkant (die je niet ziet) van je fossiel kan achterlaten en wat donkerder kleurt door de jaren

oeps...

Jeremy

Bericht door Jeremy » 16 feb 2012, 19:34

dag Ivok,

bedankt voor je reactie,
Op het doosje staat niets van productsamenstelling of merk, dus ik wil voorzichtig zijn. Ik gebruik het woord mastiek omdat deze lange strips ook gebruikt worden voor het afdichten van wasbakken.
En ik volg je helemaal in je uitleg over het natuurproduct. De echte (antieke) stopverf werd voorheen gebruikt voor het dichten van ramen en is heel vettig. Ik denk echter dat de huidige mastiek uit de petrochemie komt.
groetjes
Jeremy

ivok

Bericht door ivok » 16 feb 2012, 19:45

in de chemie worden verbazend veel natuurproducten gebruikt hoor.

Die mastiek van jou is dat van die donker grijze stopverf achtig iets?
Heb ooit eens een heel klein pygidium gekregen wat met zo'n flepje op de matrix was ' geplakt'
zit er al zeker 15jaar op en heeft niks aangetast.

Wat wel een nadeel kan opleveren, dit soort kneedbare dingetjes kunnen na verloop van tijd uitdrogen / verharden en zo hun plakkracht verliezen.

oeps...

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 16 feb 2012, 19:53

hey Jeremy,

de meeste mastiek die op de markt is is enorm vettig, en in mijn opzicht beter te vermijden. Vaak zijn de resten van deze mastiek moeilijk te verwijderen zonder fijne structuren te heschadigen.

Waarom leg je ze niet gewoon in kleine afsluitbare plastieken doosjes (bijv micromount doosjes of andere kleine doosjes, er zijn verschillende leveranciers).

Als je de specimens alsnog vast wil leggen, gebruik dan beter een gelvormige secondenlijm die reversibel is, zoals Loctite 454. Deze is in sommige winkels verkrijgbaar. Nabij Leuven bijvoorbeeld bij MetalLeuven, in tubes van 5g, en als je navraagt ook in tubes van 20gr. Niet goedkoop, maar wel zowat het beste op de markt. Op het KBIN in Brussel werken we er elke dag mee. De opening van de teut is er erg fijn, en als je de lijmtube in de koelkast bewaard gaat die makkelijk enkele maanden mee. Loctite 454 kan je achteraf weer oplossen met aceton. Voor een klein drupje lijn is een druppeltje aceton en een minuutje wachten vaak voldoende.

Als je osteofix hebt, kan je de oplossing ook zodanig dik maken dat het werkt, maar dan moet je een manier vinden om heel erg fijne druppeltjes te maken.

Zo kan je bijvoorbeeld de micromount doosjes zodanig gebruiken dat je de specimens aan het deksel kleeft, en het doosje als deksel gaat gebruiken.

veel mogelijkheden dus om de vettige mastiek te vermijden.

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Jeremy

Bericht door Jeremy » 16 feb 2012, 20:41

dag Ivok,

bedankt voor het meedenken, aan het verlies van kleefkracht en verharden had ik nog niet gedacht.
Het is eerder lichtgrijs van kleur. En de substantie is te vergelijken met die kneedbare kleefstrips om posters op de muur te hangen. Is dus zeker niet te vergelijken met de kleverigheid van echte stopverf, wel met sanitaire mastiek.

Ik heb het nu geprobeerd met korte strips van 1cm, en daarin het stuk gedrukt. De mastiek komt dus nooit in aanraking met het fossiel zelf, allen heb ik wat reserve naar de effecten van de dampen op lange termijn.

dag Stijn,

ik had geen weet van dat de lijm van Loctite met aceton oplosbaar was. Het idee van micromount doosjes lijkt me wel interessant maar dan moet ik afstappen van mijn huidig systeem...en dat ligt moeilijk :-) Ik ga dat eventjes laten bezinken en dan beslissen.
Osteofix heb ik thuis liggen, doch nooit gebruikt. Eens proberen dus, bedankt voor het idee
Het produkt dat ik nu gebruikt heb laat inderdaad kleefresten achter op het voorwerp. Dat is de reden dat ik het verleden jaar niet gebruikt heb. Nu, voor de bryozoa, is de achterkant toch wat gruis en beschadigd het niet het fossiel zelf. Wat ik wel leuk vind is dat het toelaat om het stuk fossiel zodanig erin te drukken dat het vooraan steeds recht ligt.

groetjes
Jeremy

ivok

Bericht door ivok » 17 feb 2012, 09:24

kleine aanvulling op Stijn's berichtje

Stijn heeft het specifiek over loctite 454

De ene loctite is niet de andere.... Loctite is een merk, ze hebben verschillende types lijm.
Secondelijm wordt ook vaak loctite genoemd en die krijg je niet zomaar in aceton opgelost.

Dat van die micromounts is overigens een hele goeie oplossing, gebruikte die ook vaker voor hele kleine tandjes etc.
Je kan meerdere fossielen van vergelijkbar dikte naast elkaar leggen.
onderkant van de micromount een flinke dot watten in doen, goed samengeperst op de bodem en een beetje losser bovenaan.
je mini fossielen er bovenop en dekseltje op het doosje doen. Deksel zette ik dan vast met plakband rondom.
Is alleen even de kunst om je watten op een dergelijke manier aan te drukken dat je fossielen niet breken als je het deksel erop doet, maar wel op zijn plaats worden gehouden.
Je kan ook plastic petrischaaltjes gebruiken als wil. Past iets meer in

oeps...

scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Antw: Bryozoa: hoe vastkleven van kleine stukjes?

Bericht door scherven » 17 feb 2012, 13:44

Hoi, je moet is Foto lijm proberen is niet te duur koop het bij de HEMA. Je maakt een kloddertje en plaats je voorwerpje er op. Als he het wil los krijgen is dat geen kunst. Je rult de event. rest er zo weer af. Zou het proberen is nog zuurvrij ook. niet geschoten is altijs mis. Ben-Lochem
ivok schreef:
kleine aanvulling op Stijn's berichtje

Stijn heeft het specifiek over loctite 454

De ene loctite is niet de andere.... Loctite is een merk, ze hebben verschillende types lijm.
Secondelijm wordt ook vaak loctite genoemd en die krijg je niet zomaar in aceton opgelost.

Dat van die micromounts is overigens een hele goeie oplossing, gebruikte die ook vaker voor hele kleine tandjes etc.
Je kan meerdere fossielen van vergelijkbar dikte naast elkaar leggen.
onderkant van de micromount een flinke dot watten in doen, goed samengeperst op de bodem en een beetje losser bovenaan.
je mini fossielen er bovenop en dekseltje op het doosje doen. Deksel zette ik dan vast met plakband rondom.
Is alleen even de kunst om je watten op een dergelijke manier aan te drukken dat je fossielen niet breken als je het deksel erop doet, maar wel op zijn plaats worden gehouden.
Je kan ook plastic petrischaaltjes gebruiken als wil. Past iets meer in

0000000000

Jeremy

Bericht door Jeremy » 18 feb 2012, 14:10

dag Ivok,

bedankt voor de aanvulling over de locite 454 om misverstanden te vermijden, voor de andere lezers dan, want ik had wel begrepen dat het oplossen van lijm met aceton niet voor alle lijmen opgaat. Vandaar dat ik dit wel een heel interessant pluspunt vind.

Ik wil lijm (of dergelijke) gebruiken om het stuk te immobiliseren op een ander groter materiaal zodat ik het niet met de hand moet vasthouden. De risico's op schade is te groot. Ik heb al een paar maal een stuk laten vallen en dat wil ik niet meer tegenkomen.

Het idee van watten is ook wel interessant. Maar: ik heb vele stukjes afgestoft met een penseel en nu merk ik dat er vele stukjes haar zijn achtergebleven aan de vele scherpe kantjes. Ik vrees dat dit met watten nog veel meer zou zijn.

Volgende week is er een beurs in Antwerpen, en dan ga ik er eens uitkijken naar wat ze verkopen van micromounts of petrischaaltjes enz.

aan Scherven,
bedankt voor de tip van de lijm van Hema, ik ga deze ook eens testen. Het feit dat hij zuurvrij is, is zeer interessant.

en dan tenslotte nog even Stijn:
ik ga de micromount doosjes gebruken om een paar heel fragiele stukjes Hornera vast te zetten, op het deksel zoals je liet weten. Dat lijkt mij een prachtige oplossing voor die stukjes. En dan zien hoe ik dit voor de andere kan doen.

nog eens bedankt aan iedereen

Groetjes
Jeremy

Plaats reactie