Knokke : Half oester half schelp.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
strandjutters
Been thanked: 3 times
Knokke : Half oester half schelp.

Bericht door strandjutters » 25 mar 2012, 21:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,deze oester heb ik in Knokke gevonden,het lijkt of één kant bivalve is en de ander kant oester,iemand enig idee.GR

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 428 times
Been thanked: 644 times
Antw: Knokke : Half oester half schelp.

Bericht door Spongebob » 25 mar 2012, 22:01

Hoi Pascal,

Ik heb helemaal geen verstand van schelpkes, maar weet wel dat oesters zich vasthechten aan bijvoorbeeld andere oesterschelpen of ammonietenschalen. Om de scharnierende werking van de twee verschillend gevormde kleppen niet verstoren, kopieert de oester de vorm van het substraat in de tegenoverliggende klep; dit heet xenomorfisme, als ik het goed heb. Zie ook http://www.steinkern.de/index.php?optio ... Itemid=108
Dat zou in dit geval met een kokkel als substraat, ook wel eens gebeurd kunnen zijn. Ben benieuwd wat de kenners zeggen.....

Time fades away (Neil Young)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 25 mar 2012, 22:23

Hallo Spongebob,ik had er nog nooit van gehoord,interessant.Je kent niets van schelpjes maar je weet er wel alles van volgens mij :D GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 mei 2012, 21:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Spongebob,gisteren dit gevonden,waarschijnlijk een mooi recent voorbeeld van Xenomorfisme.GR

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 428 times
Been thanked: 644 times

Bericht door Spongebob » 02 mei 2012, 21:48

Wat een raar ding Pascal.
Ook maar mee naar Naturalis?

Time fades away (Neil Young)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 mei 2012, 21:52

Hallo Spongebob,dit is geen raar ding,gewoon een mossel en een oester,ze zullen mekaar graag zien zeker :D .GR

strandjutters

mussels

Bericht door mussels » 02 mei 2012, 23:56

De vondst van Pascal is volgens mij een (fraai exemplaar van) Ostrea ventilabrum, een oestertje uit het Eoceen - die heeft van die grove ribben.

Zie ook http://science.naturalis.nl/media/38548 ... esters.pdf

Groet, Lex

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 03 mei 2012, 00:24

strandjutters schreef:
Hallo iedereen,deze oester heb ik in Knokke gevonden,het lijkt of één kant bivalve is en de ander kant oester,iemand enig idee.GR
Let op, je verwarring komt wellicht omdat je een aantal taxonomische niveaus door elkaar haalt. Taxonomie is een hierarchisch verhaal: Een oester is per definitie een bivalve!
Zo kan ik ook zeggen dat mijn poes aan één kant een zoogdier lijkt en aan de andere kant een huiskat.

'Oesters' is bovendien een volks begrip. Dit kan zoveel betekenen als 'die lekkere zeevrucht die je bij de visboer kan krijgen' als 'elke soort binnen de taxonomische orde van de Ostreoida'. Laten we de gastronomie even achter ons ten voordele van de taxonomie zien we binnen deze orde een drietal (sub)families behorende tot de familie Ostreidae, waarbinnen verschillende genera zijn gedefinieerd, onder meer Ostrea, waartoe ook dat beest dat je eet behoort, maar ook andere general, soms asymmetrischer van bouw, zoals je fossiel.

Dat brengt me tot het volgende: Het is opvallend dat je nogal snel denkt dat een vondst, van rare trivia's tot parels en nu dit, buitengewoon is. nieuwe soort, pathologisch, xenoform, ... Dit is niet abnormaal, immers, niet elke vondst is even gemakkelijk te interpreteren en de wens is al snel de vader van de gedachte. Maar voor je alles naar Naturalis stuurt toch even stilstaan bij het gegeven dat niets aan deze oester ook maar enigszins wijst op xenomorfisme.
Maar de kunst aan deze hobby is net zozeer te herkennen wat niet buitengewoon is. Dit begint van onderuit, door voeling op te bouwen met de anatomie van de organismen die de fossielen hebben gevormd.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 03 mei 2012, 00:39

Hallo,voor een goed begrip,over welke oester praten jullie nu,de eerste of de tweede met mossel,de eerste dateerd al van maart.BTW Had ik het met deze oester over iets buitengewoons.GR

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 03 mei 2012, 13:01

Over de oester in je eerst post.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie