Foraminiferen Plioceen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
scherven
Been thanked: 40 times
Foraminiferen Plioceen

Bericht door scherven » 17 apr 2012, 15:18

Afbeelding

Dit is een greep uit een slide form,s die ik heb uitgepikt uit de fijne fractie van mijn boormonsters uit lochem. Ze komen van een diepte van ca. 65-75 meter. hier bevind zich Plioceen-form.van Oosterhout. Nu nog op naam brengen en opbergen . Er zijn heel wat slide,s voor nodig. Zo heeft u een idee waar ik momenteel mee bezig ben. Terzijner tijd zal weer wat foto,s plaatsen van andere vondsten die ik er uit heb gehaald. O.a. haaientandjes en rogge onderdelen. Gr.Ben.

0000000000

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Foraminiferen Plioceen

Bericht door stiek » 18 apr 2012, 21:04

scherven schreef:
Dit is een greep uit een slide form,s die ik heb uitgepikt uit de fijne fractie van mijn boormonsters uit lochem. Ze komen van een diepte van ca. 65-75 meter. hier bevind zich Plioceen-form.van Oosterhout. Nu nog op naam brengen en opbergen . Er zijn heel wat slide,s voor nodig. Zo heeft u een idee waar ik momenteel mee bezig ben. Terzijner tijd zal weer wat foto,s plaatsen van andere vondsten die ik er uit heb gehaald. O.a. haaientandjes en rogge onderdelen. Gr.Ben.
Hallo Ben,

Zou je kunnen aangeven of deze boormonsters uit het vroeg, midden, of laat plioceen komen?
De form. van Oosterhout omvat n.l het gehele plioceen.
In het vroeg plioceen van Mill kom ik eigelijk geen foraminiferen tegen.
Ben ook benieuwd naar de haaien en roggenfauna uit jou boormonsters.

Groeten Hans

Hans

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 18 apr 2012, 22:36

Hallo Scherven,ik zie op de foto wat opvallende ronde blikkende balletjes liggen,kun je daar eens een foto van maken AUB.GR Pascal

strandjutters

rebel
Been thanked: 2 times

Bericht door rebel » 19 apr 2012, 12:39

Mooie verscheidenheid aan soorten hierin Ben.
Ben zelf ook al enkele jaren verslaafd aan microfossielen.
Overal vandaan neem ik monsters mee en ook bestel ik bij D&D fossils in Engeland regelmatig samples die ik interessant vindt.

Gr. Rob

I love nature from the past, present and future.

scherven
Antw: Antw: Foraminiferen Plioceen

Bericht door scherven » 19 apr 2012, 13:26

Hoi stiek leuk dat je wat vraagt, bij deze boringen(spoel) is de stratigrafie moeilijk te bepalen. Ik zie de kleur verschillen van de materialen die boven komen. Dus glauconiet en glimmer daarmee is het tertiar bevestigd en kon het bemonsteren beginnen dit ging dan door tot ca. 80m daarna werd het te kleiig wat de bewerking moeilijker maakt. Ik vermoed dat hier het Boven Mioceen begint. Form. van Delden. De informatie haal ik uit de de map Geologische Kaart v. Nedl. Blad 34W-35O-35. Deze kaart geeft de profielen weer van Lochem. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Dat er in Mill geen forms gevonden worden heb ik eerder gehoort. De haaientanden en roggen komen nog. Gr.Ben
stiek schreef:
scherven schreef:
Hallo Ben,

Zou je kunnen aangeven of deze boormonsters uit het vroeg, midden, of laat plioceen komen?
De form. van Oosterhout omvat n.l het gehele plioceen.
In het vroeg plioceen van Mill kom ik eigelijk geen foraminiferen tegen.
Ben ook benieuwd naar de haaien en roggenfauna uit jou boormonsters.

Groeten Hans

0000000000

scherven

Bericht door scherven » 19 apr 2012, 13:30

Hoi Rob, (rebel), leuk dat jij ook forms prikt. Een vrij moeilijke materie toch. Het valt niet mee om ze een naam te geven. het is een verslaving om die priggel dingen er uit te vissen. Maar o zo mooi. Succes er mee. bedankt voor je berichtje, Gr.Ben.
rebel schreef:
Mooie verscheidenheid aan soorten hierin Ben.
Ben zelf ook al enkele jaren verslaafd aan microfossielen.
Overal vandaan neem ik monsters mee en ook bestel ik bij D&D fossils in Engeland regelmatig samples die ik interessant vindt.

Gr. Rob

0000000000

scherven

Bericht door scherven » 19 apr 2012, 13:54

Hoi, die glimmende balletjes zijn geen beginnende pareltjes hoor. Ik zal je wel een foto sturen als ik even tijd heb zal wel morgen worden denk ik . dat kleine spul vergt een speciale behandeling. Gr.Ben
strandjutters schreef:
Hallo Scherven,ik zie op de foto wat opvallende ronde blikkende balletjes liggen,kun je daar eens een foto van maken AUB.GR Pascal

0000000000

Bram

Bericht door Bram » 19 apr 2012, 14:38

Hallo Ben,

Da's mooi materiaal! Inderdaad een leuke verscheidenheid, ik zie al wat dat richting Dentalina en Polymorphina gaat. Maar, determinatie van forams is inderdaad niet eenvoudig. Deze link kan handig zijn: http://www.foraminifera.eu/

Groeten,
Bram

Plaats reactie