Sporen van wat ?
Sporen van wat ?
Nog niet zo lang geleden vond ik op de Tankenberg bij Oldenzaal een zgn. windkanter. het is een kwartsitisch zandsteen en is door de wind afgesleten. Er bevinden zich poot of andere afdrukken in waar ik geen raad mee weet. Zijn het saurier pootjes of van een ander dier. misschien is er iemand die mij dat kan zeggen. Gr.Ben
0000000000
Antw: Sporen van wat ?
Voetafdrukken zijn het beslist niet. Daarvoor zijn ze te onregelmatig, te verschillend van grootte, ontbreken nagelafdrukken en zijn ze ook te glad. Bovendien komen voetafdrukken in een kwartsietisch gesteenten zelden voor. Daarnaast betreft het hier een vondst uit een stuwwal (glaciaal materiaal) en is de steen te betitelen als een zwerfsteen (die bovendien op natuurlijke wijze -als windkanter- gezandstraald is). Voetafdrukken in zwerfstenen zijn volgens mij nog niet eerder aangetroffen en dat maakt het ook al erg onwaarschijnlijk. Het heeft er alle schijn van dat de kuiltjes het gevolg zijn van erosie. Met een fossiel lijkt het me niets van doen te hebben.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
- Spongebob
- Has thanked: 427 times
- Been thanked: 643 times
Antw: Sporen van wat ?
Hallo Scherven,
Mooie windkanter!
Scherpe hoeken en lijnen.
Voor de kuiltjes "moet je maar eens op "tafoni" goochelen. Ergens in een G & H is eens een artikel verschenen hierover.
Tom
Mooie windkanter!
Voor de kuiltjes "moet je maar eens op "tafoni" goochelen. Ergens in een G & H is eens een artikel verschenen hierover.
Tom
Time fades away (Neil Young)
Antw: Antw: Sporen van wat ?
Hallo, ik heb je raad opgevolgd, en inderdaad de kuiltjes kunnen geerodeerd zijn. Nog nooit van ,,tafonie,, gehoord wel heb ik deze soort rots kusten gezien in Spanje. bedankt voor de tip. Gr.Ben
Spongebob schreef:
Hallo Scherven,
Mooie windkanter!
Tom
0000000000