twee maal sprongbeen.
twee maal sprongbeen.
Hallo Allemaal,
Hier twee sprongbenen.
De linkse van Cadzand, de rechtse van Mill.
Allebei van hert volgens mij.
Nu vraag ik mij af gezien de kleine vorm verschillen of het om dezelfde soort gaat.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 11-11-2012 om 19:36 NL]
Hier twee sprongbenen.
De linkse van Cadzand, de rechtse van Mill.
Allebei van hert volgens mij.
Nu vraag ik mij af gezien de kleine vorm verschillen of het om dezelfde soort gaat.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 11-11-2012 om 19:36 NL]
Hans
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: twee maal sprongbeen.
Hoi Hans,
Het lijkt me niet dat het hier om dezelfde soort gaat. Dit om een paar redenen:
- Het sprongbeen uit Cadzand is waarschijnlijk uit het laat-Pleistoceen of Holoceen. Daardoor is het waarschijnlijk van een rendier of edelhert.
Het sprongbeen uit Mill is uit het laat-Plioceen. Het sprongbeen lijkt sterkt opdat van een hert en is waarschijnlijk van het kleine hert van Tegelen (ook bekend als het Rijnhert).
- Behalve de periode verschilende kwamen ze ook uit andere leefomgevingen. In Mill was het toen tropisch met zelfs jaguars. De andere komt uit een koudere omgeving zoals de zogehete 'mammoetsteppe'.
- Het andere punt gaf je zelf al aan. De kleine vormverschillen maken ook een verschil.
Ik hoop dat je zo wat meer geholpen bent.
Groeten,
Sander
p.s. Leuk om je vondsten uit Liessel en Mill te zien.
Het lijkt me niet dat het hier om dezelfde soort gaat. Dit om een paar redenen:
- Het sprongbeen uit Cadzand is waarschijnlijk uit het laat-Pleistoceen of Holoceen. Daardoor is het waarschijnlijk van een rendier of edelhert.
Het sprongbeen uit Mill is uit het laat-Plioceen. Het sprongbeen lijkt sterkt opdat van een hert en is waarschijnlijk van het kleine hert van Tegelen (ook bekend als het Rijnhert).
- Behalve de periode verschilende kwamen ze ook uit andere leefomgevingen. In Mill was het toen tropisch met zelfs jaguars. De andere komt uit een koudere omgeving zoals de zogehete 'mammoetsteppe'.
- Het andere punt gaf je zelf al aan. De kleine vormverschillen maken ook een verschil.
Ik hoop dat je zo wat meer geholpen bent.
Groeten,
Sander
p.s. Leuk om je vondsten uit Liessel en Mill te zien.
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: twee maal sprongbeen.
Hallo Hans,wat zijn de maten van de sprongbeentjes,ik had er een paar weken terug ééntje uit Knokke,misschien te vergelijken met Cadzand.GR Pascal
strandjutters