zandmotor vondsten

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Antw: zandmotor vondsten

Bericht door scherven » 15 mar 2012, 13:09

Hoi Sjaak, de term Eemien gebruik ik als periode in het Holoceen. Aan het einde van het Eemien nam de bomen(naaldbomen toe)De hele periode was warm te noemen. De voorliggende periodes waren koud en er was bijna geen boom groei. Vandaar dat de Pinus appel daar is gevonden hij komt los uit het veen dat toen is ontstaan.Ook het andere hout komt uit die warme periode. Gr.Ben.
sjaak schreef:
Waarom denk je dat dat hout (ik neem aan dat je die dennenappel bedoelt) uit het Eemien komt? Bedoel je niet holoceen?
Naar mijn idee ziet een dennenappel die tientallen jaren op de zeebodem ligt er al snel zo uit.
De enige graadmeter of strandhout oud is, is naar mijn mening de mate van verstening of de aanwezigheid van sediment. Zelfs dan blijft het lastig.

[Bewerkt door sjaak op 14-03-2012 om 21:38 NL]

0000000000

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 15 mar 2012, 13:12

Hoi Duys, dat het een schedelfragm. was had ik al gedacht, waarvan zal een raadsel blijven. bedankt in elkgeval. Gr.Ben.
Duys schreef:
Het eerste is een schedelfragment.
Duys

0000000000

Bram
Antw: Antw: Antw: zandmotor vondsten

Bericht door Bram » 15 mar 2012, 18:34

scherven schreef:
...de term Eemien gebruik ik als periode in het Holoceen...
Ik heb nog nooit van het Eemien in het Holoceen gehoord. Gangbaar is om de warme periode voor de laatste IJstijd Eemien te noemen. Je hebt dan Eemien - Weichselien - Holoceen. Het Holoceen valt niet meer binnen het Pleistoceen. Materiaal uit het Holoceen noemt men over het algemeen recent, of, wanneer het toch nog enkele duizenden jaren oud is, subfossiel.

Groeten,
Bram

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 363 times
Contacteer:
Antw: zandmotor vondsten

Bericht door sjaak » 15 mar 2012, 19:20

Hallo Scherven,

Ik begrijp niet waarom je er van uitgaat dat die dennenappel oud is. Er spoelen vandaag toch ook nog steeds dennenappels in zee? Of is het zwaar versteend? Dan kan ik het mij wel voorstellen.

Groet,

Niels

Groet,

Niels

wkulche

Bericht door wkulche » 20 mei 2012, 15:47

Die denneappel zou toch 'the real thing' kunnen zijn omdat er op de Zandmotor, of eigenlijk langs de hele kust heel veel stukken hout liggen. Als hout zo goed en lang kan worden bewaard, waarom een denneappel niet? Jouw denneappel past toch net als de botten, de zwerfkeien en de stukken veen die er nu bij Kijkduin liggen, in het 'Doggerland' plaatje. Gisteren heb ik ook een paar uur rondgebanjerd op de zgn Zandmotor. Ik heb alleen nog de zuidelijke helft bekeken. Een paar stukken heupbot, de basis van een gewei, veel gefossiliseerd hout en een stuk vuursteen dat door mensen lijkt te zijn bewerkt. Heel bijzonder om dat zo makkelijk te vinden.

WK

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 363 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 20 mei 2012, 19:54

Leuk dat dit topic nog reacties krijgt. De reden dat ik wat sceptisch ben, is dat ik over de hele zuid Hollandse kust dit soort dennenappels zie. Een poosje in het veen doet wonderen. Het kan natuurlijk, maar om duidelijkheid te krijgen moet het dan wel een zwaar versteende dennenappel zijn of een met aangekoekt sediment. Vergelijk het versteend hout dat je bij ZM kunt vinden. Voor minder ga ik niet.

Groet,

Niels

Bram

Bericht door Bram » 21 mei 2012, 19:09

Als we echt zekerheid willen, dan kan enkel 14C datering helpen. Tot die tijd blijf ik bij mijn mening... Holoceen is gewoon veel waarschijnlijker dan Pleistoceen. Niels geeft een mooie onderbouwing!

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 21 mei 2012, 20:17

Hallo Iedereen,als de wind goed zit aan de kust,hier in Knokke vind ik ook altijd van die denneappels,maar uit welke periode ze zijn weet ik niet,waarschijnlijk uit de veenlagen voor de kust,hoe oud die zijn weet ik niet.GR

strandjutters

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 21 mei 2012, 20:35

strandjutters schreef:
Hallo Iedereen,als de wind goed zit aan de kust,hier in Knokke vind ik ook altijd van die denneappels,maar uit welke periode ze zijn weet ik niet,waarschijnlijk uit de veenlagen voor de kust,hoe oud die zijn weet ik niet.GR

Strandjutters,
nog geen oude Romeinen gevonden in die veenlagen?
Duys

mars33

Bericht door mars33 » 21 mei 2012, 21:58

Het Eemien associeer ik nu niet direct met veen. Het veen in Holland is toch gevormd achter strandwallen in het Holoceen, zeg een paar duizend jaar geleden?

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

Plaats reactie