Mosasaurus overblijfselen ter determinatie
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
Mosasaurus overblijfselen ter determinatie
Hallo Forumleden,
ik heb de afgelopen tijd een aantal mosasaurus tandjes gekocht maar helaas zaten er bij alle tanden geen naam bij, alleen de vindplaats.
v.l.n.r.:
1. Oued Zem. (ik denk Globidens die heeft ook zo'n hoge tand in zijn gebid zitten)
2. 't Rooth. uit een los blok, misschien nekum member, maar is onzeker aangezien er geen matrix bij zit. verder denk ik dat dit een posterieur tandje is. hij heeft maar 1 snijrand, die zit op de posterieure zijde (op de kant die naar de staart wijst zegmaar)
3. Khouribga. ik denk dat dit een Carinodens is
4. Uit een kreek in het zudien van Austin, Texas, uit Kamp Ranch (ik denk dat de vindplaats dus Kamp Ranch is, of is dit ook de naam van een formatie?)
5. Khouribga, caudaal werveltje, deze worden vaak gedetermineerd als Platecarpus, maar ik weet eigenlijk niet op welke basis dit word gedaan dus kon ik er zelf die naam niet op plakken.
6. Khouribga, ook een caudale wervel, zie 5.
Alvast bedankt voor het bekijken en misschien wel beantwoorden van dit topic, en er is nog een fotoreeks onderweg. mochten er meer foto's nodig zijn, laat het dan even weten.
Gr,
Sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 25-05-2012 om 18:40 NL]
Antw: Mosasaurus overblijfselen ter determinatie
Tand 1 is waarschijnlijk crocodil. Moet eens onder de loep bekeken worden.
Tand 2 ga ik straks of waarschijnlijk morgen een mailtje sturen. Kun je daar goede(re)
foto's van maken , zeker de onderkant?
Tand 3 zie http://www.njgonline.nl/publish/article ... rticle.pdf , genoemd naar een forumlid: Jan Losser.
Tand 4 moeilijk te zien exakte tijd en goede foto's zijn hier belangrijk. Misschien iets Clidastesachtig.
Wervels 5 en 6; belangrijk zijn de aanhechtingspunten van de chevrons aan de onderkant, zijn er artikulatievlakjes of zijn ze gefuseerd. Zo van ver en met dikke brilglazen lijkt het mosasaurus ipv platecarpus.
Tand 2 ga ik straks of waarschijnlijk morgen een mailtje sturen. Kun je daar goede(re)

Tand 3 zie http://www.njgonline.nl/publish/article ... rticle.pdf , genoemd naar een forumlid: Jan Losser.
Tand 4 moeilijk te zien exakte tijd en goede foto's zijn hier belangrijk. Misschien iets Clidastesachtig.
Wervels 5 en 6; belangrijk zijn de aanhechtingspunten van de chevrons aan de onderkant, zijn er artikulatievlakjes of zijn ze gefuseerd. Zo van ver en met dikke brilglazen lijkt het mosasaurus ipv platecarpus.
- masteroffossiles
Hey Louis,
heel erg bedankt voor dat pdf linkje, had ik nog niet gezien! kan het kloppen dat mijn Carinodens tandje nummer 13 is van figuur 4?
van tand 1, het oppervlakte wijkt inderdaad wel een beetje af van de globidens tanden die ik tot nu toe heb gezien, meer ribel-achtig (maar niet van die striae zoals in Platecarpus)
en van nr 2 zal ik proberen betere foto's te maken.
van nummer 4 is dat alles wat ik weet, maar ik zal even contact proberen op te nemen met de vinder.
ik zal van allemaal (behalve de Carinodens) nog foto's maken van alle aanzichten. ik moet wel even zeggen dat de foto's ongeveer zo groot waren als mijn beeldscherm (1600x1250) maar door dit forum zijn verkleind.
op tand 2 zitten op de zijde die naar de neus wijst 2 merkwaardige dingen in het enamel, het doet mij een beetje denken aan hoe een wondje er na een tijdje uitziet, een sneetje in het midden met 2 paralelle bultjes aan weerszijde.
Bedankt voor het kijken naar deze losse kronen en wervellichamen,
Gr,
Sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 26-05-2012 om 15:34 NL]
[Bewerkt door masteroffossiles op 26-05-2012 om 15:55 NL]
heel erg bedankt voor dat pdf linkje, had ik nog niet gezien! kan het kloppen dat mijn Carinodens tandje nummer 13 is van figuur 4?
van tand 1, het oppervlakte wijkt inderdaad wel een beetje af van de globidens tanden die ik tot nu toe heb gezien, meer ribel-achtig (maar niet van die striae zoals in Platecarpus)
en van nr 2 zal ik proberen betere foto's te maken.
van nummer 4 is dat alles wat ik weet, maar ik zal even contact proberen op te nemen met de vinder.
ik zal van allemaal (behalve de Carinodens) nog foto's maken van alle aanzichten. ik moet wel even zeggen dat de foto's ongeveer zo groot waren als mijn beeldscherm (1600x1250) maar door dit forum zijn verkleind.
op tand 2 zitten op de zijde die naar de neus wijst 2 merkwaardige dingen in het enamel, het doet mij een beetje denken aan hoe een wondje er na een tijdje uitziet, een sneetje in het midden met 2 paralelle bultjes aan weerszijde.
Bedankt voor het kijken naar deze losse kronen en wervellichamen,
Gr,
Sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 26-05-2012 om 15:34 NL]
[Bewerkt door masteroffossiles op 26-05-2012 om 15:55 NL]
- masteroffossiles
ik had nog wat tandjes die als mosausaurus werden aangeduidt, deze komen alle 6 uit Bakrit, in Marokko, wat ongeveer 150 km ten oosten ligt van khouribga en 100 km ten oosten van Oued Zem. waarschijnlijk zal er ook van deze tandjes meer foto's nodig zijn, maar ik zet ze er toch maar op.
v.l.n.r.:
1:Ik denk Prognathodon, tand is beetje opgeblazen, en heeft niet van dat hele gladde enamel maar meer een beetje wat je wel eens bij Globidens ziet.
2:heeft van die vlakjes zoals bij Mosasaurus beagei.
3: is weinig van over, maar wat ik kan zien lijkt het erop dat sommigestukejs lijken op M. beaugei, andere zijn weer gewoon glad zoals in L. anceps en M. hoffmanni. een stukje onder de punt van de tand lijkt het een beetje afgeknepen te zijn, en zijn daar rond de hele kroon een soort greppel (weet niet hoe ik het anders moet noemen).
4: deze tand heeft glad enamel, ik denk aan anceps of hoffmanni (ik kan die 2 niet uit elkaar halen)
5: heeft ribbels zoals in Platecarpus, denk dan ook dat dit een Platecarpus tandje is.
6: ik denk dat dit geen mosasaurus achtige tand is, maar ik weet ook niet wat het wel is. de vorm doet mij denken aan Enchodus, maar hij heeft striae, en dat is mij niet bekend bij beenvissen, zou dit misschien een pliosaurus achtig tandje zijn?(wishfull thinking).
ik ga nu nieuwe foto's maken van de vorige batch.
Gr,
Sander
- masteroffossiles
nog wat foto's van het tandje uit 't Rooth. diegene die niet scherp zijn, als je ze opslaat en uitzoomt worden ze vanzelf scherp, heb nu een beetje teveel weg gehaald.
- masteroffossiles
bij de tand van de eerste 2 foto's is er aan de neuszijde wel een snijrand aanwezig, maar bij de staartzijde niet.
de chevrons zijn bij deze wervel niet aanwezig en bij 1 uitsteekseltje lijkt het alsof deze compleet is en een plat articulatie vlak heeft, de andere is afgebroken
- masteroffossiles
bij deze wervel zijn beide articulatie vlakjes weg, allebei zijn afgebroken.
5e foto is een wat grotere foto van de ?krokodillen tand.
6, 7, 8 foto's van een andere krokodillen tand waar als naam Globidens werd aangegeven (wat het dus in ieder geval niet is).
9 en 10 zijn foto's van een kaakje dat de naam ''krokodillenkaakje'' had maar ik weet niet of het dat wel is.
en dat was voorlopig het Marokko spul dat hier nog ongedetermineerd lag.
Gr,
Sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 26-05-2012 om 20:53 NL]
Antw: Antw: Mosasaurus overblijfselen ter determinatie
Allebei de staartwervels behoren tot Mosasaurinae. Daar zitten zowel Mosasaurus, Prognathodon, Carinodens enz. in. Staartwervels zijn nogal heteromorf omdat de meesten van hen een staartvin ontwikkelde en éénzelfde type staartwervel kwam in diverse soorten voor. Zonder geassocieerde craniale delen is het bijzonder moeilijk om daar een sluitende determinatie aan te hangen.masteroffossiles schreef:
bij deze wervel zijn beide articulatie vlakjes weg, allebei zijn afgebroken.
5e foto is een wat grotere foto van de ?krokodillen tand.
6, 7, 8 foto's van een andere krokodillen tand waar als naam Globidens werd aangegeven (wat het dus in ieder geval niet is).
9 en 10 zijn foto's van een kaakje dat de naam ''krokodillenkaakje'' had maar ik weet niet of het dat wel is.
en dat was voorlopig het Marokko spul dat hier nog ongedetermineerd lag.
Gr,
Sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 26-05-2012 om 20:53 NL]
De getoonde onderzijde van de tand toont aan dat het hier een thecodonte tandwisseling betreft (crocodylus,enz.). In mosasauroidea wordt de tandkroon anders afgestoten.
Wat het kaakje betreft weet ik niet wat het is, misschien vis, maar zeker geen krokodil. Voor een krokodil horen daar tanden IN te zitten , want ze zijn thecodont, die gelijken op de door u getoonden, en niet OP de kaak zoals het lijkt op het "krokodillekaakje"...

- masteroffossiles
Beste Louis,
ik kreeg net deze mail over de amerikaanse tand:
Heb het uitgezocht en mijn bevindingen laten verifieren door een Texaanse verzamelaar waarmee ik destijds gezocht heb.
Blijkt te gaan om een vroege mosasaur soort uit de South Bosque Shale. Deze shale zit in de Eagle Ford Groep.
De vindplaats is Barton Creek, zoals gezegd in Zuid Austin
Dit is genoeg informatie lijkt mij om de soort te bepalen?
en zijn de tandjes uit Bakrit nog te determineren of zijn deze foto's ook te slecht?
en u zei dat ik nog een mailtje zou krijgen over mn tandje uit 't Rooth, of is dat al niet meer nodig?
Gr,
Sander
ik kreeg net deze mail over de amerikaanse tand:
Heb het uitgezocht en mijn bevindingen laten verifieren door een Texaanse verzamelaar waarmee ik destijds gezocht heb.
Blijkt te gaan om een vroege mosasaur soort uit de South Bosque Shale. Deze shale zit in de Eagle Ford Groep.
De vindplaats is Barton Creek, zoals gezegd in Zuid Austin
Dit is genoeg informatie lijkt mij om de soort te bepalen?
en zijn de tandjes uit Bakrit nog te determineren of zijn deze foto's ook te slecht?
en u zei dat ik nog een mailtje zou krijgen over mn tandje uit 't Rooth, of is dat al niet meer nodig?
Gr,
Sander
Als het dan zo makkelijk is meugdegeda zelf eens doen sé! 
Russellosaurus coheni: http://www.njgonline.nl/publish/article ... rticle.pdf
Dallasaurus turneri:
http://smu.edu/smunews/dallasaurus/pape ... sFinal.pdf
Dat mailtje komt er maar ik moet nog tien en tander uitzoeken...

Russellosaurus coheni: http://www.njgonline.nl/publish/article ... rticle.pdf
Dallasaurus turneri:
http://smu.edu/smunews/dallasaurus/pape ... sFinal.pdf
Dat mailtje komt er maar ik moet nog tien en tander uitzoeken...