Mosasaurus overblijfselen ter determinatie

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Antw: Mosasaurus overblijfselen ter determinatie

Bericht door masteroffossiles » 28 mei 2012, 15:25

ok even een overzichtslijstje gemaakt:
Dallasaurus: erg gekromd naar achter, met op de achterzijde een snijrand
Russellosaurus: minder sterk gekromd dan Dallasaurus, met 2 snijranden en striae.
mijn tand: gekromde komt overeen met Russellosaurus, heeft alleen een anterieure snijrand en alleen in de buurt van de punt een klein snijrandje op de achterkant, en hij heeft geen striae, alleen wat enamel cracks die ik in iedere mosasaurus tand tot nu toe heb gezien behalve bij de wat meer durophage mosasauriers.
Conclusie:
??? ik heb geen idee, allebei komen niet overeen met die van mij. hij heeft nog het meeste weg van Russellosaurus maar de striae zijn absent. misschien is het een tandje van een Aigialosaurier of van een latere mosasaurus dan Dallasaurus en Russellosaurus (of wellicht een nieuwe soort hahaha)?

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 26 aug 2014, 19:17

Beste Plikona,
het tandje uit 't rooth en Barton Creek zijn nog steeds ongedetermineerd, kunt U ze alsnog determineren? ik kom er zelf niet uit.
Alvast bedankt,
Sander

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 27 aug 2014, 09:33

Het tandje uit het Rooth lijkt mij iets Prognathodonachtigs . We hoopten een doorbraak in het onderscheiden van de verschillende soorten Prognathodon hier, te kunnen forceren maar dat is (nog) niet gelukt...
Van de Marokkaanse tanden...je kunt daar namen op plakken maar dat is eerder natte vingerwerk dan op basis van ter zake doende argumenten. Er zijn nogal wat holotypes ter plaatse bijgekomen en op basis van tandkronen is er dus weinig zinnigs te vertellen. Indien er geen craniale delen bijzitten is het zelfs hopeloos.

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 28 aug 2014, 14:10

Beste Plikona,
bedankt, wat zou beter zijn, Prognathodon sp. of Globidensini op het naamkaartje te zetten?
en heeft u een idee van welke soort de amerikaanse mosasaurus tand zou kunnen zijn aangezien hij niet de kenmerken van een van beide door u opgegeven soorten heeft?
Alvast bedankt,
Sander

Plaats reactie