Trivia's Mill

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Brammiej
Antw: Trivia's Mill

Bericht door Brammiej » 03 mar 2012, 22:16

Hoi,
Bedankt vppr de info dusverre!
Waren de 2 gebieden met elkaar verbonden door een zee? Is er kans op een nieuwe soort trivia? Is er een nieuwe soortenlijst betreffende Mill, want ik vond geen trivia op de oude..?

Groetjes Bram

Brammiej

Bericht door Brammiej » 07 mar 2012, 18:28

Het is de Niveria dimiditoaffines, volgens Fehse. Deze komt ook voor in het Mioceen van Belgie, Frankrijk en Italie. Zeer zelfzaam voor de Nederlanders.

Voor een 100% zekerheidsdeterminatie is me gevraagd de trivia's op te sturen, net als de cypraea uit Knokke, een Pustularia species (fossiel exemplaar wordt soms in Frankrijk gevonden, daarom is het zeer interressant hoe deze is gekomen in Knokke).

Groetjes Bram

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 07 mar 2012, 18:38

Hallo Brammiej,leuke vondsten,maar ik denk dat ik al een tijde probeer uit te leggen dat hier Franse dingen te vinden zijn,of niet soms.GR Pascal

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 07 mar 2012, 21:36

Zoals?

Ik volg je niet...

Gr Bram

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Trivia's Mill

Bericht door stiek » 07 mar 2012, 21:49

Brammiej schreef:
Het is de Niveria dimiditoaffines, volgens Fehse. Deze komt ook voor in het Mioceen van Belgie, Frankrijk en Italie. Zeer zelfzaam voor de Nederlanders.

Voor een 100% zekerheidsdeterminatie is me gevraagd de trivia's op te sturen, net als de cypraea uit Knokke, een Pustularia species (fossiel exemplaar wordt soms in Frankrijk gevonden, daarom is het zeer interressant hoe deze is gekomen in Knokke).

Groetjes Bram
Hallo Bram,

Ook Niveria staat niet op de WTKG molusken lijst.
mooi dat je al zo snel antwoord hebt.
Vanwege de zeldzaamheid zou ik als ik in jou schoenen zou staan er zeker van willen zijn als je ze opstuurt dat ze heel aankomen en ook weer heel terug komen.
Maar als ze er nog niet geheel zeker van zijn dat het om deze soort gaat zou er misschien een nieuwe soort uit kunnen rollen.
Dan is het zeker aan te raden om ze te laten beschrijven.
Niveria bramiej zou ook niet misstaan.

Groeten Hans

Hans

strandjutters

Bericht door strandjutters » 07 mar 2012, 22:13

Brammiej schreef, ik volg je niet,Zoals Monacha groter dan 11 -12 mm,Hispania is Frans,en je hebt er zelf één gevonden in Knokke,zie opspuiting.Ik met 1500 exemplaren geen enkele in de opspuiting ! jij hebt wel beginners geluk gehad,je vind drie zeldzame soorten in één trip naar Knokke en Mill,en ik vind hier volgens jou met 4500 trivia's niets speciaals,nou Brammiej van beginners geluk gesproken.Met vriendelijke groeten Pascal.(Zelfs zijn de Hispania's van mij nooit bevestigd,en jij vind er één in Knokke ??)

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 428 times
Been thanked: 645 times

Bericht door Spongebob » 07 mar 2012, 22:28

Brammiej schreef:
Hoi Bram, moet het dan niet Niveria dimidiatoaffinis zijn? Tenminste als die van de Miocene Trivia's zijn afgeleid.
Heb jij literatuur(gegevens) waarin deze Trivia's nu als Niveria zijn afgescheiden/beschreven?
Zou interessant zijn te weten wat het verschil tussen een Trivia en een Niveria is.

Groeten, Tom

Time fades away (Neil Young)

Brammiej

Bericht door Brammiej » 08 mar 2012, 14:48

@ strandjutters,

Je hebt er toch zelf ook vanuit Knokke? De hispania's etc? Nu had ik daarom het antwoord dat ze inderdaad noordelijker voorkomen dan dat was gedacht. Dit heeft te maken met het feit dat de trivia's niet zo interressant zijn om volledig te bestuderen. Nu zijn Greco, Fehse en Poppe daar volop mee bezig en wordt er steeds meer duidelijk.

@ Spongebob,

Je hebt gelijk, een spelfout van mij. De Triviidae zijn onderverdeeld in :

Trivia
Niveria
Pusula
trivirostra
etc.
daar zijn boeken en artikelen over geschreven. Ik krijg als het goed is een prijslijst van Feshe met artikelen, copien en boeken, die hij zelf heeft geschreven. Bij interresse kan ik altijd copy's maken!

@ stiek,

Wij mailen zeker wekelijks, maar meestal recente soorten :) Ik denk dat het een bestaande soort is en zal ze goed verpakken ;)

Groetjes Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 08 mar 2012, 18:20

Hallo Brammiej,we hebben het er over gehad,je ging de foto's opsturen naar Fehse,maar je hebt nooit bevestigd dat het Hispania was,juist dat moment lagen we wat overhoop met elkaar,dit zal nu niet meer gebeuren :D maar ik weet graag veel over de schelpjes.BTW mijn Hispania's komen van Heist,in Knokke had ik op ongeveer 1500 stuks geen enkele,ook had ik daar maar twee Arctica's recent bij,en dit vind ik wel merkwaardig.99% Was Monacha,fossiel-sub fossiel-en recent.Geen levende aangetroffen,van alle andere schelpen bijna wel,ik denk dat ze dit moment er niet echt voorkomen.Gr Pascal(De twee Artica's hebben meer dan dertig windingen,ook vreemd vind ik,ze hebben er normaal max dertig)

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 09 mar 2012, 00:45

Hallo Brammiej,ik heb nog een vraagje,heb je deze foto die je toont hier op het forum doorgesturd naar meneer Fehse,ik kan er niets op zien buiten dat het een trivia is.Wilt je zo vriendelijk zijn de foto's die je verstuurd naar Fehse ook op het forum te plaatsen,zodat we ook kunnen meekijken wat het priecis is ? BTW Met deze foto kan Fehse onmogelijk aan dit soort determinatie komen,ik ook niet .Met vriendelijke groeten Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 08-03-2012 om 00:47 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 09-03-2012 om 19:29 NL]

strandjutters

Plaats reactie