steen met afdrukken

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
jentevdw
Been thanked: 1 time
steen met afdrukken

Bericht door jentevdw » 14 jul 2012, 17:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In 2009 vond ik in Normandië deze steen met wat ik toen vrij naïef heb afgedaan als een afdruk van een ocenebra. Vandaag heb ik mijn doos met fossielen een beetje op orde gebracht en deze steen nog eens ter hand genomen. In 2009 waren de andere afdrukken mij nog geen eens opgevallen, maar er zit (eigenlijk zat) nog vanalles anders in.

de eerste foto als overzicht van de vrij poreuze grijze steen van ongeveer 8 op 4 centimeter.

De volgende foto's zijn van een kegelvormige afdruk, iets wat me deed denken aan een emarginula. (+/- 0.5 cm)

Vervolgens de afdruk die ik eerst afdeed als een ocenebra, maar de groefjes lijken mij te kort op een te staan. (+/- 2 cm)

Een duidelijke zeeëgel is de derde (foto's 6 en7), eerst deed het me denken aan een Echinocyamus cf. Pusillus, maar er zitten nogal veel puntjes op, het heeft wel de stervormige tekening, maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken of het een pusillus is.

Laatste foto zijn drie eigenaardige gaten in de achterkant van de steen.

Hopelijk zijn jullie hier iets mee.

groetjes,
Jente.

Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful

Plaats reactie