Trilobietenmicrobe.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Trilobietenmicrobe.
Ik haal ze ter plaatse 
Opletten met ongeprepte stukken over het internet te bestellen, niet altijd even evident.

Opletten met ongeprepte stukken over het internet te bestellen, niet altijd even evident.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ik wel ze wel ter plaatse gaan halen.
Heb 3 marokkaanse beestjes gekocht bij een soort van bij wijze van uitzondering.... Helaas. Op een aantal grote beurzen is volgens mij wel redelijk aan ruw materiaal te komen.
Lugo... Uiteraard is er genoeg interesse voor prep topics!
Marokkaans, belgisch. Als het maar grote microben zijn
Heb 3 marokkaanse beestjes gekocht bij een soort van bij wijze van uitzondering.... Helaas. Op een aantal grote beurzen is volgens mij wel redelijk aan ruw materiaal te komen.
Lugo... Uiteraard is er genoeg interesse voor prep topics!
Marokkaans, belgisch. Als het maar grote microben zijn
oeps...

Zoals beloofd volgt hier het prepverhaal van een andere trilobiet uit het Emsiaan van Marokko, meer specifiek uit het Maider Basin van Issoumour Mountain.
Op foto 1 en 2 is te zien dat 3 stukken steen terug aan mekaar werden gelijmd ( ik gebruikte secondelijm van Bison), nl. een groot stuk, waarin 3 thoraxsegmenten gedeeltelijk bloot lagen, dan een tweede stuk, waarin het cephalon moest zitten en daartussen nog een kleine spie, met uiteraard ook nog een stukje van de trilo.
Deze matrix is duidelijk verschillend van het fijne geelachtige sediment van Foum Zguid ( vorige beestje). Het materiaal is wat grootkorreliger en belangrijk, het komt ook beter los van het fossiel bij prepareren.
De 3 thorax segmenten, die van bij de start zichtbaar waren, blijken de 3 achterste segmenten te zijn, want al snel wordt het pygidium zichtbaar ( foto 2).
Op foto 3 is te zien dat het beestje in een hoek van ongeveer 90° naar beneden duikt.
Ook wordt bij verdere preparatie een bruine vlek in de matrix zichtbaar ( onzuiverheid ingesloten tijdens de sedimentatie?).
Deze vlek blijkt zich later verder te zetten tot in de schaal van het beestje.
Uiteindelijk is deze trilo toch nog vrij goed geconserveerd, al ontbreekt er een kleine splinter op het cephalon. Deze splinter is waarschijnlijk verloren gegaan bij het opensplijten van de steen.
Wat determinatie betreft kom ik voorlopig niet verder dan Gerastos sp.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Triassicpark
Erg leuk.
Geinig ook dat puntje aan de wang.
Mooi bewaard gebleven, goed prepwerk!
Geinig ook dat puntje aan de wang.
Mooi bewaard gebleven, goed prepwerk!
oeps...
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Lugo,leuk en mooi prepwerk,ik hou er ook erg van om die beestjes een nieuw leven in te blasen,al is het bij mij niet zo tijdrovend om een egel vrij te preppen,maar ik geniet van elke seconde dat ik bezig ben,en telkens een stukje zie vrijkomen,dat zal bij jou ook wel dat gevoel bezorgen denk ik .GR Pascal
strandjutters

Ik wil nog graag eentje aan de reeks toevoegen.
Zoals te zien op foto 1 en 2 lag al een gedeelte van deze trilobiet vrij, toen hij verzameld werd. Dit is zeker niet altijd een voordeel, want dan kan de erosie zijn werk doen. En dit is een beetje zichtbaar, al valt de schade nog mee.
Maar het gedeelte dat nog in de matrix zat, is mooi bewaard. De matrix kwam vrij vlot los, behalve een klein stukje op de thorax. Het bruin-rood kleiachtige spul, duidelijk te zien op foto 2 was vooral moeilijk te verwijderen tussen de thorax segmenten.
Deze trilo ( Reedops maurulus) meet in gestrekte vorm 5.5 cm en komt uit het Pragiaan van Atchana ( Zuid Issoumour)
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Skyraider3D
- Contacteer:
Fantastisch werk! Heel erg inspirerend!
[url=http://www.aviationart.aero]AviationArt.aero[/url]