wat voor een steen/mineraal is dit?
wat voor een steen/mineraal is dit?
hoi allemaal, ik heb een vreemd stuk steen. ik kan op dit moment helaas geen foto maken.
het is een grijze steen, lijkt uit veel kleine stukjes gemaakt te zijn, sterk,(bijna) niet breekbaar met de hand, beetje scherp. en het heeft een vreemde olie achtige glans (niet afwasbaar) het glimt goud,groen,blauw.
de olie achtige glans is het duidelijkste van de steen maar ik kan niets vinden op internet, misschien weten jullie het? het zou fijn zijn als jullie foto's posten van google met stenen die jullie denken dat het kan zijn
alvast bedankt
het is een grijze steen, lijkt uit veel kleine stukjes gemaakt te zijn, sterk,(bijna) niet breekbaar met de hand, beetje scherp. en het heeft een vreemde olie achtige glans (niet afwasbaar) het glimt goud,groen,blauw.
de olie achtige glans is het duidelijkste van de steen maar ik kan niets vinden op internet, misschien weten jullie het? het zou fijn zijn als jullie foto's posten van google met stenen die jullie denken dat het kan zijn
alvast bedankt
Re: wat voor een steen/mineraal is dit?
Welkom op dit forum.
Zonder een duidelijke foto van jouw steen valt er weinig zinnigs over te vertellen. En om dan van onze kant verschillende foto's te posten van wat het allemaal zou kunnen zijn, is onbegonnen werk. Je zult dus toch echt zelf voor een goede foto moeten zorgen.
Op grond van jouw beschrijving zou de steen een stuk breccie kunnen zijn. Een andere mogelijkheid is dat het een brokstuk van een "betonnen" aanrechtblad is, waarin relatief erg veel kleine steentjes zijn verwerkt. In dat geval is het dus geen natuurlijke steen. Bij beide mogelijkheden geldt dat er dan echter geen sprake is van een "olie-achtige" laag of glans. Dat klopt dan weer niet.
Zonder een duidelijke foto van jouw steen valt er weinig zinnigs over te vertellen. En om dan van onze kant verschillende foto's te posten van wat het allemaal zou kunnen zijn, is onbegonnen werk. Je zult dus toch echt zelf voor een goede foto moeten zorgen.
Op grond van jouw beschrijving zou de steen een stuk breccie kunnen zijn. Een andere mogelijkheid is dat het een brokstuk van een "betonnen" aanrechtblad is, waarin relatief erg veel kleine steentjes zijn verwerkt. In dat geval is het dus geen natuurlijke steen. Bij beide mogelijkheden geldt dat er dan echter geen sprake is van een "olie-achtige" laag of glans. Dat klopt dan weer niet.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
ik zal binnenkort proberen een foto te plaatsen, het is duidelijk geen breccie of beton. het is een ruw stuk steen, dus totaal niet glad of rond
heb dankzij een vriend de naam kunnen vinden
siliciumcarbide
http://www.google.nl/imgres?num=10&um=1 ... ,s:0,i:105
die link lijkt enorm veel op mijn stuk
[Bewerkt door mapijs op 23-06-2012 om 07:43 NL]
siliciumcarbide
http://www.google.nl/imgres?num=10&um=1 ... ,s:0,i:105
die link lijkt enorm veel op mijn stuk

[Bewerkt door mapijs op 23-06-2012 om 07:43 NL]
weet iemand hoe ik hier een groot stuk van kan kopen/krijgen? want op internet kan ik alleen maar boren of schuurpapier van vinden.
en hoe duur is deze steen ongeveer.
en hoe duur is deze steen ongeveer.
Siliciumcarbide is een chemisch produkt dat gebruikt wordt om er diverse schuurmiddelen voor de industrie van te maken (slijpschijven, schuurpapier, boren etc.). Volgens mij staat er ergens in Groningen een fabriek waar het geproduceerd wordt. Het heeft met mineraal/steen dus absoluut niets te maken en zelf zie ik het als een belediging voor de wereld der mineralen om zoiets in de verzameling op te nemen. Helaas zijn er veel mensen die het erg mooi vinden en denken dat het een mineraal is. Om deze reden zie je dat het regelmatig (en veel te duur!) te koop wordt aangeboden op stenenbeursen. Vreemd genoeg bieden deze personen geen zaken aan als plastickorrels, klompen plexiglas enz. terwijl het toch om dezelfde categorie materialen gaat: puur chemische halffabrikaten!
[Bewerkt door adekker op 23-06-2012 om 14:52 NL]
[Bewerkt door adekker op 23-06-2012 om 14:52 NL]
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!