Mosa saurus tanden met kartels??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
erik m
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Mosa saurus tanden met kartels??

Bericht door erik m » 12 mei 2012, 21:44

arno schreef:
Hier de beloofde foto... (verder uitgeprepareerd door Erik).

Het vermoeden bestond al; en de bevestiging van mijn local (2x).Betreft het toch een stukje van een Squalicorax en geen mosatandje.

De bevindingen van Plikona cq Driss, laat ik in het midden. Beiden stellingen waardeer ik. En ik zou blij zijn als beiden heren hieruit komen .Zodat we dan precies weten hoe en wat ..

Hello Arno,
From these pictures I can see better.
What made ​​me say a piece of Squalicorax have observed the serration on the border, but the big one (Mosa) on the photo havn't serration.
The Mosa which may have a serration is Prognothodon. So the only way to ensure what's the tooth, it must be extracted to see the different faces
I wish you good luck,Driss.

Ik ga er toch over nadenken wat Driss zegt te doen om er zeker van te zijn wat dit tandje nu is.

Groetjes Erik

E.J.

Arno

Bericht door Arno » 15 mei 2012, 13:05

plikona schreef:
Nogmaals, enkel door een grondige observatie kan men een stuk beoordelen. Meestal letten we op een 4 tal punten, die ik niet allemaal ga vernoemen om geen slapende honden wakker te maken.

Kijk nu eens naar dit stuk

en let op punt vier zijnde : de kroon van de vervangtand moet identisch zijn aan de kroon van de functionele tand.
Kijk nu naar de allereerste foto van deze discussie en pas punt vier toe op het onderwerp van observatie.
Zie je geen verschil dan is verdere discussie zinloos.
Ik kan niet uitmaken wie , wat , waar gechipoteerd heeft en vind dat voor mij overbodig.
Nogmaals, alle vervangtanden hebben serraties , dit kenmerk uitsluitend toeschrijven aan prognathodon is erg kort door de bocht. Het antwoord welke soort dat dit geweest is ,lag besloten in het getoond blok. Daar zaten de quadraten in zodat men tot op soortniveau kon bepalen wat het was. Dit is vernietigd door het uitsluitend willen verhandelen van tanden. [/quote]

Hallo mede forumleden ,

ik bestrijd zeker niet dat de morfologie van de vervangende tand geheel anders is dan de functionele tand.(duidelijk zichtbaar op foto,s)

Maar dat wil niet zeggen dat het te wijten is aan fabricage of dat er mee geknoeid is.

Andere redenen kunnen nml ook een rol mee hebben gespeeld.

1) In de binnenkant van de mond ,zijn er meerdere krachten werkzaam .O.a. de kracht van het kauwen en bestrijden .
Al deze krachten kunnen inwerken op de bacterien in een groeifase van deze tand.

Het bewijs hiervan wordt gegeven door de aanwezigheid van tanden genaamd "Withpathology"..Dus het is zeker niet onmogelijk dat we hiermee te maken hebben.

2)Door middel van tafonomie bij de beginfase van het behoud van de specimen,is het ook mogelijk dat deze tand natuurlijk eenvoudig verplaats naar een andere stand(alveolus van het voorste tandje)dan die aanvankelijk bezet was .(Verschil in morfologie).

3)Alle tanden (zie foto) zijn van de juiste verhouding tot elkaar . (Prerygoidspieren,voorste en achterste)en kan ook behoord hebben tot dezelfde Prognathodon.

4)De enige manier om alle twijfels weg te nemen is d.m.v een CT-scan te maken .

5) Hier hebben we dus drie verschillende antwoorden/meningen van (3) experts .Waarvoor nogmaals dank.

M.v.g Fossil-hunter Arno

fossiel-hunter Arno

erik m
Antw: Mosa saurus tanden met kartels??

Bericht door erik m » 15 mei 2012, 13:11

Hoi Arno,

Ik ga het stuk zo als hij nu is bewaren en zal het later naar jou mee nemen zodat we dan verder kunnen kijken hoe of wat.

Groetjes Erik

E.J.

Arno

Bericht door Arno » 15 mei 2012, 13:15

erik m schreef:
Hoi Arno,

Ik ga het stuk zo als hij nu is bewaren en zal het later naar jou mee nemen zodat we dan verder kunnen kijken hoe of wat.

Groetjes Erik
Okidoki Erik .

fossiel-hunter Arno

Arno
Antw: Antw: Antw: Mosa saurus tanden met kartels??

Bericht door Arno » 15 mei 2012, 15:47

Dankje voor verder toelichting .
Maar het antwoord heeft niet betrekking op dat miniscule zogenaamde kiemtandje .
Dat is voor mij duidelijk een fragment van een sqaulicorax.
Maar de kiemtand erboven,daar ging het om .

Ga ervan uit dat deze expert genoeg kennis bezit om dergelijke antwoord te geven . En over Prognathodon is niet gesproken . Dat is zijn bevinding .

Oja, je zult hem waarschijnlijk wel kennen Plikona?
Het stuk is van Erik , dus voor nadere onderzoek zult u hem moeten vragen .
gr arno

(edit: quote-tags verwijderd)

[Bewerkt door Frederik op 15-05-2012 om 15:33 NL]

fossiel-hunter Arno

Arno

Bericht door Arno » 15 mei 2012, 19:13

plikona schreef:
A- Begrijp nog altijd niet waarom het zeer kleine vervangtandje, squalicorax moet zijn. Heb je al een klein vervangtandje gezien? De kleinsten in mijn bezit zijn niet veel groter dan twee millimeter. Plus het overgrote deel van mijn uitleg ging ook over de grote vervangtand met functionele tand.

B-Ik weet niet wie dergelijke uitspraken doet en wie hij is en waarom hij expert zou zijn...

C- in het slot van zijn antwoord heeft hij het toch dat alles tot dezelfde Prognathodon behoort...

D- het stuk waar ik op alludeer is datgene wat nog in het ter plaatse achtergebleven blok zit...

Ok Plikona, deel ook jou standpunt in deze hele discussie.
Zodra Erik bij mij is halen we het tandje eruit. Tot die tijd blijf ik bij mijn squali gedachte.

Anne Schulp heeft een tijd geleden met deze man samengewerkt tijdens opgravingen .
Je zult ongetwijfeld wel weten op wie ik doel?(Jordanie)
Ik stel voor dat je hem benadert en jullie kennis samen deelt in dezen .. Zodat we uiteindelijk een defenitief uitsluitsel krijgen waar we aan toe zijn met dit fossiel .

fossiel-hunter Arno

mike
Antw: Mosa saurus tanden met kartels??

Bericht door mike » 15 mei 2012, 19:49

maar, maar ..
oordelen op foto's is en blijft tricky (zeker tanden), ook voor Hani (en btw: Anne & Johan zijn ginder op bezoek geweest om oa. scans te maken, geen weet van opgravingen, maar dit ter zijde)!

grtn,mike

Arno

Bericht door Arno » 15 mei 2012, 20:05

mike schreef:
maar, maar ..
oordelen op foto's is en blijft tricky (zeker tanden), ook voor Hani (en btw: Anne & Johan zijn ginder op bezoek geweest om oa. scans te maken, geen weet van opgravingen, maar dit ter zijde)!
Ok, we zullen er nog vraagtekens bij plaatsen. Mogelijk dat Erik het voor nader onderzoek een tijdje wil afstaan?)

fossiel-hunter Arno

mike

Bericht door mike » 15 mei 2012, 22:02

plikona schreef:
@Mike
Alle mosasaurusexperten vandaag veilig uit de Malogne geraakt? ;)
yep, no problem :D

grtn,mike

erik m
Antw: Antw: Antw: Mosa saurus tanden met kartels??

Bericht door erik m » 15 mei 2012, 23:24

arno schreef:
mike schreef:
maar, maar ..
Ok, we zullen er nog vraagtekens bij plaatsen. Mogelijk dat Erik het voor nader onderzoek een tijdje wil afstaan?)
Hoi Arno,

Zou geen probleem zijn voor mij om het stuk een tijdje voor nader onderzoek uit te lenen.

Groetjes Erik

E.J.

Plaats reactie