Trio - Rheine/Cenomaan

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
marcelwissink
Has thanked: 62 times
Been thanked: 8 times
Trio - Rheine/Cenomaan

Bericht door marcelwissink » 06 mar 2012, 21:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb me al een tijd niet op dit forum gemeld, maar het virus heeft bij mij weer toegeslagen. Deze is zondag gevonden: een nog ongeprepareerd stukje met drie verschillende fossielen, uit het Cenomaan van Rheine.

Het gaat om een steenkern van een relatief onverdrukte Schloenbachia varians (subforma varians), ongeveer 3 cm dik.
Het lijkt me dat de ammo een intacte kiel-voortzetting heeft, maar dit heb ik bij eerdere vondsten niet gezien, en ook in de literatuur kan ik dit voor Schloenbachia's niet vinden. Als iemand hier meer info over heeft dan hoor ik het graag.

Op de ammoniet zit een heteromorfe ammoniet, Scaphites equalis (ca 1 cm). Normaliter erg zeldzaam in Rheine, en deze is onverdrukt en van wel erg mooie kwaliteit.

In de mondopening van de ammoniet zit ook nog een regulaire egel, nog bedekt met een laagje kalk.

Elk afzonderlijk zouden de fossielen voor Rheine al een goede vondst zijn geweest. Soms zit het mee ;-)

Groeten,

Marcel

mendel
Antw: Trio - Rheine/Cenomaan

Bericht door mendel » 06 mar 2012, 21:33

mooie vondst!

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 06 mar 2012, 22:48

Mooie vondst. De Scaphites ziet er inderdaad heel goed uit. Alleen... ik zie geen zee-egel? Wel nog een stuk ammoniet?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 06 mar 2012, 22:58

Hallo Frederik,ik denk ergens ook dat de binnenwinding dwars ligt.GR

strandjutters

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 07 mar 2012, 00:16

ik denk ook een Turrelites te zien; onderaan de laatste foto is een tweede winding te zien
groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

marcelwissink

Bericht door marcelwissink » 07 mar 2012, 13:05

@Frederik, @Phil: De foto van de egel (no 4, midden) kan beter. Een stukje ammoniet sluit ik uit, gezien de kleine radius in combinatie met de sterke bolling.

Onderaan de foto is geen stukje Turrelites te zien, dit is een kleine Schloenbachia. Er zitten nog meer kleine ammo's en andere resten in de matrix.
De opmerking van Phil heeft me wel aan het denken gezet, wat ik aanzie voor een egel zou eventueel ook een kleine winding van een Turrelites kunnen zijn.

Om het een en ander uit te sluiten zal ik vanavond een stukje chemisch prepareren. Blijft er wat achter, dan is het een egel. Is er na prepareren niets meer over, dan was het een steenkern van het een of ander.

Marcel

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 mar 2012, 13:58

Een beetje tegenstrijdig toch: ammoniet sluit je uit maar Turrilites zou eventueel kunnen ???

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de chemische preparatie (waarmee?) nodig is om zee-egel te kunnen uitsluiten. Het zou zonde zijn om een ammoniet te beschadigen die misschien ook nog deels in de matrix zit.
Ik zie net zoals Phil er een mogelijk deel van Turrilites in. Kleine radius en dus sterke bolling zou kunnen kloppen. Ik kan geen plaatjes of tuberkels zien, eigenlijk niets dat aan zee-egel doet denken, maar dat kan door de kwaliteit van de foto zijn natuurlijk. De vorm van de knobbels doet in ieder geval sterk denken aan ammoniet. Idem wat betreft kleur en textuur. Misschien dat een betere foto volstaat om uitsluitsel te geven.

Stel dat het een Turrilites betreft en je kan deze nog wat verder uitpreppen zit je ook nog met een heel mooi trio hoor ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

marcelwissink

Bericht door marcelwissink » 07 mar 2012, 14:49

Dat is zeker tegenstrijdig en verwarrend, waarvoor excuus. Een Turrelites is natuurlijk ook een ammoniet. Ik had na de Schloenbachia's van afgelopen Zondag een vlakke ammo in gedachten ;-)

Van het fossiel onder de matrix zijn geen details zichtbaar, wel knobbels. Als het gaat om een stukje Turrelites, dan kan het zelfs zijn dat er achter de kleine Schloenbachia nog een laatste winding in de matrix zit.

Met het weg preppen van dit soort fragmenten heb ik niet zo'n moeite, maar ik zal nu wat voorzichtiger werken. Ik zal een klein stukje op de vlakke (boven-) zijde behandelen met Rewoquat. Als het gaat om een stukje Turrelites, dan zou dit het breukvlak tussen twee windingen moeten zijn, en raakt er niets beschadigd.

En, zelfs als het een duo wordt ben ik tevreden.

Gr,

Marcel

Everhardus

Bericht door Everhardus » 07 mar 2012, 15:19

Mooie ammoniet(en)! Ik zou er met rewoquat vanaf blijven, mechanische of handmatige preparatie lijkt me hier beter. Gr,Marcel

Plaats reactie