Mergelgroevevondst Schin op Geul

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Naaldwijk
Mergelgroevevondst Schin op Geul

Bericht door Naaldwijk » 30 mar 2012, 14:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het "grot"biken kwamen mijn zoon en ik dit stuk tegen. Ik denk zelf dat het een stuk vuursteen is. Mijn zoon denkt dat het een fossiel van een bot is.
Het lag los in de groeve op zo,n 40 meter diepte.Het stuk was ongeven door een dikke laag mergelzand.

Wie helpt ons??

Groet Willem

uitschrijven

adekker
Contacteer:
Antw: Mergelgroevevondst Schin op Geul

Bericht door adekker » 30 mar 2012, 14:23

Ik denk eveneens dat het vuursteen is. Vuursteen kan allerlei vormen hebben, waarbij het regelmatig voorkomt dat het op een fossiel iets lijkt. Men spreekt dan over een pseudofossiel. Zowel de witte buitenkant, de -voor een bot uit de mergel- afwijkende grijze kleur, de merkwaardige kromming als het ontbreken van een duidelijke botstructuur (de kern lijkt zeer homogeen en compact te zijn)wijzen op een (leuk gevormde) vuursteen.

[Bewerkt door adekker op 30-03-2012 om 13:26 NL]

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time

Bericht door Ahuijsmans » 30 mar 2012, 14:56

hallo,

Helaas een stuk vuursteen. Over vuursteen, de vorming en vormen ervan kunnen hele boeken geschreven worden.

Sommigen schrijven de vorm ervan toe aan kreeft/krab gangen... wellicht is het zo toch wel een mooi aandenken...

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

mendel

Bericht door mendel » 30 mar 2012, 14:58

Het is hoogstwaarschijnlijk een graafgang van een kreeft. De kreeftjes groeven een gang die dan na enige tijd opgevuld werden met sediment, uit dit sediment ontstond uiteindelijk het vuursteen wat je ziet.

grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Plaats reactie