klein maar o zo mooi
klein maar o zo mooi

Heb me nog eens op het materiaal van egem geworpen,heel voorzichtig natuurlijk,want 't is breekbaar spul.
2 mm gaat nog net maar het resultaat is ondermaats.
voor de naam moet je bij Jeroen of pieter zijn.
[Bewerkt door Theo op 09-06-2012 om 19:02 NL]
Theo
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: klein maar o zo mooi
Hallo Theo,het tandje heeft veel weg van Abdounia recticona ,al kunnen we secundus niet geheel uitsluiten.GR
strandjutters
- Hieronymus
- Contacteer:
Toffe foto Theo! In dat klein spul zitten toch wel prachtige zaken...
Physogaleus secundus zou ik persoonlijk links laten liggen door de beperkte grootte van de getoonde tand. Verder ken ik geen voorbeelden van Abdounia recticona waarbij de wortel zo'n sterke hoek maakt. De basale zijde van A. recticona is m.i. eerder vlak tot soms licht gebogen.
Ik denk eerder aan Galeorhinus ypresiensis Casier, 1946 door het gedrongen voorkomen van de tand, en met name de scherpe hoek van de wortel. Ik vind het echter een beetje vreemd dat de distale zijde maar weinig kartels heeft. Karteling aan de mesiale snijrand komt zeker voor bij Galeorhinus ypresiensis. Recent is er trouwens wel wat onderzoek gebeurd binnen fossiele Triakidae en Carcharhinidae (o.a. in het Eoceen van Frankrijk) en uit deze onderzoeken blijkt dat soorten en genussen uit beide families vaak op een hoopje worden gegooid en dat er -wanneer men verder kijkt dan de ogenschijnlijke gelijkenissen- vaak verschillende soorten tussen zitten. Enkele nieuwe soorten uit het Eoceen van Frankrijk zijn zo beschreven door Cappetta en Adnet ( 2008 ).
Zie deze link (klikken op "full text" onderaan de pagina voor de pdf):
http://www.app.pan.pl/article/item/app53-433.html
Zij duiden bovendien op de warrige beschrijvingen en afbeeldingen over publicaties heen van Galeorhinus ypresiensis (o.a. exemplaren zonder karteling op mesiale zijde etc.). In het artikel beelden zij in een poging om dit recht te zetten nog enkele voorbeelden af van het typemateriaal van Vorst.
M.a.w. in Egem zitten mogelijk nog wel wat soorten die nog niet bekend zijn van deze contreien, of die zelfs nog niet beschreven zijn.
Mvg,
Jeroen
[Bewerkt door Hieronymus op 09-06-2012 om 19:41 NL]
Physogaleus secundus zou ik persoonlijk links laten liggen door de beperkte grootte van de getoonde tand. Verder ken ik geen voorbeelden van Abdounia recticona waarbij de wortel zo'n sterke hoek maakt. De basale zijde van A. recticona is m.i. eerder vlak tot soms licht gebogen.
Ik denk eerder aan Galeorhinus ypresiensis Casier, 1946 door het gedrongen voorkomen van de tand, en met name de scherpe hoek van de wortel. Ik vind het echter een beetje vreemd dat de distale zijde maar weinig kartels heeft. Karteling aan de mesiale snijrand komt zeker voor bij Galeorhinus ypresiensis. Recent is er trouwens wel wat onderzoek gebeurd binnen fossiele Triakidae en Carcharhinidae (o.a. in het Eoceen van Frankrijk) en uit deze onderzoeken blijkt dat soorten en genussen uit beide families vaak op een hoopje worden gegooid en dat er -wanneer men verder kijkt dan de ogenschijnlijke gelijkenissen- vaak verschillende soorten tussen zitten. Enkele nieuwe soorten uit het Eoceen van Frankrijk zijn zo beschreven door Cappetta en Adnet ( 2008 ).
Zie deze link (klikken op "full text" onderaan de pagina voor de pdf):
http://www.app.pan.pl/article/item/app53-433.html
Zij duiden bovendien op de warrige beschrijvingen en afbeeldingen over publicaties heen van Galeorhinus ypresiensis (o.a. exemplaren zonder karteling op mesiale zijde etc.). In het artikel beelden zij in een poging om dit recht te zetten nog enkele voorbeelden af van het typemateriaal van Vorst.
M.a.w. in Egem zitten mogelijk nog wel wat soorten die nog niet bekend zijn van deze contreien, of die zelfs nog niet beschreven zijn.
Mvg,
Jeroen
[Bewerkt door Hieronymus op 09-06-2012 om 19:41 NL]
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
- strandjutters
Hallo Jeroen en Theo,dit tandje die ik toon van Egem heeft ook de drie aan de ene kant,en twee spitjes aan de andere kant.Maar het tandje van mij zal waarschijnlijk vlugger op naam kunnen gebracht worden,mooie uitleg trouwens jeroen.GR Pascal
strandjutters
- strandjutters

Ik was de foto vergeten,het was al een vermoeiende dag voor mij .Gr
strandjutters
Tandje heeft een dikkere wortel dan dat van strandjutter(s) het topje is ook niet gebogen.Je tandje heeft net een wiptopje(neusje). e wotel is ook minder dik, heeft een mider dieper groeve. Jou tandje komt wel vaker voor in Egem
Heb de foto genomen omdat dit niet zo vaak voorkomt
Heb de foto genomen omdat dit niet zo vaak voorkomt
Theo