haaientand

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Basil
haaientand

Bericht door Basil » 13 jul 2012, 22:50

Deze tand is gevonden in de buurt van de Zandmotor Zuid-Hollandse kust.
Experts neigen naar Eemien, maar kan deze Carcharodon carcharias ook ouder zijn ?

Een groet van Paul.

[Bewerkt door Basil op 13-07-2012 om 21:50 NL]

[Bewerkt door Basil op 13-07-2012 om 21:51 NL]

We don't know what we don't know

Basil
Antw: haaientand

Bericht door Basil » 13 jul 2012, 22:56

Afbeelding

Afbeelding

Zal er voor het gemak twee foto's bij plaatsen

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time

Bericht door SantanaFormatie » 13 jul 2012, 23:38

Hoi Paul,

Ik ben het met Stijn eens.
De haaientanden komen uit een Pliocene laag.

Er worden wel vaker haaientanden gevonden in opgespoten zand maar deze is zeker van een mooie kwaliteit.

Groeten,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

Basil

Bericht door Basil » 13 jul 2012, 23:40

Stein en Sander, hartelijk dank voor jullie antwoord !!

Een groet van Paul.

sjaak
Has thanked: 372 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 13 jul 2012, 23:56

Waarom zo zeker? Het plioceen zit in Zuid Holland diep in de grond, haaientanden in het opgespoten zand zijn hier schaars en als we daarin al wat vinden is dat vrijwel altijd GW van goede kwaliteit. Zou je bij verspoeling juist niet meer slijtage en ook andere soorten verwachten?

Groet,

Niels

Bram

Bericht door Bram » 14 jul 2012, 00:56

Zoals in de mailwisseling al aangegeven, is het of Plioceen of Pleistoceen, en wanneer Pleisto, dan waarschijnlijk Eemien.

Naar mijn idee is het tandje (en al die andere GWs die we in de loop van de tijd hebben gezien van HvH e.d.) veel te mooi om een eind verspoeld te zijn, en de overige haaientanden (hastalis en kleiner grut) zijn bijzonder schaars te noemen en van mindere kwaliteit, itt C. carcharias (hoewel ook zeldzaam!). Het zijn er naar mijn idee veel te veel van veel te goede kwaliteit om verspoeld plioceen te zijn. Zie ook http://www.wtkg.org/ov_007.html en http://www.wtkg.org/ov_011.html en de e-mails die we met zijn allen gewisseld hebben.

Overigens is het idee van dat beest hier in het Eem niet van mij, maar zoals in de mail aangegeven van Anton Janse.

Groeten,
Bram

Bram
Antw: Antw: haaientand

Bericht door Bram » 14 jul 2012, 00:59

stijnboy9 schreef:
...Ik meen me te herinneren dat ik las in Afzettingen dat eer ook al Pliocene ''Scaphella lamberti's die herwerkt waren gevonden zijn op de Zandmoter (gevonden door Bram van dit forum)...
Niet door mij gevonden, wel door mij gepubliceerd. Verder ook enkele Turritellafragmentjes en een Glycymeris (laatste niet gepubliceerd). Echter zeer sporadisch te noemen en van slechte kwaliteit. Maar goed, nu is een mollusk ook heel wat minder bestand tegen omwerken dan een haaientand, maar dan nog...

Groeten,
Bram

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 14 jul 2012, 01:31

Ik was toevallig vandaag nog aan Afrikaner aan het denken en zijn GW's van Zuid-Afrika, vroeg me als bij deze tand af of ze niet nog jonger kunnen zijn, sporadisch zwemmen er nog Grote witte haaien in de Noordzee?
Duys

Bram

Bericht door Bram » 14 jul 2012, 01:33

Is misschien ook nog mogelijk, maar het zijn dan wellicht wel erg veel tanden die er al gevonden zijn, en de tanden zijn altijd donker en blijvend verkleurd. Ik heb geen idee of er ergens Eemhaaienfauna's bekend zijn en of daarover gepubliceerd is (zal vast wel?). Is wellicht een goed uitgangspunt om eens te vergelijken met wat we van HvH e.d. kennen.

Groeten,
Bram

Plaats reactie