schelpen
Antw: schelpen

Het topfragment is inderdaad Acanthocardia, het andere fragment lijkt ook mij C. edule forma major. Deze forma is m.n. bekend van de eerste Maasvlakte, maar ook op MV2 ligt hij massaal. Van HvH heb ik enkele exx., maar naar verhouding is de forma daar erg zeldzaam, van de ZM zijn er mij nog geen bekend.
De zoetwaterslak lijkt mij idd recent: die verkleuren over het algemeen heel snel naar wit, maar blijven dan nog wel doorschijnend. Is sowieso een leuke vondst.
Fossiele zoetwaterslakken zijn echter wel bekend van HvH, zie bijgevoegde foto van een Lymnaea stagnalis, volledig ondoorschijnend.
Groeten,
Bram
Zou die major dan iets over de herkomst van het materiaal kunnen zeggen? Als het uit die regionen komt zou het misschien ook botten kunnen bevatten.
The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex
-David Bowie-
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex
-David Bowie-
Het zou goed kunnen, maar als het materiaal uit zee komt, dan kan het ook vrij recent nog verspoeld van de in-situ locatie, richting de zandwinplaats voor die hoop waar dit vandaan komt.
Met een dergelijke schelpenfauna zit er vrijwel zeker botmateriaal in, maar waarschijnlijk wel flink beschadigd door transport e.d.
Groeten,
Bram
Met een dergelijke schelpenfauna zit er vrijwel zeker botmateriaal in, maar waarschijnlijk wel flink beschadigd door transport e.d.
Groeten,
Bram