antw: Hoek van Holland
antw: Hoek van Holland
Hoi, even in haken op het bericht met foto van de harpoen van Strandjutters(stekel). In princiepe zijn het fossile botten die zijn gebruikt voor werktuig, ze zijn vaak gemaakt van hertshoorn eigenlijk het hardste bot. Het plaatje laat diverse vondsten zien van harpoenen ze komen van een diepte van ca. 20m uit de Noordzee en kwamen op de Maasvlakte terecht dus met wat geluk ook in de Hoek. Ze zijn gedateerd op ca. 8000 jaar (Laat Glaciaal).De zeespiegel was toen ca. 36 m lager dan nu , de kust was toen nog moeras waar nog jagers rond liepen. Gr.Ben.
0000000000
Antw: antw: Hoek van Holland
Toen het materiaal bewerkt werd was het uiteraard nog recent. Het harpoenpuntje in het andere topic is trouwens van bot, niet gewei.scherven schreef:
...In princiepe zijn het fossile botten die zijn gebruikt voor werktuig, ze zijn vaak gemaakt van hertshoorn eigenlijk het hardste bot...
Groeten,
Bram
Antw: Antw: antw: Hoek van Holland
Hoi, kan zowel van gewei of van bot zijn, vanaf wanneer is het fossiel ?
bram schreef:Toen het materiaal bewerkt werd was het uiteraard nog recent. Het harpoenpuntje in het andere topic is trouwens van bot, niet gewei.scherven schreef:
...In princiepe zijn het fossile botten die zijn gebruikt voor werktuig, ze zijn vaak gemaakt van hertshoorn eigenlijk het hardste bot...
Groeten,
Bram
0000000000
Dat exemplaar dat ik toonde is van bot, veel te glad voor gewei, en het materia compacta is niet dik genoeg. Ik twijfel daar niet over.
Wat een fossiel is, daar zijn verschillende definities voor. Ik houd zelf meestal aan: minimaal 10.000 jaar oud. Maar, voor wat HvH betreft maak ik een uitzondering, en houd ik eigenlijk alles tot ongeveer 8000 jaar oud is aan, omdat anders het faunabeeld van HvH niet compleet is.
Groeten,
Bram
Wat een fossiel is, daar zijn verschillende definities voor. Ik houd zelf meestal aan: minimaal 10.000 jaar oud. Maar, voor wat HvH betreft maak ik een uitzondering, en houd ik eigenlijk alles tot ongeveer 8000 jaar oud is aan, omdat anders het faunabeeld van HvH niet compleet is.
Groeten,
Bram
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Sorry even betweterig doen hoor:
Een behendig beenwerker kan een gewei zo glad maken als een ivoren biljartbal, bot ook. En tijdens mijn middeleeuwen reenactment krijg ik het zelf ook zo glad. Gladheid zegt dus niks, zeker bij bewerkt materiaal.
Een behendig beenwerker kan een gewei zo glad maken als een ivoren biljartbal, bot ook. En tijdens mijn middeleeuwen reenactment krijg ik het zelf ook zo glad. Gladheid zegt dus niks, zeker bij bewerkt materiaal.
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ik vraag mij af hoe die werktuigen gebruikt werden. Ze zijn mooi afgewerkt en er moet veel tijd ingestoken zijn om te maken. Er zal in die tijd flink gevloekt zijn bij verlies. Ik ben benieuwd hoe dat geklonken heeft.
Groet,
Niels
Niels
coproliet?sjaak schreef:
Ik vraag mij af hoe die werktuigen gebruikt werden. Ze zijn mooi afgewerkt en er moet veel tijd ingestoken zijn om te maken. Er zal in die tijd flink gevloekt zijn bij verlies. Ik ben benieuwd hoe dat geklonken heeft.
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Phil en Sjaak,ik vraag me dit ook af,want ze zijn van voor Kristus,zou vloeken dan al hebben bestaan ??GR
strandjutters
kak in ieder geval wel en deze shit is ondertussen versteend, vandaar...strandjutters schreef:
Hallo Phil en Sjaak,ik vraag me dit ook af,want ze zijn van voor Kristus,zou vloeken dan al hebben bestaan ??GR
groetjes
philippe