Knokke, kies
-
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 8 times
Knokke, kies
Ik ben niet echt een haaientanden fan, maar af en toe ontkom ik er ook niet aan. Afgelopen vrijdag was ik in de buurt van Knokke, en heb maar eens op het strand gekeken. De opbrengst was erg goed: 100+ tanden, waaronder enkele erg mooie. De vele trivia's heb ik maar laten liggen voor de liefhebbers.
Naast de tanden heb ik een kies gevonden. Het lijkt me een kies van een herbivoor, maar meer durf ik er niet over te zeggen.
Durft iemand een determinatie aan? De kies is ca 6 cm hoog, de bovenkant meet 3,5 bij 1,5 cm.
Groeten,
Marcel
Antw: Knokke, kies
Hallo Marcel,
Een onderkaakse paardenkies (want gezien op kauwvlak rechthoekig van vorm), Equus sp., waarschijnlijk Pleistoceen. Het is de eerste of de laatste kies, ofwel de p2 of m3 (want een lange kies). Door de lichte beschadigingen twijfel ik een beetje welk van de twee het precies is, maar ik neig naar de p2. Mooie vondst!
Groeten,
Bram
Een onderkaakse paardenkies (want gezien op kauwvlak rechthoekig van vorm), Equus sp., waarschijnlijk Pleistoceen. Het is de eerste of de laatste kies, ofwel de p2 of m3 (want een lange kies). Door de lichte beschadigingen twijfel ik een beetje welk van de twee het precies is, maar ik neig naar de p2. Mooie vondst!
Groeten,
Bram
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Leuk Marcel,Jij vind tandjes en Trivia's samen,moet zeker nog ergens een Knokke zijn
.Heb je foto's van je 100+ Tandjes.Ik kan namelijk zien aan de tandjes waar je bent geweest en of daar Trivia's liggen ja dan nee.GR Pascal(Mooie kies trouwens,heb er ook al twee van deze soort,ze liggen niet dik in Knokke)
[Bewerkt door strandjutters op 15-07-2012 om 18:02 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 15-07-2012 om 18:02 NL]
strandjutters
-
Dank je Bram, dat was snel!
@ Pascal: je hebt een PN.
Bij deze nog een foto van mijn mooiste vondsten.
Uit gewoonte heb ik geen vindplaatsen genoemd. Ik durf niet te zeggen of tanden en trivia's op dezelfde plek liggen. Ik ben bij hoog tij begonnen met zoeken, en ik ben zo'n uur of 6 op een aantal plekken in de omgeving van Knokke/Cadzand geweest. Voor mij allemaal een pot nat

Groet,
Marcel
[Bewerkt door marcelwissink op 15-07-2012 om 19:11 NL]
- strandjutters
Hallo Marcel,wat voor jou één pot nat is ,is voor ons wel belangrijk,er zit namelijk een groot verschil van fossielen in de door jou genoemde plekken.Cadzand is niet Knokke en Knokke is ook niet Cadzand,daar zitten miljoenen jaren verschil tussen.Je spreekt hier eigenlijk over een periode van paleoceen tot recent,moeilijk om daar uit te komen als je niet precies de juiste locatie weet te vertellen.Maar al bij al toch leuke vondsten,neem in het vervolg de Trivia's maar mee ,ik weet dat Brammiej ze zeker wil ruilen tegen mooie tanden die hij heeft gevonden.GR Pascal
strandjutters
-
Hallo Pascal,
Ik weet dat deze locaties verschillen, en ik lees ook met interesse de berichten op het forum.
Met "een pot nat" bedoel ik dat mijn kennis van deze vindplaatsen erg beperkt is. Mijn interesse gaat toch meer naar in situ vondsten uit Krijt en Jura. Mijn insteek was om lekker een dagje op het strand uit te waaien, de vondsten waren eigenlijk bijzaak.
Groeten,
Marcel
Ik weet dat deze locaties verschillen, en ik lees ook met interesse de berichten op het forum.
Met "een pot nat" bedoel ik dat mijn kennis van deze vindplaatsen erg beperkt is. Mijn interesse gaat toch meer naar in situ vondsten uit Krijt en Jura. Mijn insteek was om lekker een dagje op het strand uit te waaien, de vondsten waren eigenlijk bijzaak.
Groeten,
Marcel
- strandjutters
AH,dan kijk je waarschijnlijk ook naar mijn Picardie vondsten,want dit is toch krijt Hé.GR Pascal
strandjutters
-
- strandjutters
Hallo Marcel,ja CBN,ik rij er elke zaterdag voorbij,maar het is er veel te druk,ook de getijen zijn voor mij niet interessant,ik zoek namelijk graag bij springtij,en deze blijven dit jaar nog een tijdje uit.GR
[Bewerkt door strandjutters op 16-07-2012 om 02:23 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 16-07-2012 om 02:23 NL]
strandjutters
- strandjutters
Ja Brammiej,maar je heeft zo weinig,ik dacht je kan beter ruilen,en dan je haaientanden aan een goede prijs verpatsen
(nee nu ff serius wat geef je voor een trivia van Knokke als je de soort niet kent ? ga je dit eerst uitzoeken,en dan de prijs bepalen,of geef je gewoon een prijs per trivia,stel Marcel geeft 4 trivia's Merlini gevonden,wat geef je dan aan Marcel,of is de prijs per kilo.GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 16-07-2012 om 01:50 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 16-07-2012 om 01:50 NL]
strandjutters