Paleontologie studie?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Paleontologie studie?

Bericht door Stijn » 16 feb 2012, 19:54

zowat het leukste filmpje dat ik al gezien heb over dit geweldige studie/beroep

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

kelt
Contacteer:
Antw: Antw: Paleontologie studie?

Bericht door kelt » 17 feb 2012, 08:49

bram schreef:
Hoi Kelt,

Een studie Paleontologie is er niet in Nederland. Wel is er uiteraard Biologie en Aardwetenschappen (= Geologie). Paleontologie is eigenlijk een mix van kennis uit deze beide vakgebieden (bv.: je moet de stratigrafie kennen om een fossiel te kunnen plaatsen, maar als je niks weet van recente verwanten van fossiele organismen, dan kan je weinig zeggen over paleobiologie, ecologie e.d.).

Wat je keuze betreft, als je het kan, dan moet je zeker VWO gaan doen, liefst met Na, Sk, Wi B en Bi (dat pakket heette op mijn school N&T, maar niet op alle scholen is dat inc. Bi), dit is namelijk een heel breed pakket dat je toegang tot vrijwel alle studies bied.

Ikzelf ben Biologie gaan doen (zit nu in mijn eerste jaar). Ik heb lang getwijfeld, maar dus uiteindelijk bio gekozen. De stad, Leiden, dus ideaal voor Naturalis, speelde ook mee.

Bio is een studie met veel contacturen en practica, dus het is wel doorwerken, maar met een brede interesse in het leven/de natuur, is het ook een geweldige dagbesteding. Het voelt niet als 'naar school gaan', zoals op de middelbare, maar het is gewoon leuk en leerzaam!

Ik heb zelf ervoor gekozen gewoon te gaan doen wat ik leuk vond, en niet iets wat de beste kansen op dik betaalde banen biedt. Je weet ten slotte toch nooit zeker wat de toekomst brengt, dus kan je (naar mijn mening) maar het beste van het 'nu' genieten.

Dat wil niet zeggen dat ik helemaal geen rekening met mogelijke banen heb gehouden: heel kort door de bocht interesseren levende dieren mij meer dan olie (en daarmee probeer ik niet te zeggen dat ik olie en andere aspecten van de Geologie oninteressant vind!).

Groeten,
Bram
Ik ga dan ook graag biologie studeren, ik ben zelf meer geintresseerd in fossiele flora en fauna dan in dergelijke geologie.

- Kelt

Gesloten