ID-verzoek mogelijk plant uit Quezac Frankrijk -Toarcien
ID-verzoek mogelijk plant uit Quezac Frankrijk -Toarcien

Eerwaarde forumleden,
Hierbij een van de door mij afgelopen zomer gedane vondsten, in de nabijheid van het plaatsje Quezac (Lozere, Frankrijk).
Het is noemenswaardig hierbij te vermelden dat het hier waarschijnlijk gaat om een fossiel uit het Toarcien (Jura). Ten eerste wegens de voor deze lage in dit gebied specifieke kleur. Ten tweede doordat er door mij in lagergelegen lagen is gezocht, toen ik vervolgens(hooguit een meter) hogere lagen onderzocht bleek zich hierin een ware explosie aan fossielen (met namen belemnieten) voor te doen. Dit is in dit gebied ook karakteristiek het Toarcien, aldus zowel lokale geologen en fossiel.net (zie vindplaats Florac). De laag waarin dit fossiel is gevonden bevond zich direct boven enkele lichtere lagen waarin in zich deze Toarcien explosie voordeed. In deze specifieke laag nam de frequentie en kwaliteit van fossielen iets af. Ik moet hier echter wel direct de kanttekening plaatsen dat deze on-site observaties niet door mijzelf en dus niet door een professional zijn gedaan. Dit determintatie verzoek heeft betrekking op het (geribbelde) fossiel dat zich centraal in beeld bevindt, en dus niet op de ook in deze steen aanwezige ammoniet. (Hoewel de naam van deze ammoniet altijd welkom is maar waarschijnlijk is de kwaliteit van de ammoniet te slecht.)Zoals reeds eerder vermeldt vermoed ik dat het om een plant gaat, ik wil hierbij opmerken dat het bij mijn weten gaat om een marine (aquatische) formatie. Hetgeen landplanten niet uitsluit maar wel onwaarschijnlijker maakt. Onderaan dit bericht bevindt zich een link met een ongedetermineerd object uit de determinatie pagina's. Dit object vertoonde wat mij betreft een geringe overeenkomst. Ik hoop hierbij een zo compleet mogelijk achtergrond beeld te hebben geschapen rondom dit fossiel. Ik hoop verder dat er iemand in staat zal zijn dit fossiel te determineren.
Met vriendelijke groet,
Hamilcar
http://www.fossiel.net/determinatie/det ... ek=47-0435
Nec Fasces Nec Opes Sola Artis Sceptra Perennant
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: ID-verzoek mogelijk plant uit Quezac Frankrijk -Toarcien
Toarciaan kan zeer goed kloppen. Ammoniet is mogelijk van het genus Dactilioceras. Wat ik mis in de foto's is een scherpe detailfoto. Zie je naast de duidelijke longitudinale ribben ook regelmatige transversale ribbel? Zo ja, zou je wel eens een visrest kunnen gevonden hebben. Zo nee, blijft plantenrest een meer plausibele optie.
vergelijk eens met deze: http://www.steinkern.de/forum/viewtopic.php?t=13758
vergelijk eens met deze: http://www.steinkern.de/forum/viewtopic.php?t=13758
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Frederik,waar zie jij een ammoniet,volgens mij is dit het einde van de plant,en de dwarslijnen een doorsnede. VR GR Pascal.
strandjutters
Antw: Antw: ID-verzoek mogelijk plant uit Quezac Frankrijk -Toarcien
1e foto linksstrandjutters schreef:
Hallo Frederik,waar zie jij een ammoniet,volgens mij is dit het einde van de plant,en de dwarslijnen een doorsnede. VR GR Pascal.
groetjes
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Phil,dit is geen ammoniet,de circels naar het midden toe worden bij een ammoniet steeds kleiner,deze op de foto zijn rond en hebben geen structuur naar de midden toe,volg eens de lijntjes op het fossiel en dan zie je dat ze uitmonden op de top van deze plant.GR(Het bovenste deel zit nog in de matrix,volgens mij een afdruk van een zeelelie)
[Bewerkt door strandjutters op 18-04-2012 om 23:33 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 18-04-2012 om 23:43 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 18-04-2012 om 23:33 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 18-04-2012 om 23:43 NL]
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Absoluut zeker wel een ammoniet. De spiraal is nog zichtbaar, alsook de vertakkende ribben. Dit soort bewaringstoestand zie je vaak bij Dactilioceras.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times

Hierbij dezelfde afbeelding, met opgewerkt contrast. Lijkt mij zo vrij duidelijk een ammoniet-achtige.
Wat de plant betreft. Je vergelijking met het Deense materiaal; zou kunnen, maar op jouw stuk kan ik geen "nodes" onderscheiden, waardoor je niet met zekerheid kan zeggen dat het hier om een sphenophyta gaat. Alternatieven zijn bepaalde cycas-achtigen (parallelle lijnen zijn ook op het groen van deze planten te vinden). Op basis van deze foto's durf ik het niet te zeggen.
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Hallo, ik denk dat Frederik gelijk heeft met de Dactylioceras en de "plant"zou ook wel eens ammoniet kunnen zijn; ik heb in Yorkshire vaak schaalresten gevonden van grote Phylloceraten en dit ziet er toch heel erg hetzelfde uit...
Wellicht dat betere foto`s het antwoord kunnen geven, maar vooralsnog zie ik drie mogelijkheden:
Phylloceras sp. of een plant of vinstralen van een flinke vis.
Wat pleit voor de ammoniettheorie is de conservering; van de Dactylioceras; als die al zo vervormd en slecht geconserveerd is, dan zouden zowel visresten als plantresten er nog veel slechter aan toe zijn in een dergelijk millieu.
Dus? meer foto`s graag!
groeten, Bert
Wellicht dat betere foto`s het antwoord kunnen geven, maar vooralsnog zie ik drie mogelijkheden:
Phylloceras sp. of een plant of vinstralen van een flinke vis.
Wat pleit voor de ammoniettheorie is de conservering; van de Dactylioceras; als die al zo vervormd en slecht geconserveerd is, dan zouden zowel visresten als plantresten er nog veel slechter aan toe zijn in een dergelijk millieu.
Dus? meer foto`s graag!
groeten, Bert
Elbert
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Had ik nog niet aan gedacht, Bert. Schaalrest van vb. Phylloceraten zou best wel kunnen.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)

Eerwaarde forumleden,
Bedankt voor alle inhoudelijk goede reacties.
Hierbij hoop ik gehoor te geven aan de vraag naar betere foto's.
Nog wat aanvullende info:
-de punt van het fossiel lijkt nog op de afdruk te liggen (zie stereo-microscoop-foto)
-aan het einde van het "blad" (kant verste weg van de ammoniet) zijn naast de duidelijke ribbels van het grote "blad" ook nog andere ribbels te zien met een duidelijk andere richting, het lijkt alsof er hier een tweede "blad" ontspringt. (zie stereo-microscoop-foto) Deze ribbels zijn waargenomen op het ogenschijnlijk "gladde" stuk aan de basis/onderkant van het "blad"
-alle stereo-microscoop-foto's zijn gemaakt met een vergroting van 20 keer.
-Verder zijn er geen (regelmatige) transversale ribbels aanwezig op het "blad", zelfs niet na het het gehele oppervlak onder de stereo-microscoop te hebben bekeken. Ik hoop dat deze (betere) foto's dit ook zullen bevestigen)
Alvast bedankt.
Groet,
Hamilcar
P.S.
Op sommige foto's is een breuklijn zichtbaar, het fossiel is langs deze lijn gebroken helaas. Ook was ik niet in staat de link van Dhr. Frederik te openen aangezien ik niet in het bezit ben van een steinkern.de account. Ik zal deze echter aanmaken indien mogelijk, mocht ik hierin iets opmerken zal ik dat A.S.A.P aan deze thread toevoegen.
[Bewerkt door Hamilcar op 19-04-2012 om 17:28 NL]
Nec Fasces Nec Opes Sola Artis Sceptra Perennant