Knokke : Amyclina labiosa .
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Knokke : Amyclina labiosa .

Hallo iedereen,ik zal de komende dagen wat schelpjes plaatsen die ik vind in mijn zoektochtjes naar Trivia'.Dit slakje is de Amyclina labiosa,het slakje is volgens mij vrij zeldzaam aan de kust,in het boek schelpen aan de Belgische kust komt het niet voor,deze soort is wel algemeen in de Zanden van Oorderen van Kallo,in de Zanden van Kruisschans werden enkel fragmenten gevonden.Ik zelf heb er een paar volledige,maar meestal vind ik ook fragmenten van de voorste twee windingen.Het is een slakje uit het Plioceen.GR
strandjutters
- jordyvanderbeek
- Contacteer:
Antw: Knokke : Amyclina labiosa .
Ha Pascal
Leuke vondst, ik heb het soort namelijk nog niet (dan is alles leuk). Maar hij komt ook voor in Cadzand. En of Amyclina labiosa (J. Sowerby, 1825) nu zeldzaam is. Denk ik eerlijk gezegd niet. Ik ken mensen en die viste er op 1 dag 4 complete van het strand van Domburg. En er worden veel fragmenten gevonden. Dus ik denk het eerlijk gezegd niet.
Maar met plioceen zit je goed. Want dit soort komt alleen voor in het midden-plioceen van het Noordzee-bekken (en Italië). En even plezier idd. de Lillo formatie en nog preciezer Zanden van Oorderen. En op de Kaloot is hij best heel algemeen. (nu ik het zeg heb er volgens mij toch een, dacht ik.)
Maar in bv. deze grijsblauwe kleur ken ik hem niet alleen wit en rood. Maar ja, dat zegt niks.
Echter heb ik niks tegen de vondst want het is wel een beauty voor het strand.
Gr, Jordy
Leuke vondst, ik heb het soort namelijk nog niet (dan is alles leuk). Maar hij komt ook voor in Cadzand. En of Amyclina labiosa (J. Sowerby, 1825) nu zeldzaam is. Denk ik eerlijk gezegd niet. Ik ken mensen en die viste er op 1 dag 4 complete van het strand van Domburg. En er worden veel fragmenten gevonden. Dus ik denk het eerlijk gezegd niet.
Maar met plioceen zit je goed. Want dit soort komt alleen voor in het midden-plioceen van het Noordzee-bekken (en Italië). En even plezier idd. de Lillo formatie en nog preciezer Zanden van Oorderen. En op de Kaloot is hij best heel algemeen. (nu ik het zeg heb er volgens mij toch een, dacht ik.)
Maar in bv. deze grijsblauwe kleur ken ik hem niet alleen wit en rood. Maar ja, dat zegt niks.
Echter heb ik niks tegen de vondst want het is wel een beauty voor het strand.
Gr, Jordy
Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Jordy,bedankt voor de nadere uitleg,ik had er moeten bijzetten (vrij zeldzaam aan de Belgische kust,daarom komt hij waarschijnlijk niet voor in dit boekje
)GR Pascal

strandjutters
Leuk, al die schelpjes. Lekker blijven plaatsen zou ik zeggen.
Zoals Jordy, zegt, zeldzaam is deze soort niet echt, volgens mij. Het heeft vooral te maken met de manier van zoeken, denk ik. Bij het napluizen van gruis zie je ze minder snel over het hoofd dan dat je op het oog in situ zoekt.
Ik ben jaloers dat je blijkbaar zo vaak het strand op kan
. Dat lukt hier op de Veluwe niet. Ik had beter braakballen kunnen gaan verzamelen 
Anno
Zoals Jordy, zegt, zeldzaam is deze soort niet echt, volgens mij. Het heeft vooral te maken met de manier van zoeken, denk ik. Bij het napluizen van gruis zie je ze minder snel over het hoofd dan dat je op het oog in situ zoekt.
Ik ben jaloers dat je blijkbaar zo vaak het strand op kan

Anno