Knokke : Retusa obtusa ??
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Knokke : Retusa obtusa ??

Hallo iedereen,tijdens het zoeken naar Trivia's kom ik voor de tweede maal dit soort schelpje tegen. Zit ik goed met de naam ??. GR
strandjutters
Antw: Knokke : Retusa obtusa ??
Kunt u misschien een foto nemen waar de schelp recht op te zien is. Het liefst van de mondopening, want van deze foto's te zien lijkt het er niet op. Hij is ook te groot voor Retusa die max 9 mm word. Maar met nieuwe foto's word het mogelijk wat duidelijker.
Groeten Jeroen.
Groeten Jeroen.
http://cylichna.page.tl/Home.htm
Voor schelpen en tanden.
Voor schelpen en tanden.
- strandjutters
- strandjutters

Hallo Bullet ,bij deze,maar sorry ik vind ze niet in betere staat,K'heb er maar twee.GR(ze zijn zeer gevoelig voor breuk denk ik)
[Bewerkt door strandjutters op 18-02-2012 om 20:48 NL]
strandjutters
Het is geen Retusa.
Het lijkt weer een zoetwatersoort te zijn, maar ik weet niet welke. Deze soort is mij nog onbekend.
Jeroen
Het lijkt weer een zoetwatersoort te zijn, maar ik weet niet welke. Deze soort is mij nog onbekend.
Jeroen
http://cylichna.page.tl/Home.htm
Voor schelpen en tanden.
Voor schelpen en tanden.
- strandjutters
Hallo Bullet,Zoetwatersoort wil ik best geloven,maar er zijn gaatjes in van de roofslak ,tepelhoorn.Komen deze ook aan land voor?.GR(of in zoetwater)
[Bewerkt door strandjutters op 21-02-2012 om 21:45 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 21-02-2012 om 21:45 NL]
strandjutters
Weet je zeker dat de gaatjes door Natica (tepelhoorn) gemaakt zijn? Die gaatjes zijn over het algemeen mooi rond en hebben de vorm van een theekopje (dus onderin smaller dan bovenin). Op jouw foto lijkt het grootste gat wat hoekiger, maar dat kan ook aan mij liggen.
Wanneer een schelp op/ondiep in de zeebodem ligt, met of zonder levend dier erin, dan kunnen Natica's hem aanboren. Ze boren namelijk ook wel eens in otolieten (en dat zijn slechts dode stukjes kalk), of meerdere keren in een schelp. Een lege schelp van een zoetwatersoort kan op deze manier dus ook worden aangeboord.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 21-02-2012 om 23:28 NL]
Wanneer een schelp op/ondiep in de zeebodem ligt, met of zonder levend dier erin, dan kunnen Natica's hem aanboren. Ze boren namelijk ook wel eens in otolieten (en dat zijn slechts dode stukjes kalk), of meerdere keren in een schelp. Een lege schelp van een zoetwatersoort kan op deze manier dus ook worden aangeboord.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 21-02-2012 om 23:28 NL]
- strandjutters
Hallo Bram,ik ben niet zeker van de tepelhoorn gaatjes,ze zijn niet mooi rond.Maar over welk zoetwaterslakje praten we dan ?.GR Pascal(Ze zijn heel dun van structuur)
[Bewerkt door strandjutters op 21-02-2012 om 23:41 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 21-02-2012 om 23:41 NL]
strandjutters
Hallo Pascal,
De naam moet ik je helaas schuldig blijven: ik herken deze soort niet.
Groeten,
Bram
De naam moet ik je helaas schuldig blijven: ik herken deze soort niet.
Groeten,
Bram
- jordyvanderbeek
- Contacteer:
Even mijn recente kennis voor schelpen laten draaien. Dit is een soort uit de familie Lymnaeidae, en als ik naar Nederland kijk: Myxas glutinosa (Müller, 1774) wel te verstaan. Maar dat is recent. Ik krijg binnen enkele maanden een boek voor determinatie van de Nederlandse recente (en fossielen) zoetwatermollusken dan kan ik je met zekerheid dingen gaan zeggen.
Gr, Jordy
Gr, Jordy
Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy