Trilobiet staarten?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Trilobiet staarten?

Bericht door Frederik » 07 jun 2012, 15:17

timmo schreef:
maar toch, ik heb even rond gekeken en mijn 'trilobiet idee' kreeg toch weer enige kans als je alleen kijkt naar naar de middenlob ontdaan van zijn 2 pleurale lobben.
Niet mee eens, het trilobiet-idee maakt geen enkele kans. Zelfs niet als ik op 5 meter ga staan en mijn ogen een beetje toeknijp :D
Er is gewoon geen enkele overeenkomst met de anatomie van een arthropode. Zelfs de symmetrie ontbreekt.

Maar zo erg is dat natuurlijk niet, en al doende leer je snel waar je op moet letten. In jouw geval kon je eigenlijk al op basis van de vindplaats (en dus vrijwel zeker tertiair of jonger) een heel aantal opties quasi uitsluiten.

Vervolgens moet je proberen op basis van concrete positieve morfologische aanwijzingen proberen je fossiel te plaatsen in één of andere taxonomische groep.

Zo zouden resten van een exoskelet met duidelijk zichtbare segmenten mogelijk wijzen richting arthropode, terwijl een gelaagde schaalopbouw (zoals zichtbaar in jouw fossiel) veeleer richting mollusk kan wijzen.
Zo probeer je stelselmatig te verfijnen op basis van de vergelijking van duidelijke morfologische kenmerken met de anatomie van organismen binnen bepaalde groepen.

De misser die je daarbij kan maken is dat je je focust op oppervlakkige gelijkenissen. Soms kan dat wel helpen om snel tot een bepaalde groep te komen. Zo kan je bijvoorbeeld met een fossiel dat duidelijk spiraalvormig is proberen te vertrekken vanuit de optie 'cephalopode of gastropode of iets anders'. Dan kijk je in tweede instantie naar of de spiraal in 1 vlak dan wel conisch is (er zijn in beide groepen uitzonderingen), of je sutuurlijnen kan zien (bij cephalopoden wel, gestropoden niet), etc...

Hopelijk helpt dit een beetje.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

timmo
Antw: Trilobiet staarten?

Bericht door timmo » 07 jun 2012, 16:24

dat helpt zeker frederik, ik ben ook niet iemand die dogmaties vast blijft houden aan een vooringenomen standpunt hoor, maar soms lijkt het aantrekkelijk een te snelle on-wetenschappelijke conclusie te hebben bedacht op basis van vermeende gelijkenissen.
ik zal nooit meer over trilobieten beginnen als het niet over trilobieten gaat en zal nauwkeuriger analyseren.

ik leer..

groet
t.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Trilobiet staarten?

Bericht door Frederik » 07 jun 2012, 16:33

Geen probleem. ;)
Het spijt me dat het geen trilobieten zijn. Volgende keer beter.

Onder de volgende link kan je enkele detailtekeningen vinden van hoe thoraxsegmenten van trilobieten er kunnen uitzien en in elkaar passen. Dit soort schema's hebben mij al wel geholpen om een beter begrip te krijgen in deze groep.

http://www.trilobites.info/thorax.htm

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie