@strandjutter
Antw: @strandjutter
Hallo Pascal,
blauw papier geeft toch het mooiste contrast,
we gaan het uitproberen.
heb er nooit rekening mee gehouden dat ik ook andere kleuren papier buiten wit kon gebruiken .
mijn dank voor je experiment.
gr.
we gaan het uitproberen.
heb er nooit rekening mee gehouden dat ik ook andere kleuren papier buiten wit kon gebruiken .
gr.
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
Antw: Antw: @strandjutter
Hoi, als je bij de boekhandel een blokje blauw milimeter papier koopt heb je ook de maat van het te fotografen onderwerp. veel mensen vergeten nl. een maatbalkje er bij te zetten Dat is met milimeter papier niet meer nodig. Succses. Gr.Benpangeaman schreef:
Hallo Pascal,
we gaan het uitproberen.
gr.
0000000000
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
De foto's van Pascal zijn ook een mooi voorbeeld van hoe de achtergrond een invloed kan hebben op de kleur van het fossiel.
Misschien kan pascal ons vertellen welk van de 3 het meest representatief is?
Wanneer je werkt met een fototoestel kan je de belichting vaak ook manueel compenseren: op deze foto's zie je duidelijk dat je bij het gebruik van een witte achtergrond vaak moet overbelichten (of je lichtmeting aanpassen naar 'center' of 'spot').
Ik heb vorig jaar twee lezingen over dit onderwerp gegeven, en heb daarbij dit soort digitale microscoopjes aangeprezen als een bijzonder interessante prijs/kwaliteit optie. Iets waar soms wel een beetje sceptisch op werd gereageerd, maar ik denk dat Pascals foto's zeer duidelijk tonen waar de kracht van dit soort apparaatjes ligt, nl. een behoorlijke (niet uitstekende) kwaliteit en een zeer hoge efficiëntie. Ideaal voor plaatjes op het net of in de eigen database.
Echter, wil je een bétere kwaliteit dan dit moet je meteen ook naar betere apparatuur grijpen en zit je meteen met (a) hogere kosten en (b) een hogere leercurve / meer tijd en energie per foto.
Misschien kan pascal ons vertellen welk van de 3 het meest representatief is?
Wanneer je werkt met een fototoestel kan je de belichting vaak ook manueel compenseren: op deze foto's zie je duidelijk dat je bij het gebruik van een witte achtergrond vaak moet overbelichten (of je lichtmeting aanpassen naar 'center' of 'spot').
Ik heb vorig jaar twee lezingen over dit onderwerp gegeven, en heb daarbij dit soort digitale microscoopjes aangeprezen als een bijzonder interessante prijs/kwaliteit optie. Iets waar soms wel een beetje sceptisch op werd gereageerd, maar ik denk dat Pascals foto's zeer duidelijk tonen waar de kracht van dit soort apparaatjes ligt, nl. een behoorlijke (niet uitstekende) kwaliteit en een zeer hoge efficiëntie. Ideaal voor plaatjes op het net of in de eigen database.
Echter, wil je een bétere kwaliteit dan dit moet je meteen ook naar betere apparatuur grijpen en zit je meteen met (a) hogere kosten en (b) een hogere leercurve / meer tijd en energie per foto.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Frederik,de tand op het blauw papier is in werkelijkheid de juiste kleur,alsof ik hem hier voor mij ziet,je moet de tand ook laten drogen,na het spoelen anders is de kleur nog donkerder.Het is makkelijk als je een A4 formaat neemt,en daar verschillende kleuren op kleeft,in de groote van 5-6 cm,dan kun je schuiven met je fossiel terwijl hij in beeld is op je computer,en haal je zo het beste resultaat eruit.Dit apparaat is ook voor andere dingen interessant,zoals postzegels,insecten levend onder een dekseltje,bloemen enz.ik zou het niet meer kunnen missen,moeilijk is het niet,je kunt alleen maar scherper stellen met dit apparaat er zit maar één knop aan.GR
strandjutters

Hallo Pascal,
als ik me goed herinner,mailde je me dat jou celestron 1,3 Mp is.
De Celestron die ik gebruik is 2 Mp.
Als ik me goed herinner is er bij de 2 Mp versie iets meer led verlichting in aangebracht.
Maar waar ik heen wil is dat de foto's van jou met 1.3 Mp tov mijn 2 Mp in kwaliteit net zo goed zijn ,laat staan beter.
Je hebt weinig Mp's nodig voor close ups,om toch mooie foto's te krijgen.
Verder gebruik ik fotoshop elements 5 voor kleurbewerking.
Na het fotograferen komen ze er meer paarsachtig uit,dan kleurcorrectie en klaar ben ik.
Wat doe jij dan extra na kleurcorrectie?
Heb even voor de lezers een Celestron foto ingeplakt.
Gr en dank
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: @strandjutter
Dan denk ik: geef je het beestje wel genoeg licht? Werk je soms eens met daglicht in plaats van de ingebouwde led-verlichting?pangeaman schreef:
Maar waar ik heen wil is dat de foto's van jou met 1.3 Mp tov mijn 2 Mp in kwaliteit net zo goed zijn ,laat staan beter.
(...)
Na het fotograferen komen ze er meer paarsachtig uit,dan kleurcorrectie en klaar ben ik.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
Hallo iedereen,ik werk nooit met de kleurcorrectie,dit heeft een verkeerd beeld,ik werk alleen met meer licht of minder licht,ook moet je steeds letten op hoeveel licht je huisverlichting heeft,soms moet ik lichten uitdoen om een beter resultaat te hebben.GR
strandjutters

@ Frederik
Ik gebruik gewoon de led verlichting.
Ik heb daglichtlampen erbij ook geprobeerd,maar weinig verbetering.
ledverlichting uit met daglichtlampen was ook geen succes.
Dus was/is nog steeds kleurcorrectie via elements 5 fotoshop mijn enige oplossing.
Ben benieuwd of Pascal zijn foto's ook zo lila/roze zijn.
GR
- strandjutters