antw: Hoek van Holland
Antw: Antw: antw: Hoek van Holland
Hoi Bram, het plaatje komt uit ,,Sporen in het land,,de nederlandse delta in de prehistorie, auteur; L.P.Kooijmans.
bram schreef:
@ Ben: Het is trouwens een heel mooi plaatje. Uit welke publicatie komt het?
We kunnen erbij bedenken wat we willen. Nu heb ik de andere zijde van het harpoentje gezien en ben overtuigd dat het bot is. Voor het gebruik van deze wapen is zeker herten of rendierbot gebruikt vanweg de hardheid. Gr.Ben@ Smaug: Ik geloof zeker dat gewei glad kan worden gemaakt door bewerken, maar aan de achterkant van dit puntje zit nog een heel klein stukje materia spongiosa, wat zo 'luchtig' is, dat het van bot afkomstig is. Zie foto.
Hoi Niels, die simele splinter blijft over als je een bot klooft (de hardheid)bepaalt dat.Stel jevoor dat je met wat vuursteen zo,n harpoen moet maken. Denk jij dat het volk die ze gebruikte verschillende punten hadden voor zowel vogels als zoogdieren ?Gr.Ben@ Niels: Eigenlijk is dit puntje helemaal niet zo netjes gemaakt. Het is namelijk gemaakt van een simpele splinter, waar wat weerhaakjes in gemaakt zijn. In vergelijking met een ander puntje in mijn collectie stelt dat niet veel voor. Dat andere puntje is namelijk helemaal rondom in een symmetrische vorm gebracht, en heeft weerhaakjes, al is het wel een stuk kleiner. Daarmee wil ik niet zeggen dat het geen hele hoop werk geweest is.
Wat verlies betreft, ik heb eens gelezen (weet de publicatie zo snel niet uit mijn hoofd, maar ik heb hem ergens) dat de kleine puntjes waarschijnlijk als pijlpuntjes werden gebruikt. Deze pijlpuntjes bleven in de vleugels van vogels hangen, waardoor die neerstortten. Met scherpere (vuursteen) puntjes gaan die vaak dwars door de vleugel heen, waardoor je en je pijl en je vogel kwijt bent (die kan nog een eind doorvliegen).
@ Iedereen: Er kwam best een interessante discussie op gang
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 30-03-2012 om 23:57 NL]
0000000000