Welk diertje in arduin is dit?
Welk diertje in arduin is dit?
In de arduin (breuksteen) van mijn oprit zitten een heleboel schelpjes edm. Maar ook deze waarvan foto's. Het lijkt een dwarsdoorsnede van het bekken van een dier (per ongeluk tweemaal toegevoegd) en een dwarse lichaamsdoorsnede van een soortgenootje.De aftekeningen bevinden zich vlak naast elkaar en er zijn nog meer fragmenten. Dank aan iedereen die me hierover info kan geven!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Welk diertje in arduin is dit?
Dit lijken me doorsneden van brachiopoden te zijn. Deze arduinstenen zijn afgezet in mariene milieus, de meest typische doorsnedes die je zou vinden zijn deze van brachiopoden, crinoïden (doorgaans de stengels), koralen, af en toe een trilobiet.
Resten van vertebraten zijn uiterst zeldzaam, en zouden er wel wat anders uitzien. Tien tegen één zou het dan om resten van pantservissen gaan, die hebben alvast geen bekken.
Wellicht gaat het hier om kalksteen uit het devoon of carboon. In het devoon zijn bekkens nog redelijk 'nieuw', gezien de kolonisatie van het land door vissen/amfibieën nog maar pas was begonnen
[Bewerkt door Frederik op 03-05-2012 om 14:52 NL]
Resten van vertebraten zijn uiterst zeldzaam, en zouden er wel wat anders uitzien. Tien tegen één zou het dan om resten van pantservissen gaan, die hebben alvast geen bekken.
Wellicht gaat het hier om kalksteen uit het devoon of carboon. In het devoon zijn bekkens nog redelijk 'nieuw', gezien de kolonisatie van het land door vissen/amfibieën nog maar pas was begonnen

[Bewerkt door Frederik op 03-05-2012 om 14:52 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: Welk diertje in arduin is dit?
sedert wanneer zijn brachypoden molluscen?Frederik schreef:
Dit lijken me doorsneden van brachiopoden te zijn, een soort mollusc. NL]

het zijn wel beestjes die ook in schelpen met 2 kleppen leven
groetjes
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer: