help me mensen (nogmaal)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
adekker
Contacteer:
Antw: help me mensen (nogmaal)

Bericht door adekker » 13 jun 2012, 15:50

Archaeopteryx,
een fossiel is waard wat een gek er voor geeft. Maar die gek let dan vervolgens wel op zaken als gaafheid, zeldzaamheid, grootte en het estetische uiterlijk. Vervolgens "overlegt" die gek met gelijkgestemde gekken en tesamen wordt er een zekere richtprijs vastgesteld. Ook hier is vraag en aanbod een grote factor. In het geval van het schelpje in dit forum-item: het is niet gaaf, afgerond met matrix en al, niet zeldzaam, ook niet echt van uitzonderlijk formaat en in mijn beleving ook nog eens niet echt een schoonheid te noemen. Kortom: geen noemenswaardige kwaliteit. Zou het mijn vondst zijn geweest, had ik gezocht naar betere exemplaren en hem vroeg of laat weer weggegooid. Een €3 tot €5 lijkt me zeer overdreven. Verder dan 10 cent zou ik beslist niet gaan! Volgens mij zitten verzamelaars niet echt te wachten op een beschadigd/afgesleten schelpje, buitenkant niet zichtbaar, incompleet en in een afgerolde matrix.

[Bewerkt door adekker op 13-06-2012 om 14:52 NL]

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

archaeopteryx
Contacteer:
Antw: Antw: help me mensen (nogmaal)

Bericht door archaeopteryx » 13 jun 2012, 17:55

adekker schreef:
Archaeopteryx,
een fossiel is waard wat een gek er voor geeft. Maar die gek let dan vervolgens wel op zaken als gaafheid, zeldzaamheid, grootte en het estetische uiterlijk. Vervolgens "overlegt" die gek met gelijkgestemde gekken en tesamen wordt er een zekere richtprijs vastgesteld. Ook hier is vraag en aanbod een grote factor. In het geval van het schelpje in dit forum-item: het is niet gaaf, afgerond met matrix en al, niet zeldzaam, ook niet echt van uitzonderlijk formaat en in mijn beleving ook nog eens niet echt een schoonheid te noemen. Kortom: geen noemenswaardige kwaliteit. Zou het mijn vondst zijn geweest, had ik gezocht naar betere exemplaren en hem vroeg of laat weer weggegooid. Een €3 tot €5 lijkt me zeer overdreven. Verder dan 10 cent zou ik beslist niet gaan! Volgens mij zitten verzamelaars niet echt te wachten op een beschadigd/afgesleten schelpje, buitenkant niet zichtbaar, incompleet en in een afgerolde matrix.

---------------------------------------------

Natuurlijk is dit niet meer waard dan 10 cent voor ons maar ik weet niet of je wel eens in een souvenir winkel komt en daar de prijzen bekijkt voor deze items.
Daar vragen ze toch nog redelijk wat voor.

En ik begrijp hier dat iedere verzamelaar vind dat fossielen in geld waardeloos is.En dat vraag ik mij af of jullie daar werkelijk zo over denken.

En dat wij zo'n steen weggooien omdat wij het het het niet waard vinden dat zal best maar voor een ander is dat net iets anders.
Je moet natuurlijk nooit denken ik vind het niet mooi dus voor een ander is het ook mooi.
Over smaak valt niet te twisten toch?
Wat wij van dit item vinden doet er natuurlijk totaal niet toe.
Voor deze jongen/man is het misschien wel heel erg veel en vind hij het prachtig.
Wij zouden dit ook hier niet plaatsen maar een ander wel(wat ook zijn groot recht is).

[Bewerkt door archaeopteryx op 13-06-2012 om 16:58 NL]

life is like a fossil.hard like rock.

adekker
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: help me mensen (nogmaal)

Bericht door adekker » 13 jun 2012, 18:38

En dat wij zo'n steen weggooien omdat wij het het het niet waard vinden dat zal best maar voor een ander is dat net iets anders.
Je moet natuurlijk nooit denken ik vind het niet mooi dus voor een ander is het ook mooi.
Voor deze jongen/man is het misschien wel heel erg veel en vind hij het prachtig.
Wij zouden dit ook hier niet plaatsen maar een ander wel(wat ook zijn groot recht is).

[Bewerkt door archaeopteryx op 13-06-2012 om 16:58 NL][/quote]
Je hebt het hier over de gevoelswaarde van een vondst. Die staat natuurlijk geheel los van de geldelijke waarde! De gevoelswaarde is niet uit te drukken in Euro's. Hiervan kan ik je een mooi voorbeeld geven:
Tijdens onze vakantie twee jaar geleden in de Schwäbische Alb bezochten we het Urweltmuseum Hoff in Holzmaden. Na de rondgang kwamen we weer terug bij de kassa, alwaar de nodige ammonieten in Lias-schalie te koop lagen in de vitrine. Mijn oudste zoon vroeg me om zo'n ammonietafdruk voor hem te willen kopen. De goedkoopste waren €5. Ik weigerde en zei hem: Vraag me dat over 2 uurtjes nog maar eens. Daarna vertrokken we naar de schaliegroeve in Ohmden, om daar tegen een kleine vergoeding zelf te zoeken. Eind van de middag hadden we zoveel platen met ammonieten gevonden, dat we ter plekke moesten beslissen welke we zouden achterlaten. Eenmaal terug bij ons vakantieverblijf laadden we alles uit om het eens goed te bekijken. Toen vroeg ik hem waarom ik nu een ammoniet moest kopen in het museum. Hij lachtte en zei:"We hebben er nu veel meer, en ze zijn een stuk goedkoper! Het zoeken was ook veel leuker. Ik snap het nu, pa!".

[Bewerkt door adekker op 13-06-2012 om 17:44 NL]

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 13 jun 2012, 19:22

Er zijn zeker fossielen die we kunnen vinden die een finantiële waarde hebben,ik heb reeds meerdere ammonieten gevonden waar ik gemakkelijk 100 euro en meer voor kan krijgen. Ik raap echter ook fragmentjes op die geen finantiële waarde hebben maar waar ik toch blij mee ben omdat het van een zeldzame en wetenschappelijk interessante soort is.
Wat in een souvenirwinkel gevraagd word is niet relevant, in Berlijn kan men misschien nog stukjes steen van de berlijnse muur kopen maar wat is dat echt waard? Om een idee van de echte waarde te krijgen staat men best eens zelf op een fossielbeurs; het kan wel eens tegenvallen :D
Het is toch altijd leuk om zelf een fossiel te vinden al is die geen cent waard. Ik denk dat het de taak van het forum is om beginners te leren hoe ze een verzameling kunnen opbouwen die meer is dan wat brokstukken in een schoendoos en dat een fossiel pas echt interessant is als ze kan gedetermineerd worden en dat men zo iets over de geschiedenis er van kan leren.
groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

maarten76
Contacteer:

Bericht door maarten76 » 13 jun 2012, 19:27

Hoi Allemaal,

Mij lijkt het, zeker in de huidege tijd, al een rijkdom wanneer iemand gefasineerd is door de natuur en al zijn rijkdom. Hoeveel mensen gunnen dit soort "schoonheden" van de natuur geen blik waardig! Oog voor deze schoonheid vormt een attitude waar deze wereld mee geholpen is; dit enthousiasme moeten we niet afremmen. Hoewel we ons wel kunnen afvragen of een vraag naar financiële waarde daar mee rijmt. Geld moet in deze natuurlijk niet de motivatie zijn. Wie rijk wil worden heeft immers andere bezigheden dan zomaar een beetje naar de grond turen en meer van dat.

Ik wens ieder een prettig vooruizicht en mooie vondsten!

maarten76

Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/

archaeopteryx
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: help me mensen (nogmaal)

Bericht door archaeopteryx » 13 jun 2012, 21:54

adekker schreef:

[Bewerkt door archaeopteryx op 13-06-2012 om 16:58 NL]
Je hebt het hier over de gevoelswaarde van een vondst. Die staat natuurlijk geheel los van de geldelijke waarde! De gevoelswaarde is niet uit te drukken in Euro's. Hiervan kan ik je een mooi voorbeeld geven:
Tijdens onze vakantie twee jaar geleden in de Schwäbische Alb bezochten we het Urweltmuseum Hoff in Holzmaden. Na de rondgang kwamen we weer terug bij de kassa, alwaar de nodige ammonieten in Lias-schalie te koop lagen in de vitrine. Mijn oudste zoon vroeg me om zo'n ammonietafdruk voor hem te willen kopen. De goedkoopste waren €5. Ik weigerde en zei hem: Vraag me dat over 2 uurtjes nog maar eens. Daarna vertrokken we naar de schaliegroeve in Ohmden, om daar tegen een kleine vergoeding zelf te zoeken. Eind van de middag hadden we zoveel platen met ammonieten gevonden, dat we ter plekke moesten beslissen welke we zouden achterlaten. Eenmaal terug bij ons vakantieverblijf laadden we alles uit om het eens goed te bekijken. Toen vroeg ik hem waarom ik nu een ammoniet moest kopen in het museum. Hij lachtte en zei:"We hebben er nu veel meer, en ze zijn een stuk goedkoper! Het zoeken was ook veel leuker. Ik snap het nu, pa!".

---------------------------------------------

Leuk verhaal en ook zeer leerzaam onder de jongere en beginnende verzamelaar.
Ik leer mijn kinderen dit op de zelfde manier.

En voor ons is het zelf zoeken (en vinden) naar fossielen ook veel waardevoller dan dat het in geld is uit te drukken.

Ik zelf ben veel trotser op een kleine mooie haaientand van de Kaloot die ik zelf heb gevonden dan dat ik een hele grote ammoniet heb gekocht voor veel geld in Frankrijk.
Daarom koop ik ook voor een heel klein bedrag (echt heel klein)altijd in Frankrijk fossielen die nog in matrix zitten zodat ik ze thuis zelf eruit kan preppen dan heb je het gevoel dat je het toch zelf gevonden hebt.

Maar als ik hier op dit forum iets wil ruilen, bijvoorbeeld ik wil een 1 mooie gave trilobiet uit Marokko hebben voor in mijn verzameling en ik vraag of iemand die voor mij heeft.
En ik wil die ruilen voor 1 ammoniet uit bv cbn dan weet ik zeken dat diegene waar ik mee wil ruilen dat toch te weinig vind omdat die trilobiet uit Marokko toch meer waarde in geld heeft dus willen ze meestal toch er meer voor terug krijgen.
Terwijl dat ze toch beide de zelfde Wetenschappelijk en verzameltechnisch waarde hebben.dus beide onbetaalbaar.

phil
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: help me mensen (nogmaal)

Bericht door phil » 13 jun 2012, 22:13

archaeopteryx schreef:

Maar als ik hier op dit forum iets wil ruilen, bijvoorbeeld ik wil een 1 mooie gave trilobiet uit Marokko hebben voor in mijn verzameling en ik vraag of iemand die voor mij heeft.
En ik wil die ruilen voor 1 ammoniet uit bv cbn dan weet ik zeken dat diegene waar ik mee wil ruilen dat toch te weinig vind omdat die trilobiet uit Marokko toch meer waarde in geld heeft dus willen ze meestal toch er meer voor terug krijgen.
dat hangt af van de soort ammoniet en de soort trilobiet ;)
groetjes

philippe

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 13 jun 2012, 22:40

Hallo Phil,hoeveel trilo's geef je voor mijn Hamitis?Niet veel waarschijnlijk.Heb je een idee van of er ammo's gevonden kunnen worden in de Picardie.Nu wat de waarde betreft van een fossiel,hangt af van wat je interesse is,een voorbeeld zoals Phil die heeft,een stuk die zeldzaam is voor een bepaalde vindplaats is altijd meer waard dan het zelfde stuk die ergens anders veel of vaak voorkomt.Ik bedoel daarmee dat vindplaats ook heel belangrijk is voor de aankoop van een fossiel(als de vindplaats klop natuurlijk,want daar word ook vaak in gefoefeld denk ik)GR

strandjutters

archaeopteryx
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: help me mensen (nogmaal)

Bericht door archaeopteryx » 13 jun 2012, 22:52

phil schreef:
archaeopteryx schreef:

dat hangt af van de soort ammoniet en de soort trilobiet ;)
groetjes

Bijvoorbeeld 1 Psychopyge elegans punt gaaf ruilen voor 1 Acanthoceras Rhotomagense

Of bijvoorbeeld 1 puntgave Carcharodon Carcharias uit chili ruilen voor 1 puntgave Striatolamia macrota van de kaloot of Cadzand.

Dat doet toch niemand omdat de ene toch in geld meer waard is dan de andere???
En toch zijn ze allemaal van dezelfde Wetenschappelijk en verzameltechnisch waarde.
Dus ik denk toch wel degelijk dat fossielen een waarde hebben uitgedrukt in geld.

Ik zelf heb nog nooit wat verkocht wel veel weg gegeven aan kinderen.

phil
Antw: Antw: help me mensen (nogmaal)

Bericht door phil » 14 jun 2012, 00:17

strandjutters schreef:
Hallo Phil,hoeveel trilo's geef je voor mijn Hamitis?)GR
als je zin hebt om te ruilen kan dit meevallen, voor iets dat ik graag heb kan ik soms wel gul zijn
groetjes

philippe

Plaats reactie